... dan kun je wellicht hier een oplossing vinden:
http://jlw97.fatcow.com/saabstories/pag ... t4ClFiFndg
Mocht je op zoek zijn naar een thermische zekering? Die zijn er van 121*C, voor 75 cent...
Is je dashboard klokje kapot...?
-
9000-95
- Donateur

Re: Is je dashboard klokje kapot...?
Mooi verhaal. let wel op met het solderen aan thermische zekeringen... als je hem te heet stookt doet hij eenmalig waarvoor hij gemaakt is
Beste een puntbek tangetje op het pootje zetten tussen de zekering en de plek waar je hem soldeert, om de warmte af te voeren
Beste een puntbek tangetje op het pootje zetten tussen de zekering en de plek waar je hem soldeert, om de warmte af te voeren
-
MvR
- Geregistreerd lid
Kijk, dank!
Stel, ik zou wel soldeer gebruiken met een laag smelpunt (google tovert dat tevoorschijn), dan heb ik toch wel te maken met de volle-kracht warmte van de punt van de soldeerbout, of moet je daar dan ook een speciale voor hebben? Of is jouw goede raad met het punttangetje voldoende?
Vragen, vragen...
Stel, ik zou wel soldeer gebruiken met een laag smelpunt (google tovert dat tevoorschijn), dan heb ik toch wel te maken met de volle-kracht warmte van de punt van de soldeerbout, of moet je daar dan ook een speciale voor hebben? Of is jouw goede raad met het punttangetje voldoende?
Vragen, vragen...
-
Oelo74
- Donateur (5x)

Het klokje in mijn 96 miste een onderdeel. Na reparatie kreeg ik het advies om deze te zekeren met een één ampère glaszekering, wat ik heb gedaan. Die thermische weerstand in de klok legt meestal het loodje als de auto lang stilstaat en het voltage zakt. De glaszekering zal dan eerder de geest geven. Hoef je het klokje niet uit je dashboard te halen. Het gaat overigens al jaren goed maar ik hou ook de accu op spanning als deze wat langer stilstaat.
-
9000-95
- Donateur

Dat met dat tangetje werkt prima, wel een beetje snel solderen.
Maar eerlijk gezegd betwijfel ik of een thermische zekering op deze plek ooit warm genoeg kan worden om iets te beveiligen. Zoals ik het lees, is dat originele druppeltje soldeer eerder een soort overstroom beveiliging. Ik persoonlijk zou denk ik de boel gewoon aan elkaar solderen met normaal soldeer, de stroom opname van het klokje meten en een trage zekering in de plus leiding zetten met een waarde van net iets daarboven.
Maar eerlijk gezegd betwijfel ik of een thermische zekering op deze plek ooit warm genoeg kan worden om iets te beveiligen. Zoals ik het lees, is dat originele druppeltje soldeer eerder een soort overstroom beveiliging. Ik persoonlijk zou denk ik de boel gewoon aan elkaar solderen met normaal soldeer, de stroom opname van het klokje meten en een trage zekering in de plus leiding zetten met een waarde van net iets daarboven.
-
MvR
- Geregistreerd lid
Ja, ja, ik herinner me dat in mijn eerste Saab, waar ook een klokje in zat, er een extra zekering geplaatst was in de blauwe draad die van de 'gewone' zekering naar het klokje liep.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid