155 SR 15 welke banden? Toyo ipv Vredestein?

1967-1980
MvR
Geregistreerd lid

Re: 155 SR 15 welke banden? Toyo ipv Vredestein?

Bericht door MvR » ma 29 jan, 2024 15:30

Ergens veranderde Saab de vorm van de velg en breedte. Ging toen van 155 naar 165. Mijn '76'er had XZX 165 toen dat nog nieuw te krijgen was. Ik reed ooit in een Sonett met 165-banden en dat was te breed: de achterbanden raakten met volle lading (twee mannen van 90 kilo...) de binnenschermen bij het inveren. 155 zou beter zijn geweest.

Mijn huidige '73'er staat op 155-banden. Ook met de JP-velgen. En nu zit er ook een Saab rallystuur in. In mijn herinnering stuurt dit lichter dan toen ik een rallystuur in mijn '76'er had, met de bredere banden.

Onder mijn Porsche 914 hoort ook 165x15. Daar heb ik uit zuinigheidsoverwegingen Vredestein Tracs onder gezet. Eigenlijk kreeg ik al spijt toen ik in een andere 914 reed met XZX-banden. Dat kleefde aan de weg. Die Tracs gaven vanaf dag 1 het idee van 'skating away on the thin ice of a new day'.

Wat je ook kiest: mijn ervaring is dat bandenboeren de 'beste prijs' op het internet wel willen 'matchen'.

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » di 30 jan, 2024 8:55

Naja, ik monteer/balanceer ze zelf, dat scheelt dan nog weer een hoop qua kosten.

Maar dat het rijgevoel minder is met de T-Trac2 zou idd wel een behoorlijke afknapper zijn. Ik heb de stabi niet voor niets gemonteerd, en weet ook vrij zeker dat die 96 t.z.t. overal paarse powerflex rubbers heeft. Maar eens wachten tot de minilite's binnen zijn, dan toch maar eens goed overwegen wat ik ga doen m.b.t. banden.
Wat op m'n stalen velgen zit, is 155 vredestein sprints voor, en 165 xzx achter. dat rijdt in droog weer eigenlijk erg goed, alleen met nat weer is het niet echt geweldig te noemen. (maar volgens mij is dat ook een beetje 96 inherrent.) dus misschien dat ik ook gewoon die banden over zet. meer dan genoeg profiel zit er toch nog op.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » di 30 jan, 2024 9:54

Een 914 is natuurlijk een heel andere auto dan een 96. Ondanks perfecte uitlijning (Steverink, Apeldoorn) en iets verlaagd, wat heel makkelijk gaat bij een Porsche, blijft het allemaal heeeeeel licht. En als je instuurt blijft dat ook zo; de auto is niet onder- of overstuurd. De middenmotor heeft daar alles mee te maken. Maar goed die 'Trac' is wel een band voor comfort.

XZX op natte ondergrond: ja dat herken (herinner..) ik me wel. Maar vaak had dat te maken met de profieldiepte en de leeftijd van de band.

Zover ik kan overzien, is de Vredestein een mooi compromis. En zit qua aanschafprijs ook min of meer tussen de XZX en Trac in.

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » di 30 jan, 2024 10:14

Met de XZX op de achteras heb ik eigenlijk nooit wat negatiefs bemerkt. Het is meer dat ik met de Sprint Classics op de vooras vrijwel direct aardig onderstuur heb zodra het nat word. (vooral als het wegdek zelf sowieso al iets gladder is.) maar dat zal ongetwijfeld ook met de afstelling van de auto te maken hebben. (En, Saab kennende, is de originele afstelling sowieso meer richting onderstuur dan enthousiast bochtenwerk afgesteld. :lol: )

Plaats reactie