'74 Saab 96 opknappen - Dat word weer een nieuwe versnellingsbak...

1967-1980
Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16506
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: '74 Saab 96 opknappen

Bericht door turbopilot » vr 22 dec, 2023 15:02

Ik heb op mijn 80 tiger gewoon de gaten geboord en er 1 gemonteerd en grappige de eindrubbers komen van mijn sonett, daar zaten ze voor Jan met de korte achternaam op.

Volgens mij past het niet op een sonett, daar ligt de motor iets lager in dan bij een 96.

De gele stang

Afbeelding

Sonett zonder het grote gat, de 2 kleine kun je wel zien.

Sonett is bijzonder omdat die staande pedalen heeft (TT) en V4 motor

Afbeelding
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

MvR
Geregistreerd lid
Berichten: 2621
Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: '74 Saab 96 opknappen

Bericht door MvR » vr 22 dec, 2023 15:40

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de sjieke oplossing die Saab koos voor de plek van de stabilisator! Er zij niet veel 'lopende-band-automerken' die zo'n stang binnendoor laten lopen! Tuurlijk, de uitlaat zit dan in de weg, maar verder blijft het een gladde bodemplaat!
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.

Gebruikersavatar
Ronnes
Geregistreerd lid
Berichten: 3193
Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: '74 Saab 96 opknappen

Bericht door Ronnes » vr 22 dec, 2023 15:55

turbopilot schreef:
vr 22 dec, 2023 15:02
Sonett is bijzonder omdat die staande pedalen heeft (TT) en V4 motor
Een II heeft dan weer een vastgeschroefde pedalbox en bij een III is die dan weer meer naar links geplaatst en vastgelast omwille van de vloerversnelling. 😉
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16506
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: '74 Saab 96 opknappen

Bericht door turbopilot » za 23 dec, 2023 15:22

Dat wist ik nie
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 787
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: '74 Saab 96 opknappen

Bericht door Carroda » do 01 feb, 2024 9:29

Maandag is de auto op een Rollerbank geweest. Ik was toch wel erg benieuwt wat de Weber 32/36, bewerkte poorten en grotere kleppen nu daadwerkelijk uit maken bij de 1.5

Uitlaatpoorten uitgefreest (op diameter van de simmons uitlaat.), inlaat poorten vergroot, in en uitlaat kleppen iets groter. (Moest toch op geharde klepzetels ombouwen, dus was maar een minimale meerprijs om naar grotere kleppen te gaan) En de Weber 32/36 die er op is gekomen. Verder is het blok gewoon standaard. (Geen overmaat zuigers, of nokkenas oid er in gekomen.)

Hij kwam toch uit op een 74pk, toch een 12pk winst t.o.v. de originele opstelling. En we weten allen wel hoe lastig atmosferische tuning is. (en die rollerbank staat er om bekend dat die absoluut geen pk kado geeft, dus die 74 heeft hij ook 'echt' .)

Denk dat ik binnenkort een keer kijk dat een een wideband lambda in de uitlaat zet, zodat ik ook nog eens kan kijken hoe de afstelling van de carburateur nu eigenlijk is onder belasting. (stationair is die perfect, met een 4-gas meter getest.) Heb het idee dat die nog vrij rijk loopt. (Het moet al behoorlijk koud wezen voordat ik de choke nodig heb.) Dus wellicht dat hier ook nog weer een beetje wat te halen valt. :lol: En misschien moet ik eens gaan kijken naar een iets 'wildere' nokkenas. Nu was het bij 5500rpm ook echt afgelopen. (Dan ging de curve ineens steil naar beneden.) En met een 1500 moet je het volgens mij idd wel uit 't toerental halen als je meer vermogen wil.)


Vanmorgen op de autosnelweg begint de 96 wat te sputteren, en geen gas aannemen. Dus even een parkeerplaats/tankstation op gereden. Met een schroevendraaier even de 1e stationair sproeier uit de Weber 32/36 gedraaid, Doorgeblazen, er weer in, en hij liep weer super. :lol: (dat is het mooie bij die Carburateur vind ik.. als er vuil in komt, gaat het als eerste naar die sproeier. dus als je die nakijkt, ben je 9 van d e10 keer volgens mij wel klaar.

Als je een chauffeur van een 'moderne' auto verteld dat een auto die ineens zo rot loopt, met een schroevendraaier kunt fixen, word je al glazig aangekeken. Dus vind dat oude spul eigenlijk helemaal zo gek nog niet. :mrgreen:


Ook heb ik afgelopen week van Compomotive in Engeland een mailtje gekregen dat als het goed is m'n Minilite velgen halverwege Februari verstuurd zullen worden. Die velgen heb ik ca. 7~8 maand geleden besteld. :D Had een aanvraag via de website gedaan of ze die velgen hadden. toen kreeg ik te horen dat er pas weer een batch geproduceerd zou wordne als er genoeg animo was. Dus 5 velgen besteld. Deze zijn blijkbaar in December dus geproduceerd. Ben echt benieuwt als deze binnen zijn. (Kost wat, maar in relatie tot de prijs die men voor een 'originele' set wil hebben, zijn ze eigenlijk weer goedkoop. (En Compomotive velgen zijn normaliter toch best goed. Komt ze in de Rally wereld toch wel erg vaak tegen.)
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

MvR
Geregistreerd lid
Berichten: 2621
Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: '74 Saab 96 opknappen

Bericht door MvR » do 01 feb, 2024 11:05

Dat 'verstopte sproeier syndroom' herken ik wel. Ondanks twee (!!) filters hoeft er maar iets doorgelaten te worden en die hele kleine kanaaltjes in de sproeier geven het op. Ik ben daarom langzamerhand aan het speuren naar een nieuwe alu tank voor mijn 95.
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid
Berichten: 12616
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
Regio: España - Spanje

Re: '74 Saab 96 opknappen

Bericht door 72sonett3 » do 01 feb, 2024 13:18

Welke maat sproeiers heb je nu in die Weber zitten?
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 787
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: '74 Saab 96 opknappen

Bericht door Carroda » do 01 feb, 2024 14:23

72sonett3 schreef:
do 01 feb, 2024 13:18
Welke maat sproeiers heb je nu in die Weber zitten?
Dat is een goeie vraag, dat moet ik nog eens inventariseren. De Weber komt van een Ford OHC 'Pinto' motor. Maar of dit nu de 1.6 of de 2.0 is, geen idee.
(2e hands, inlaat met carb gekocht via e-bay. :lol: )

Deze er eerst maar zo op gezet. alles op basisinstellingen gezet, en kijken of 't beesje wou lopen. Dat ging toen vrij makkelijk.
Daarna eigenlijk nooit wat aan de instelling veranderd. (er opgelet dat hij niet ging pingelen, dat heeft die nooit gedaan.)

Vacuumvervroeging is gewoon aangesloten. Ook had de carb de anti-stall functie. (Lijkt erg op een 2e acceleratiepomp. maar deze word door vacuum getriggered, dus als het vacuum wegvalt spuit deze wat in.)

Maar welke sproeiers er nu in zitten, moet ik nog eens inventariseren. (Maar daarvoor wil ik dus eerst weten wat de A/F ratio nu doet. want als die wel gewoon goed zou zijn, hoeft ik toch niets te veranderen. :oops:
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

Gebruikersavatar
Turbobakk
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 2062
Lid geworden op: vr 10 okt, 2003 16:04
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: '74 Saab 96 opknappen

Bericht door Turbobakk » do 01 feb, 2024 15:28

Is die 74 pk aan de wielen met gemeten aandrijf verlies? Of aan de krukas?
Turbobakk
Saab 9-3 Turbo S 2000 ( T7 B205R)
Saab 900 Classic Cabrio 1994
Saab 9000 T16 Airflow 1988
Saab Sonett 1973

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 787
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: '74 Saab 96 opknappen

Bericht door Carroda » do 01 feb, 2024 16:19

Was het maar zo'n feest dat het 74pk aan de wielen is. :mrgreen: nee, is met de verliezen teruggerekend naar krukas vermogen.

Ben benieuwt of er nog wat te halen valt. Want hij loopt verder gewoon super. (Start altijd, hangt echt lekker fel aan het gas.)
Maar misschien dat er over mengsel en ontsteking nog wat te halen valt. (Het probleem is dat hiervan het optimum opzoeken zonder eigen rollerbank erg lastig is. )
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

Gebruikersavatar
Turbobakk
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 2062
Lid geworden op: vr 10 okt, 2003 16:04
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: '74 Saab 96 opknappen

Bericht door Turbobakk » do 01 feb, 2024 17:00

Gezien je setup zou er wat meer in moeten zitten, denk ik. Maar inderdaad, de enige goede manier is afstellen op een rollenbank bij iemand die daar verstand van heeft.

Misschien heb je hier nog wat aan voor wat betreft de sproeierbezetting.

viewtopic.php?f=47&t=69790&p=807037&hil ... ng#p807037

viewtopic.php?f=11&t=155745&p=1729508&h ... g#p1729508
Turbobakk
Saab 9-3 Turbo S 2000 ( T7 B205R)
Saab 900 Classic Cabrio 1994
Saab 9000 T16 Airflow 1988
Saab Sonett 1973

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid
Berichten: 12616
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
Regio: España - Spanje

Re: '74 Saab 96 opknappen

Bericht door 72sonett3 » do 01 feb, 2024 17:05

Carroda schreef:
do 01 feb, 2024 14:23
... welke sproeiers er nu in zitten, moet ik nog eens inventariseren.
Er zijn nogal wat mogelijkheden, zie o.a.
Weber 32/36 DG*V sproeiers.

Afbeelding

Mijn Sonett heeft ook die Weber (en een 7.6 nokkenas en grotere V6 kleppen) en die haalde 86 pk op de rollenbank.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door 72sonett3 op ma 12 feb, 2024 12:04, 3 keer totaal gewijzigd.
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 787
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: '74 Saab 96 opknappen

Bericht door Carroda » do 01 feb, 2024 18:33

Bedankt voor de info!

Maar ik neem aan dat je Sonett een 1700 is?
Dit is een 1500, origineel 62pk ofzo. (Was nog de versie met de kleine carb er op)

In ieder geval zal ik dit weekeind eens naar de momenteel geinstalleerde sproeiers kijken.
Inventariseren is idd een goed begin. 😁

Maargoed, eerst maar de A/F ratio meter inbouwen. Dan kan ik dan in ieder geval zien wat 't mengsel doet.
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

Gebruikersavatar
redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 1771
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
Regio: NL - Provincie Gelderland

'74 Saab 96 opknappen

Bericht door redmervand » za 10 feb, 2024 20:37

Carroda schreef:
do 01 feb, 2024 9:29
Maandag is de auto op een Rollerbank geweest....
Dan ben je vast bij Halle77 geweest zo te zien ;-)

Afbeelding

Ben toch wel benieuwd welke sproeiers jij in je Weber hebt (ook heb jij wat meer aangepakt dan de mijne), ik ben nog wat zoekende naar de ultieme afstelling
Laatst gewijzigd door redmervand op za 10 feb, 2024 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Saab 9000 CS 2.3 my '96 in Java Black
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
Saab 99 GL 5sp. my '83 in Cherry Red

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 787
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: '74 Saab 96 opknappen

Bericht door Carroda » ma 12 feb, 2024 8:59

Klopt. :lol:

Wat hem momenteel iig vermogen kost, is de standaard nokkenas. Bij 5500rpm brak het koppel ineens helemaal in. (verder liep de lijn eigenlijk best mooi glad.)
Als die daar het koppel nog een 1000 toeren langer vast kon houden, was het vermogen ook beduidend hoger geweest.
Dus ik wil sowieso eens kijken naar een scherpere nokkenas. (eerst maar eens kijken hoe/wie/wat daarmee. )

Hier een fototje van de metingsresultaten.
Afbeelding

Zoals je kunt zien, is het verder op zich erg mooi geleidelijk. geen rare haken of ogen aan de grafiek. alleen bij 5500 zakt die ineens een eind in. (merk je ook, als je boven die toeren komt word het blok erg 'astmatisch' zeg maar. :oops:
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

Plaats reactie