Warme lucht naar de voorruit. Of wat er van over is...

1967-1980
Plaats reactie
MvR
Geregistreerd lid

Warme lucht naar de voorruit. Of wat er van over is...

Bericht door MvR » vr 16 feb, 2024 16:38

Ik had een vriend van de Triumph TR community beloofd om de diameter op te nemen van de plastic buis die vanuit midden/onder het dashboard naar de ventilatieopeningen onder de ruit gaat. Gewapend met een schuifmaat dook ik onder het dashboard (ik was het vergeten te meten toen ik de klok installeerde...).

Het moment dat ik de buis aanraakte met de schuifmaat, des-integreerde de plastic buis volledig. Gewoon ouderdom. De gemiddelde kerstbal is sterker.

Nu heb ik een voorraadje van deze buizen, wetende dat het heel kwetsbaar spul is. Dus ik kom er een-twee-drie een andere voor in de plaats monteren. Maar ik ben wrs niet de eerst die dit meemaakt en wat zijn jullie oplossingen geweest om dit ouderdomsprobleem aan te pakken?

Afbeelding

Alex B
Geregistreerd lid

Re: Warme lucht naar de voorruit. Of wat er van over is...

Bericht door Alex B » vr 16 feb, 2024 18:17

Bekend euvel. Ik weet niet wat voor kaarsvet daarvoor gebruikt is maar zo'n belazerde materiaalkwaliteit heb ik nog nooit meegemaakt. Bij mij brak er al een stuk uit de inlaatkant toen het nog niet eens echt oud was zo'n jaar of 30 geleden. Dat heb ik toen gerepareerd met glasfiberdoek en polyester, maar aan de uitlaatkant waar je de buitendiameter intact moet houden wordt dat lastig. Is er geen waterleidingbuis met een diameter die in de buurt komt? Ik heb het ding nog niet opgemeten dus ik heb geen idee. Anders een bocht van aluminium. Dat kleine tuutje is er altijd wel op een of andere manier aan toe te voegen.

Alex

jorisk
Donateur
Donateur

Bericht door jorisk » vr 16 feb, 2024 18:55

Ik heb dit opgelost met 50mm pvc, ik vind het een aardige replica😉. De overgang naar de andere componenten eventueel wat warm maken voor de beste passing.
Afbeelding

V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » vr 16 feb, 2024 19:52

Of "classicsaabparts"

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » vr 16 feb, 2024 20:19

[]

Niet op hun site toch?
Reden: Quote verwijderd

V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » vr 16 feb, 2024 21:54

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » vr 16 feb, 2024 21:59

Lekker dan! Dank! Ik had bij 'verwarming' gekeken...

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » ma 19 feb, 2024 20:09

Of een hele set uit Zweden

https://www.tradera.com/item/623827638

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 19 feb, 2024 21:42

In mijn Sonett heb ik dit soort gebruikt, van Gates;

Afbeelding

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » di 20 feb, 2024 19:37

... en zit weer in elkaar met een 'OEM' oplossing. Dank voor het meedenken en de suggesties.

Overigens is die Tradera advertentie wel handig om te zien hoe het in elkaar past! En het is echt niet zo'n gek bedrag. Jammer dat die twee 'stofzuigermondjes' die onder de voorruit zitten, er niet bij zijn. Die dingen blijken in de praktijk heel kwetsbaar; de oortjes waarmee je ze vastschroeft aan de carosserie breken snel af. Ouderdom. Ik heb die van mij gerepareerd met een YT truc: secondelijm en baking soda. En ja, dat werkt!

Maar goed, deze mondingen zijn in deze auto nog van goede kwaliteit.

Afbeelding

Plaats reactie