nieuwe liefhebber

1967-1980
Plaats reactie
willemwerkt
Donateur (3x)
Donateur (3x)

nieuwe liefhebber

Bericht door willemwerkt » vr 15 jul, 2022 22:55

Beste Saab fans, ik wil mij, en vooral mijn Saabje, even voorstellen. Bij een zoektocht naar een leuke oude auto kwam ik een Saab 95 tegen. Nooit meer aan gedacht, wat een ontzettend leuke auto. Gekocht. Bij dhr. Jansen in Hierden, autohandelaar. Ondertussen staat de Saab al een tijdje bij een sleutelaar om de werkzaamheden aan de onderkant te doen. Beetje laswerk en de achterremmen reviseren. Eerdaags komt de Saab van de brug af, wordt gekeurd en dan mag ik aan de gang. Electra voor de keuring had ik al gedaan. Eerst maar eens lekker aan de gang met het dashboard (weinig licht), ruitenwissers (roest aan de buitenkant en vermoedelijk kan ik er beter bij wanneer het dashboard eruit is), schoonmaken en dan lekker rijden. Daar is tie voor natuurlijk. Er is nog veel meer werk te doen aan het Saabje maar dat komt wel. Leuk dat er een Saabforum is en leuk dat ik mee mag doen.
Groet Willem
Afbeelding

Afbeelding

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: nieuwe liefhebber

Bericht door Orphy » vr 15 jul, 2022 23:11

Welkom, wat een leuke auto!

Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Gårdarket » vr 15 jul, 2022 23:17

Inderdaad leuke auto. Heeft voor zover ik weet best een tijdje te koop gestaan in Hierden. Leuk om te weten dat de auto bij een "nieuwe" liefhebber terecht is gekomen en volgens mij ook nog eens in goede handen is.
Veel plezier ermee!

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » za 16 jul, 2022 9:24

1978, één van de laatsten.

Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Luud » za 16 jul, 2022 9:26

Welkom Willem, wat mooi dat je je over een 95 hebt ontfermd.....zijn keileuke auto's. Veel plezier met opknappen en vooral het rijden....

Joopyboy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Joopyboy » za 16 jul, 2022 23:14

Welkom, altijd leuk nog een 95-rijder erbij.
Leuke 95 in een lekker fris kleurtje. Veel plezier en veilige kilometers ermee :O:

jota
Geregistreerd lid

Bericht door jota » ma 18 jul, 2022 12:05

Welkom bij de 95 rijders Willem. Erg leuke auto's. Heb er hier 3 staan dus mocht je tips, advies of onderdelen nodig hebben? Bel gerust.
Groet,
Johan
www.takt2aero.nl

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » ma 18 jul, 2022 12:36

leuk, hier ook een enthousiaste rijder.

willemwerkt
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door willemwerkt » ma 18 jul, 2022 22:07

Dank jullie wel voor de interesse.
Ik ben er ook erg blij mee.
En om het aanbod van advies maar gelijk in te koppen...
Bij aankoop merkte ik dat de contactsleutel niet uit het contact wil.
Ik weet dat de auto in de achteruit moet staan.
Het komt op mij over als een mechanisch probleem, alsof de sleutel niet ver genoeg teruggedraaid kan worden.
In het werkplaatshandboek (zat erbij) zit geen duidelijke tekening van dat kleine stukje auto
en ik ben een beetje huiverig om de hele boel uit elkaar te schroeven, straks vliegen de veren en ringetjes om m'n oren.
Als één van de luisteraars een idee heeft, graag

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door silvandam » di 19 jul, 2022 0:39

Zet ‘m eens in zijn achteruit en frummel dan wat met de pook (terwijl die in standje ‘achteruit’ staat dus). Als je tegelijkertijd beheerst aan de sleutel trekt, kan hem zomaar zijn dat ‘ie eruit komt.

jota
Geregistreerd lid

Bericht door jota » di 19 jul, 2022 7:39

Als de sleutel wel in de beginstand gaat en de versnelling in zijn achteruit staat, maar de sleutel wil er niet uit dan heb je een probleem in het contactslot. Die haal je zo niet even uit elkaar. Vaak vervang ik de contactsloten dan.

willemwerkt
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door willemwerkt » di 02 apr, 2024 21:11

2 jaar verder.
Op mijn lijstje met Saabklusjes staat nog steeds die vermaledijde sleutel die maar niet uit het contact wil.
Vanmiddag eens heel rustig het boek erop nageplozen hoe dit nou zit.
Ik weet het (denk ik)
Ik hoef de cilinder er niet uit te halen, het gaat om het gedeelte wat daar achter zit.
In z'n 1 en dan de inbussen los, In z'n achteruit en dan de volgende.
Nu blijkt dat een vorige sleutelaar dat al een keer geprobeerd heeft (niet gelukt dus)
Wat wel gelukt is, is dat de inbussen volledig verrot gedraaid zijn.
Heeft iemand een goed idee hoe ik deze uitdaging te lijf kan gaan ?
Ik hoor het graag

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » di 02 apr, 2024 21:24

Ik ben bang dat het uitdraait op uitboren van de inbussen als er ruimte is voor een accuschroever.
Wat je eerst nog zou kunnen proberen is om er een inbussleutel in te lijmen met secondelijm zodat je net even grip hebt om ze iets los te kunnen draaien zodat daarna met een tang of schroevendraaier ze verder uit kunt draaien.
Succes ermee!

O ja, kennelijk zitten ze erg vast dus een aantal keer kruipolie voordat je bezig gaat lijkt me niet overbodig.

willemwerkt
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door willemwerkt » wo 03 apr, 2024 22:43

Gelukt, dat prutsen met de secondelijm (op m'n kop onder in de auto) zag ik niet zo zitten
en ben dus gelijk maar met wat grover geschut begonnen.
Ik heb de inbusboutjes zo goed mogelijk uitgeboord en daarna een schroevendraaier in het sleufje, op de kop van het blokje, geslagen.
Dan weer boren en verder tikken op mijn schroevendraaier.
Het idee om de boel heel te houden had ik van te voren al overboord gegooid, als het blokje maar weg was.
Uiteindelijk kreeg ik zoveel ruimte rondom de schakelstang dat ik het blokje weg kon schuiven.
En dan kan in ene de sleutel uit het contactslot.
Hieperdepiep.
Buiten dat het irritant was dat die sleutel er niet uit kon was het voor de boeven ook te makkelijk.
Achterklep kan niet op slot en dan wordt het wel appeltje-eitje om de Saab mee te nemen.
Goed idee geweest dus dat uitboren, Dank daarvoor.
Oja, in de doos met oude onderdelen die bij de Saab horen vond ik ook nog een extra sleutel die paste.
Top avond

Plaats reactie