schroefjes spiegel

1967-1980
Plaats reactie
Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

schroefjes spiegel

Bericht door Marius0404 » do 14 aug, 2014 20:00

hi

vandaag even bij Fabory geweest.
Die hadden ze niet; het gaat om de (drie) kleine schroefjes waarmee je de spiegel aan de deur vastzet.
Iemand enig idee waar ik die kan vinden?

groet
Marius

maup
Donateur
Donateur

Re: schroefjes spiegel

Bericht door maup » vr 15 aug, 2014 18:09

Ik heb bij een bouwmarkt roestvrijstalen zelftappers gekocht, heb ze wel ingekort anders raakte ze mijn raam :roll:

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » vr 15 aug, 2014 19:32

ben ik ook bang voor...
heb een paar schroefjes gevonden (Fabory) en ga die maar even afzagen...
intussen zoek ik verder naar de originele
thanks

Marius

Maupy
Geregistreerd lid

Bericht door Maupy » vr 15 aug, 2014 20:28

Mailtje sturen naar Gauke Bouma of forummer Bert van Beek of....
Zij hebben ze vast.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » za 16 aug, 2014 13:28

Ik heb de schroefjes van de klapraamvergrendeling van een 96 gebruikt:

Afbeelding

maup
Donateur
Donateur

Bericht door maup » za 16 aug, 2014 13:50

Volgende keer wel een beter passende schroevendraaier gebruiken :mrgreen: Schroefjes passen wel mooi, ga ik onthouden :wink:

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » za 16 aug, 2014 15:36

maup schreef:Ik heb bij een bouwmarkt roestvrijstalen zelftappers gekocht...
RVS schroeven in niet-RVS metaal geschroefd werkt roestvorming in de hand, zo blijven dus alleen je schroeven mooi :wink:

Maupy
Geregistreerd lid

Bericht door Maupy » za 16 aug, 2014 16:50

Funky Dude schreef:
RVS schroeven in niet-RVS metaal geschroefd werkt roestvorming in de hand, zo blijven dus alleen je schroeven mooi :wink:
Begrijp ik je nu goed dat je zegt dat agv rvsschroeven het plaatwerk meer gaat roesten? Hoe dat zo?

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » za 16 aug, 2014 18:18

Dat begrijp je goed. Ik heb de details van het verhaal niet (meer) in m'n actieve geheugen, maar de conclusie wel: de combinatie werkt roest in de hand en werd me daarom ten zeerste afgeraden.

Maus71
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Maus71 » za 16 aug, 2014 18:18

Maupy schreef:
Funky Dude schreef:
Begrijp ik je nu goed dat je zegt dat agv rvsschroeven het plaatwerk meer gaat roesten? Hoe dat zo?
http://www.rotocoat.nl/verzinken/techni ... --EN2IaySM" onclick="window.open(this.href);return false;

Maupy
Geregistreerd lid

Bericht door Maupy » za 16 aug, 2014 18:46

Merci!
Dit deel lijkt het me het meeste relevant:

Voorkomen van contactcorrosie
•Vermijden van ongelijke metaalparen.
•Isoleren van metalen op het punt waar ze contact hebben door gebruik te maken van: PVC, teflon of nylon onderlegringen, strips, busjes en dergelijke.
•Afdekken van het contactvlak en het omringende oppervlak met isolatieband (bijv. Denso, Densolene).
•Aanbrengen van een isolatievernis of –verf op en rondom de contactvlakken.
•Inpakken van schroeven, schroefdraad en schijven op de plekken waar het de metalen raakt

Nu heb ik de oortjes met rvs schroeven vastgezet en zelftappende rvsschroeven vreten als het ware de bescherming / verflaag o.i.d weg. Ik heb daar RX 5 in gespoten. Hoe los jij dat op?

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » ma 18 aug, 2014 0:05

nou, eerst maar eens een weekje naar de Vogezen met de ouwe blauwe; dan aan de slag met de goeie schroefjes.
thanks voor de tips,

Marius

ROSIER
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ROSIER » za 23 aug, 2014 9:17

Ik heb overigens een nieuwe spiegel bij Onno Kempink gekocht waarvan de bijgesloten schoefjes te dun waren...de originele schroefjes dus weer gebruikt. Overigens ondertussen een originele opgesnort en de nieuwe weer verkocht, 1 oude en 1 nieuwe spiegel...geen porum! :lol:

5446gbv4
Donateur
Donateur

Bericht door 5446gbv4 » wo 24 jul, 2024 23:29

Al een oud topic, maar ik kwam het tegen bij mijn zoektocht naar een oplossing voor het probleem dat mijn linker buiten spiegel steeds weer los gaat zitten. Ik heb nu 2 van de 3 schroeven vervangen door een kunststof m4 bout met een moertje er achter. Erg weinig ruimte tussen plaatwerk en het glas van het zijraam, maar met een boel geduld en gepriegel is het gelukt. Derde schroefje heeft te weinig ruimte om vervangen te worden door bout en moer, dus dat is een schroefje gebleven. Heeft nog nooit zo stevig gezeten. Misschien heeft iemand er nog iets aan.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 25 jul, 2024 6:46

Funky Dude schreef:
za 16 aug, 2014 15:36
Is niet helemaal waar… wat jij bedoelt is galvanische corrosie. Het onedele materiaal offert zich op. Echter speelt de verhouding in oppervlak ook mee.

Zolang de anode groter is als de kathode dan gaat dat kleine RVS schroefje geen roest veroorzaken hoor. Over het algemeen mag het bevestiginsmateriaal altijd hoogwaardiger zijn. Tenzij je kritische schroefverbindingen vervangt voor RVS. Dat zou ik nooit zomaar doen omdat RVS lang niet zo sterk is als een 10.9 bout.
Maar in dit geval is het geen probleem. En trouwens als je met een schroevendraaier het schroefkopje beschadigd dan helpt de zinklaag ook niet meer. Echter het zink op de schroef werkt exact op dezelfde manier wat ik hiervoor bedoel uit te leggen. Zink is onedeler dan staal en beschermt de schroef.

Plaats reactie