Stuurkolom Sonett II verwijderen

1967-1980
Plaats reactie
bruises
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Stuurkolom Sonett II verwijderen

Bericht door bruises » wo 26 mar, 2025 13:39

Het lukt me niet om de spie-verbinding van de stuurkolom (die in het bestuurderscompartiment boven de pedalen zit) los te krijgen. Ik heb het boutje waar ie mee geklemd zit helemaal los, maar er is geen beweging in te krijgen
Internet heeft me tot nu toe alleen maar destructieve oplossing gegeven, maar weet iemand een manier om die verbinding los te krijgen zonder de koppeling te slopen?

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Stuurkolom Sonett II verwijderen

Bericht door Ronnes » wo 26 mar, 2025 14:08

In de opening tussen de ogen waar de bout door gaat kun je een zware schroevendraaier inkloppen met een hamer en zo de klemring wat verruimen. Andere mogelijkheid is de klemring warm stoken waardoor die wat uitzet.

bruises
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Stuurkolom Sonett II verwijderen

Bericht door bruises » di 01 apr, 2025 18:06

Dank voor de tips. Heeft me uiteindelijk nog flink wat werk gekost, maar het is gelukt.

Ik had geen schroevendraaier die groot genoeg was, dus uiteindelijk uit de la “oude meuk” twee schroevendraaiers geplukt die ik met wat slijpwerk zo heb gemaakt dat ze klem in de opening zaten, maar dit leverde nog niet genoeg speling op om de as los te krijgen. Toen een klein inkepinkje in 1 van de twee schroevendraaiers gemaakt waar ik een M4 boutje in kon laten balanceren en dat boutje als draaipunt gebruikt zodat ik een soort van tangconstructie had en ik meer ruimte tussen de punten van de schroevendraaiers kon krijgen. En dat werkte

Nu de spie-as en aansluiting goed schoonmaken en kijken of de boel zo ver opgeruimd kan worden dat het in elkaar schuiven wel makkelijk gaat

Plaats reactie