Stuurhuis in 96

1967-1980
Plaats reactie
ambootje
Geregistreerd lid

Stuurhuis in 96

Bericht door ambootje » wo 06 dec, 2006 22:53

Hallo allemaal , vandaag nieuw op het forum en bij de club , maar niet in de SAAB scene . Ik rijd sinds een week weer 96 , en het valt me nu weer op dat het zo lastig parkeren is . Ik behoor niet tot de puristen onder ons en ik vraag mij dan ook af , of er al iemand geexperimenteerd heeft met een STUURBEKRACHTIGING in de 96 . groet Jan

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » do 07 dec, 2006 0:03

Nog een weekje trainen, smalle bandjes monteren en keihard oppompen!

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: Stuurhuis in 96

Bericht door 72sonett-III » do 07 dec, 2006 1:15

ambootje schreef:...96... lastig parkeren...
Daarom wil mijn vrouw ook niet meer met de 95/96 de stad in sinds ze de 900i (en SE) gewend is... Ze moet bij parkeren te zwaar aan het stuur sjorren...
... iemand geexperimenteerd heeft met een STUURBEKRACHTIGING
Ja, dwz ik heb ooit eens de complete stuurbekrachtiging uit een 99 GLE gekocht met het idee dat in de '77 96 (cabrio) te pimpen. Het is er niet van gekomen omdat de totale lengte van het 99 stuurhuis ca 18 cm langer is dan een 95/96 stuurhuis en de hoek waarmee de stuuras uit het 99 huis komt, is ook niet goed, je krijgt het stuur er niet goed op.
Ook heb ik al eens een paar uur op een sloop rondgezocht om te zien of een bekrachtigd stuurhuis uit een willekeurige andere auto niet zou passen. Ik meen me te herinneren dat bepaalde Volvo's wel eens dezelfde lengte zouden kunnen hebben en dat iemand dat zelfs al eens ingebouwd heeft.
Waar je ook op moet letten is dat je weinig tot geen ruimte onder het stuurhuis hebt (daar zit de versnellingsbak) dus een stuurhuis waar de stuurarmen aan de onderkant uitkomen of waar aan de onderkant leidingen zitten, kun je niet gebruiken zonder het hele stuurhuis hoger tegen het brandschot te monteren en dat geeft weer andere problemen.
Ook de prijs die ze bij de sloop voor een stuurhuis vroegen was me net even te hoog om er mee te experimenteren...

Ik heb het nog niet helemaal opgegeven, zodra de motor van de '77 96 er uit moet, ga ik ook weer eens op zoek naar een geschikt stuurhuis. Als je intussen iets vindt...

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » do 07 dec, 2006 9:07

Er is ooit stuurbekrachtiging geleverd op de 96!
Een tijdje terug werd er 1 aangeboden maar ik dacht toen nog dat 't een aangepast exemplaar van een ander type betrof.
Onlangs las ik op internet op een Saabsite (vraag me niet meer welke) dat stuurekrachtiging een optie was en volgens mij heb ik het ook nog ergens in een oud magazine staat tegen een bepaalde meerprijs (dat zal ik 'ns opzoeken..)
Cornell :O:
Ps stuurbekrachtiging is geweldig bij parkeersnelheden maar ik vind het op m'n 900 bij hogere snelheden nog steeds niets, dan rijd ik liever in de 90.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » do 07 dec, 2006 14:13

Tegenwoordig zie je steeds vaker melding van electrische stuurbekrachtiging op kleinere auto's. Als ik het mij goed herinner waren de Opel Corsa en VW Polo de eersten. Afhankelijk van of dat aandrijft op de stuurstang of op het stuurhuis is dat misschien makkelijker toe te voegen aan de bestaande stuurinrichting. Als het op de stuurstang gemonteerd wordt zou het in principe niet zo ingewikkeld moeten zijn. Het zal ongetwijfeld een gevalletje hoofdprijs betalen zijn voor de onderdelen.

Alex

Ulwembu
Geregistreerd lid

Bericht door Ulwembu » vr 08 dec, 2006 12:15

Stelletje jankers.... Verwende krengen zijn jullie LOL!

Kom hier maar eens oefenen met mijn Unimog 404 met 12,5x20 banden... 8)

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » vr 08 dec, 2006 13:54

Hey Ulwembu,
Ik wil juist zonder - :wink:
M'n schoonvader, voormalig vrachtwagenchauffeur, heeft het ook over vroeger, toen er nog spierballen voor nodig waren...

Basman
Geregistreerd lid

Bericht door Basman » do 21 dec, 2006 22:20

sb153b schreef: M'n schoonvader, voormalig vrachtwagenchauffeur, heeft het ook over vroeger, toen er nog spierballen voor nodig waren...
Zo is dat! Voordat ik SAAB reed, was ik een mietje! Maar nu heb ik een paar armen waar die turner Yuri van Gelder jaloers op kan worden! :shock:

bertus06
Geregistreerd lid

Bericht door bertus06 » do 21 dec, 2006 23:19

hoi

Zo is dat! Voordat ik SAAB reed, was ik een mietje! Maar nu heb ik een paar armen waar die turner Yuri van Gelder jaloers op kan worden!
misschien moet je dan toch eens je stuurinrichting nakijken

mvg bert

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » za 23 dec, 2006 12:13

Alex B schreef:Tegenwoordig zie je steeds vaker melding van electrische stuurbekrachtiging op kleinere auto's. Als ik het mij goed herinner waren de Opel Corsa en VW Polo de eersten.
Alex
De latere Peugeot 205jes hadden het ook op bestelling. Wel een hydraulisch stuurhuis, maar een electrisch aangedreven pomp.

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » za 23 dec, 2006 16:12

Een 96 stuurt niet zwaarder of lichter dan een andere voorwielaandrijver zonder bekracdhtiging. Daar komt bij dat er een relatief groot stuurwiel in zit, dus als er bovengemiddeld veel kracht uitgeoefend moet worden om het ding door een bocht te krijgen zou ik toch maar eens, zoals Bertus al zegt, je stuurinrichting eens nakijken.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » zo 24 dec, 2006 23:13

jan,
als je stilstaat is het heel zwaar draaien aan het stuur. De truc is dan ook dat je de auto heel langzaam naar voor of achter laat gaan tijdens het sturen (bij het parkeren :wink: ), dat gaat al een stuk lichter.
Succes, het went wel 8)

ambootje
Geregistreerd lid

Bericht door ambootje » di 30 jan, 2007 0:39

op schreef:jan,
als je stilstaat is het heel zwaar draaien aan het stuur. De truc is dan ook dat je de auto heel langzaam naar voor of achter laat gaan tijdens het sturen (bij het parkeren :wink: ), dat gaat al een stuk lichter.
Succes, het went wel 8)
Dank voor de nuttige tips :idea: ; Zeker de laatste is mijn vrouw ( eigenaar ) , goed mee geholpen . :lol: ::

Plaats reactie