Nieuw lasapparaat
-
Joost82
- Geregistreerd lid
Nieuw lasapparaat
Weer een tijdje geleden! Koppelingsplaat vervangen is verzand in een grondige restauratie van mijn 96.
Onder andere dus ook het nodige laswerk. Nu is mijn vraag en probleem dat ik een uitermate oud electroden lasapparaat op krachtstroom heb staan. Op zich prima maar ik heb het idee dat ik met een co2 mig apparaat beter werk kan leveren.
Uiteraard ben ik niet van plan de wereld uit te gaan geven aan zo'n apparaat, het blijft een hobby. Heeft iemand een goed advies naar welke machines ik moet kijken?
En/of heeft iemand toevallig zo'n ding staan zonder dat het gebruikt wordt en die daar voor een redlijke prijs vanaf wil?
Onder andere dus ook het nodige laswerk. Nu is mijn vraag en probleem dat ik een uitermate oud electroden lasapparaat op krachtstroom heb staan. Op zich prima maar ik heb het idee dat ik met een co2 mig apparaat beter werk kan leveren.
Uiteraard ben ik niet van plan de wereld uit te gaan geven aan zo'n apparaat, het blijft een hobby. Heeft iemand een goed advies naar welke machines ik moet kijken?
En/of heeft iemand toevallig zo'n ding staan zonder dat het gebruikt wordt en die daar voor een redlijke prijs vanaf wil?
-
Joost82
- Geregistreerd lid
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Re: Nieuw lasapparaat
Ja en bovendien met zo een electrodenapparaat kun je moeilijk dunne (0,7- 1,0 mm) plaat lassen.Joost82 schreef:... een uitermate oud electroden lasapparaat op krachtstroom heb staan. Op zich prima maar ik heb het idee dat ik met een co2 mig apparaat beter werk kan leveren.
Ik heb ooit eens laswerk aan mijn '79 96 laten doen in een werkplaats, dat kostte me toen iets van f 750. Dat vond ik erg veel geld voor iets wat ik in principe zelf kon doen. Ik heb toen eens wat leveranciers van lasapparaten gebeld en gevraagd of ze geen gebruikte apparaten hadden. Na een paar dagen belde er één terug dat ze een Elektra Beckum 150/25T inruilapparaat hadden staan voor f 1100. Die heb ik toen gekocht voor f 1000, dus dat had ik zo terugverdiend (nog afgezien van de restwaarde). Met dit apparaat heb ik mijn '78 95 gerestaureerd, ook de '77 96 cabrio gemaakt en als je eenmaal zo een apparaat hebt, vind je er steeds meer werk voor (kapotte kinderfietsjes van de buren e.d.).Uiteraard ben ik niet van plan de wereld uit te gaan geven aan zo'n apparaat, het blijft een hobby.
Op Marktplaats worden regelmatig dit soort apparaten aangeboden, b.v. deze.En/of heeft iemand toevallig zo'n ding staan zonder dat het gebruikt wordt en die daar voor een redlijke prijs vanaf wil?
(Die van mij heeft wieltjes...)
Je bedoelt http://www.saabnl.nl/techniek/9596motor.htm op http://www.saabnl.nl - dat is meer "onze" site dan "mijn" site...Heb ooit eens toegezegd een handleiding te schrijven voor op je site voor uit en inbouwen van de motor. ....komt er aan.
-
Emile
- Geregistreerd lid
Ik heb ook een Electra Beckum, een 170 grootste op netspanning.
In 2000 nieuw gekocht bij de Gamma in Roden, stond daar al een jaar te koop voor f 1.999,-. Omdat hij er zolang stond had ik hem na afdingen voor f 1.500,-.
Geweldig apparaat!
Ik heb hier anderhalf jaar geleden een stokverrotte Volvo 740 van mijn neef mee gelast en met glans door de A.P.K. gekomen.
In 2000 nieuw gekocht bij de Gamma in Roden, stond daar al een jaar te koop voor f 1.999,-. Omdat hij er zolang stond had ik hem na afdingen voor f 1.500,-.
Geweldig apparaat!
-
jwaterink
- Donateur (6x)

Ik kan niet anders zeggen, CO2 is super.
Ik ben een ramp met de electrode, paar keer geprobeerd en kan dat beter laten doen door een ander.
Maar, mijn vader en ik hebben samen een nieuw Tico 280 ampere CO2 apparaat gekocht met alle bijbehorende rataplan. 0.8mm draadspoel erin en wat gaat dat lassen dan ineens kinderlijk eenvoudig. Geen vastzittende electrode, geen slak etc.
Gelijk ook een automatische laskap erbij en het feest kan beginnen.
Ik ben een ramp met de electrode, paar keer geprobeerd en kan dat beter laten doen door een ander.
Maar, mijn vader en ik hebben samen een nieuw Tico 280 ampere CO2 apparaat gekocht met alle bijbehorende rataplan. 0.8mm draadspoel erin en wat gaat dat lassen dan ineens kinderlijk eenvoudig. Geen vastzittende electrode, geen slak etc.
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
-
jwaterink
- Donateur (6x)

Er waren 2 types te krijgen72sonett-III schreef:Ja, je komt vaak handen te kort, die staat nog op mijn lijstje, is wel prijzig. Ik doe nu gewoon mijn ogen dicht...jwaterink schreef:Gelijk ook een automatische laskap erbij...
eentje van 100 en eentje van 250 euro.
Bij die van 250 euro kun je de filters vervangen als ze versleten zijn, bij die van 100 euro moet je de volledige kap weggooien. Een nieuw filter is even duur als een complete 100 euro kap. Dus we hebben een 100 euro kap gekocht.
De schrik was verder wel even heftig. Kosten waren een kleine 700 euro de man, maar dan heb je ook wat waar je jaren plezier van hebt.
-
Emile
- Geregistreerd lid
Electrodelassen is ook niet geschikt voor aan een auto te lassen want daar is de plaat te dun voor. co2 is het beste.jwaterink schreef:Ik kan niet anders zeggen, CO2 is super.
-
Joost82
- Geregistreerd lid
Ogen dicht heb ik ook wel eens gedaan. Is makkelijk maar wel heel slecht voor de huid. Dat doe ik dus maar niet meer.72sonett-III schreef:Ja, je komt vaak handen te kort, die staat nog op mijn lijstje, is wel prijzig. Ik doe nu gewoon mijn ogen dicht...jwaterink schreef:Gelijk ook een automatische laskap erbij...
Heb een apparaat gevonden op een veiling. Van het merk Hoekloos??? Mig 305, 325 A.

Openingsbod is 200 euro. Eens kijken waar die op uit komt.
Daarnaast lukt het me wel aardig met electroden ondanks de plaatdikte/dunte. Maar het resultaat kan beter en de precisie valt tegen door de variabele lengte van de laselectrode. Daarnaast blijft zo'n electrode wel eens plakken.
-
Emile
- Geregistreerd lid