Vandaag heb ik mijn 96V4 opgehaald, en via Rhenen naar huis gereden (ca. 220 km). Rijdt als een trein vergeleken met zo'n Engels gebakje. Gelijk maar even lid geworden van de Saabclub en een werkplaatshandboek gekocht. Het valt me op dat de auto bij warme motor moeilijk aanslaat. Volgens mij wordt de carburateur erg warm, waardoor de vlotterkamer overloopt, of er ontstaat ergens vapour lock. Komt iemand dit bekend voor ? Moer er geen hitteschild tussen spruitstuk en carburateur ?
Bij voorbaat dank,
Martien
Moeilijk starten met warme motor
-
verde900
- Donateur

Re: Moeilijk starten met warme motor
Leuk! van harte met deze "echte SAAB" ik ben een beetje jaloers!
-
op
- Donateur (4x)

Een echte Saab start ook warm netjesverde900 schreef: "echte SAAB"
Martien wat bedoel je met vapour lock en waarom dank je daaraan?
Als je een oude accu hebt kan het zijn dat die als hij warm is (hij zit naast de motor) minder stroom geeft dan koud. probeer eens een warme start met alle stoomverbruikers uit, met name de lampen, en check of de accupolen schoon zijn en goed vastzitten.
het kan natuurlijk ook de afstelling van de carburateur zijn maar daar dat doe ik nooit zelf, een vakman kan dat beter en sneller. als de carb te rijk is afgesteld merk je dat aan het verbruik, maar aan deze wijsheid heb je natuurlijk niks aan als je de auto net hebt
Groet,
Olaf
-
B235R
- Lid van verdienste
vapour lock zijn dampbellen, waarschijnlijk dus het verdampen van de benzine in je carburateur, hierdoor wil je motor dan slecht of helemaal niet aanslaan. meestal onstaat dit door een ietwat beroerde constructie, is er een hitteschild aanwezig tussen spruitstuk en carburateur?
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
Het probleem is bijna opgelost.
De contactpuntopening was 0.1 ipv 0.4 mm, waardoor ook het tijdstip verlopen was. Maar de grootste verassing was, dat de hoogspanningskabel van de bobine naar de verdeler niet in de verdeler aangesloten was. Het rubber beschermkapje zat wel op z'n plaats, de kabel zat boven de aansluiting en heeft heerlijk staan vonken naar de aansluitbus in de verdeelkap. Na schoonmaken en afstellen start en loopt de auto stukken beter.
Martien
De contactpuntopening was 0.1 ipv 0.4 mm, waardoor ook het tijdstip verlopen was. Maar de grootste verassing was, dat de hoogspanningskabel van de bobine naar de verdeler niet in de verdeler aangesloten was. Het rubber beschermkapje zat wel op z'n plaats, de kabel zat boven de aansluiting en heeft heerlijk staan vonken naar de aansluitbus in de verdeelkap. Na schoonmaken en afstellen start en loopt de auto stukken beter.
Martien