Remwerking voortrein
-
ambootje
- Geregistreerd lid
Remwerking voortrein
Mijn 96 kreeg vorige maand met de APK als aandachtspunt mee dat de rechter voorrem wat 'zwaar' ging . tijdens het rijden was ook soms de rechter voorrem hoorbaar ,met name bij een bocht naar links; na een forse duw op de voetrem verdween het vervelende geluid tijdelijk .
In mijn optiek was hier sprake van een plunjer die af en toe blijft hangen, dan wel een remzadel dat onvoldoende gesmeerd was .
Inmiddels plunjers en seals vervangen ( gelijk maar RVS plunjers ), alles goed in het kopervet gezet , en wat schetst mijn verbazing na montage , hetzelfde probleem als voorheen !!
Mijn vraag nu is: kan dit te maken hebben met de hoofdremcylinder ?( auto heeft wel meer dan 8 jaar stil gestaan ) .
In mijn optiek was hier sprake van een plunjer die af en toe blijft hangen, dan wel een remzadel dat onvoldoende gesmeerd was .
Inmiddels plunjers en seals vervangen ( gelijk maar RVS plunjers ), alles goed in het kopervet gezet , en wat schetst mijn verbazing na montage , hetzelfde probleem als voorheen !!
Mijn vraag nu is: kan dit te maken hebben met de hoofdremcylinder ?( auto heeft wel meer dan 8 jaar stil gestaan ) .
-
jwaterink
- Donateur (6x)

-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
Een vroeger type Mercedes Benz bestelwagen had hiervan ook nogal eens problemen mee.jwaterink schreef:Het zou ook kunnen dat de rubberen leidingen naar de remklauw van binnen aan het verteren zijn. Dat veroorzaakt ook hangende remtangen.
Dat was/ is nu nog een enkele keer het geval bij de MB 80 en de MB 100.
Eigenlijk dezelfde auto's, maar met verschillende te laden hoeveelheid vracht/bagage, ook wel bekend als het laadvermogen.
En dat terwijl de auto's gewoon dagelijks gebruikt werden/worden.
Dit lijkt mij in dit geval ook het meest vor de hand liggend, want rubber kan verteren tijdens 'stilstand' en releidingen zullen niet zo maar 'geknikt' raken in die tijd.
Dat wil niet zeggen dat ik geknikte remleidingen uitsluit, maar ik vind het eerlijkgezegd een beetje ver gezocht.
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Re: Remwerking voortrein
Is dat niet het wiellager of homokineet?ambootje schreef: ...tijdens het rijden was ook soms de rechter voorrem hoorbaar, met name bij een bocht naar links;
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
Kijk effe naar het APK-aandachtspunt.72sonett-III schreef:Is dat niet het wiellager of homokineet?ambootje schreef: ...tijdens het rijden was ook soms de rechter voorrem hoorbaar, met name bij een bocht naar links;
Als het een wiellager zou zijn die een 'remmende' werking zou hebben gehad, dan lijkt het mij heel erg vreemd dat er nu op dat lager een zodanige speling is ontstaan, waardoor de rem in een bocht naar een bepaalde kant zwaar zou gaan lopen.
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Ik bedoelde meer het geluid wat je aan de rechterkant hoort in een bocht naar links (dus met veel gewicht en zijdelingse kracht op het rechterwiel). Het is mijn ervaring dat dat geluid komt van een slecht wiellager, dat geluid klinkt zoiets als "tsjoenk-tsjoenk-tsjoenk" (kan het niet anders omschrijven...De900C-GAS schreef:Kijk effe naar het APK-aandachtspunt.
-
jwaterink
- Donateur (6x)

Zeer herkenbaar, ik hoor in de bochten met mijn leenauto de homokineet en op het rechte eind de wiellagers.72sonett-III schreef:Ik bedoelde meer het geluid wat je aan de rechterkant hoort in een bocht naar links (dus met veel gewicht en zijdelingse kracht op het rechterwiel). Het is mijn ervaring dat dat geluid komt van een slecht wiellager, dat geluid klinkt zoiets als "tsjoenk-tsjoenk-tsjoenk" (kan het niet anders omschrijven...De900C-GAS schreef:Kijk effe naar het APK-aandachtspunt.) .