ontluchten van het remsysteem

1967-1980
Plaats reactie
LeftLaneCruiser
Geregistreerd lid

ontluchten van het remsysteem

Bericht door LeftLaneCruiser » ma 26 mar, 2007 14:45

Hallo,

Afgelopen weekend heb ik der voorrem aan de bestuurderskant gereviseerd omdat die vast bleef hangen. Met de nieuwe rubberringetjes loopt de cilinder weer soepel en ook de andere delen van de remklauw bewegen weer makkelijk. Tot zover geen probleem.

Maar:
Ik ben nu al de hele dag bezig om de remleiding te ontluchten, maar nog steeds heb ik geen druk op het rempedaal. Doe ik iets fout ? Heb ik iets over het hoofd gezien ? Zo ja, wie kan mij vertellen wat, en hoe ik het kan oplossen..

KJH

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: ontluchten van het remsysteem

Bericht door 72sonett-III » ma 26 mar, 2007 16:14

LeftLaneCruiser schreef:Ik ben nu al de hele dag bezig om de remleiding te ontluchten.
Hoe heb je precies de remcilinder losgemaakt en hoe heb je ontlucht? Het kan zijn dat er ook lucht in de leiding naar de achterremmen is gekomen, je zult dan het hele systeem moeten ontluchten, te beginnen bij rechtsachter, dan linksachter, dan rechtsvoor en als laatste linksvoor. Je hebt dan meteen het hele systeem doorgespoeld, kan ook geen kwaad... Zie ook Saabnl.nl.

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » wo 28 mar, 2007 20:16

Ook geen druk als je een paar keer achter elkaar met het rempedaal pompt?
Dan heb je waarschijnlijk door de remcylinder heengetrapt. Dit is bij ontluchten een veel voorkomend probleem. Het pedaal wordt dan meestal tot op de bodem ingetrapt (dus dieper als normaal). Het gevolg is dan dat de afsluitrubbertjes kunnen kantelen waardoor je de remvloeistof langs de rubbertjes heen terugpompt ipv naar de remcylinders. Vooral bij wat oudere rubbertjes doet dit probleem zich voor.
Helaas is de enige remedie de hoofdremcylinder reviseren.

En idd, als je toch bezig bent, vervang meteen de hele remvloeistof als die er langer als een jaar inzit. Kom je er meteen achter of ook andere remonderdelen gereviseerd moeten worden. Oude afsluitrubbertjes willen wel eens gedeeltelijk oplossen in nieuwe vloeistof. Maar voor nog geen 100 euro kun je het hele systeem reviseren (2 nieuwe cylinders achter, 2 revisiesetjes vóór en een revisiesetje voor de hoofdcylinder). Kost wat werk maar ben je voor jaren van alle remproblemen af.

Plaats reactie