speling rechter ruitenwisser

1967-1980
Plaats reactie
bertus06
Geregistreerd lid

speling rechter ruitenwisser

Bericht door bertus06 » ma 16 apr, 2007 16:04

hallo

had speling op de rechter ruitenwisser op de as die door de carroserie loopt

nu heb ik het moertje wat aangedraaid en de speling is nu weg en de ruitenwissers doen het gewoon

mijn vraag is ; is dit de manier of is het zo een tijdelijke oplossing
en als dat zo is wat is dan de manier om dat afdoende te repareren,of heeft iemand er een tekening van zodat ik kan zien hoe het gemonteerd is

mvg bert

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » ma 16 apr, 2007 17:51

Het zelfde probleem heb ik ook. tevens zijn bij mij de rubbers verdroogt dus het lekt direct.

Na het aandraaien van de moeren aan de buitenkant is het slecht voor eventjes dicht.

Ik was eigenlijk van plan om ergens (waar?) nieuwe rubbers te kopen. Nog beter is om de hele doorvoer te vervangen, maar of dat nieuw te krijgen is?

Dit is bij mij de oorzaak geweest van de rotte plekken in de bodem. Het water loopt naar binnen en achter/tussen de antidreun matten. Vervolgens kan het daar bijna niet verdampen.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » di 17 apr, 2007 22:53

v4 hans schreef:Ik was eigenlijk van plan om ergens (waar?) nieuwe rubbers te kopen. Nog beter is om de hele doorvoer te vervangen, maar of dat nieuw te krijgen is?
Voor mijn '78 95 heb ik een aantal jaren geleden nieuwe asjes/buisjes en een stel rubbers nieuw gekocht bij de dealer, toen nog Joel in Groningen. Ik heb nog steeds twee nieuwe rubbertjes liggen hier...

Voor die rubbers zou je een stukje rubber slang kunnen nemen van de goede maat en dat schuin doorsnijden.

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » za 21 apr, 2007 18:49

Rubbertjes kun je idd zelf uit een slang of iets dergelijks snijden. De asjes is denk ik een veel groter probleem. Als die flink uitgesleten zijn kunnen ze ook water doorlekken en de wisser zwabbert wat. Op ebay heb ik eens asjes gezien die voor 140 euro per stuk!! weggingen. Dat was wel NOS (new old stock).
Om te voorkomen dat de asjes snel slijten kun je ze vol vet spuiten. Voorkomt ook lekkage door de asjes.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » za 21 apr, 2007 21:15

sabo schreef:Op ebay heb ik eens asjes gezien die voor 140 euro per stuk!! weggingen.
Die ik toen nieuw bij de dealer had gekocht waren ook niet goedkoop, maar niet zóveel...
Om te voorkomen dat de asjes snel slijten kun je ze vol vet spuiten. Voorkomt ook lekkage door de asjes.
Bij mijn '77 96 zat het rechter asje vastgeroest in het buisje en het hele buisje draaide mee rond... De rechterkant is nog redelijk makkelijk te vervangen als je het dashbordkastje er uit haalt. Ik heb daar er een gebruikte voor genomen, inderdaad wel eerst volgespoten met vet. Als je het minuscule borgringetje aan de bovenkant los maakt, kun je het asje er zo uit halen.

Plaats reactie