koud vertrekken met tweetakt

1967-1980
gudmundje
Donateur
Donateur

Bericht door gudmundje » za 19 mei, 2007 21:04

nee, gestopt afgelegd, fotoke genomen en toen wou hij ni meer...

peter93
Geregistreerd lid

Bericht door peter93 » za 19 mei, 2007 22:41

Mijn ervaring bij de 2-takt Saabs is: eerst contact een seconde of 10 aan om de benzinepomp de carburateur vol te laten lopen en dan pas starten. Meestal in één, enkele keer twee start hij. Dan zo snel mogelijk choke half terug en al wegrijdend na een 100 meter helemaal terug.
Eerste 100 meter heb je een flinke blauwe walm, omdat bij het stilstaan de benzine in de carburateur verdampt, maar de olie niet. Dus start de motor met een veel te hoge benzine/olie verhouding.
Als je de choke te lang aan hebt staan, gaat de motor op 2 poten lopen door teveel benzine en vermelde hoge olieverhouding.
Bij warme motor, zie je praktisch geen rook, maar "ruikt heerlijk" naar een tweetakt.
Ik gebruik minerale zwavelarme 2-takt olie, 1:33. Dat bevalt heel goed, niet of nauwelijks koolaanslag.
Net zoals vroeger had ik meteen een drummetje (60 liter) gekocht en besefte te laat dat gezien mijn jaarlijkse km. het vat te lang in de weg staat. Dus olie voor inkoopsprijs van 3.50 euro / liter te koop.

Groeten,
Peter

www.saab2takt.nl

Tenfour
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Tenfour » za 19 mei, 2007 23:01

peter93 schreef:Net zoals vroeger had ik meteen een drummetje (60 liter) gekocht en besefte te laat dat gezien mijn jaarlijkse km. het vat te lang in de weg staat. Dus olie voor inkoopsprijs van 3.50 euro / liter te koop.

Groeten,
Peter

www.saab2takt.nl
Hoi Peter,

Ik kom graag 5 liter mineraal TT olie bij jou ophalen binnenkort. Volgende week zaterdag ben ik toch in de buurt van Haarlem, dan is Beverwijk niet zo ver meer. De tweetakt is vanwege de te loshangende uitlaat nog niet geschikt voor langere afstanden helaas...

Groet,

Roger

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » za 19 mei, 2007 23:26

peter93 schreef:Mijn ervaring bij de 2-takt Saabs is: eerst contact een seconde of 10 aan om de benzinepomp de carburateur vol te laten lopen en dan pas starten.
Maar niet alle 2T hebben een elektrische benzinepomp... vanaf 1965 een mechanische die werkte op de drukverschillen in het carter.

protteke
Geregistreerd lid

Bericht door protteke » zo 20 mei, 2007 8:41

Zou ook best wat willen,maar Niel - Beverwijk is ver. Van welk merk is deze TT-olie? :D

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » zo 20 mei, 2007 12:56

TT olie is van Castrol :P .
Cornell :O:

gudmundje
Donateur
Donateur

Bericht door gudmundje » zo 20 mei, 2007 16:53

Voorlopig alleen maar Castrol 2t (zonder vermelding) en verschillende castrol semi en vol synthetishe olie gevonden ...
De castrol TT lijken ze nergens te hebben

gudmundje
Donateur
Donateur

Bericht door gudmundje » zo 20 mei, 2007 16:58

by the way, natte bougies ... hoe te vermijden dan? Lijkt me onzinnig dat we na elke rit een uurtje gaan moeten wachten vooraleer we terug vertrekken eh

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » zo 20 mei, 2007 16:59

Iig tot vorig jaar verkrijgbaar bij Halfords, Makro en "m'n" Brezanfiliaal...

protteke
Geregistreerd lid

Bericht door protteke » zo 20 mei, 2007 17:42

Heb Castrol TOP 2T gevonden; is wel semi-synthetisch. Wat denkt het forum daar van ? :-S+

peter93
Geregistreerd lid

Bericht door peter93 » zo 20 mei, 2007 18:10

Als de motor nog origineel is, is het m.i. beter om minerale olie te gebruiken. Dit om verwijdering van "sludge" en koolaanslag bij lagers en zuigerveren te voorkomen. Op de koppakking na zitten er geen pakkingen in het 2-takt blok. Doorzweten na synth. olie is nvt.
Na revisie maakt het niet uit en als het blok flink opgevoerd wordt is het zelfs beter om synthetische olie te gebruiken.
Peter

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » zo 20 mei, 2007 18:15

Helemaal mee eens Peter93 :wink: .

gudmundje
Donateur
Donateur

Bericht door gudmundje » ma 21 mei, 2007 14:36

Vandaag castrol Super TT, minerale 2takt olie gevonden ! :D

protteke