handigheidje voor het demonteren van de startmotor gevraagd.

1967-1980
Plaats reactie
klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

handigheidje voor het demonteren van de startmotor gevraagd.

Bericht door klaasj » di 10 jan, 2006 14:51

weet iemand een handigheidje hoe je de onderste moer van de startmotor zo makkelijk mogelijk kunt verwijderen. en is dit maat 14 van sleutel.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: handigheidje voor het demonteren van de startmotor gevra

Bericht door 72sonett-III » di 10 jan, 2006 17:16

klaasj schreef:... handigheidje ... onderste moer van de startmotor
De motor losmaken van de voorste motorsteunen (moeren aan de onderkant losdraaien).
Garagekrik onder de carterpan zetten (met blok hout ertussen) en de motor ca 5 cm omhoog duwen.
(p.s. dan moeten motor en v.bak nog wel aan elkaar vast zitten met die andere 6 bouten...)
Met een lange verlenging op je ratel kun je nu van voren, tussen de startmotor en de carterpan door/langs bij de bout komen.
Ja, dop 14.

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » di 10 jan, 2006 17:37

bedankt dat is inderdaad de oplossing. zo komt het goed.

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » di 10 jan, 2006 18:06

Ik krijg die bout altijd los door niet een lange maar enkele tussenstukken te gebruiken bij de ratel (3 stuks). Bij de aansluitingen van de tussenstukken ontstaat dan in totaal net zoveel speling dat er een klein bochtje in komt. Dan is de bout los te draaien zonder dat je het blok iets omhoog moet krikken.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » di 10 jan, 2006 18:18

sabo schreef:..enkele tussenstukken ... zonder dat je het blok iets omhoog moet krikken.
:idea: Aha :!: :!:
Nooit te oud om te leren...

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » do 12 jan, 2006 15:10

Meerdere tussenstukken voor wat speling?!...
:idea: Vandaar dat ze bij de Biltema in Zweden verlengstukken verkopen die een lichte afronding aan de koppen hebben zodat ze iets kunnen scharnieren! (net zoals bij een kogelkop inbussleutel) Handig, ik heb ze ook, voor andere Saabtypen van 92-900... :roll:
Cornell

Basman
Geregistreerd lid

Bericht door Basman » za 26 mei, 2007 14:45

De motor losmaken van de voorste motorsteunen (moeren aan de onderkant losdraaien).
Garagekrik onder de carterpan zetten (met blok hout ertussen) en de motor ca 5 cm omhoog duwen.
Supertip! Anders was het me zeker niet gelukt. Nu heb ik hem wel los liggen, maar ik krijg hem er met geen mogelijkheid uit :cry:
Volgens Haynes is het een kwestie van naar achteren trekken, draaien en dan omhoog, maar ik krijg hem echt niet ver genoeg naar achteren om hem omhoog er uit te tillen ;-|+ . Heeft iemand hier een tip voor?

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » za 26 mei, 2007 14:58

Basman schreef:Supertip! Anders was het me zeker niet gelukt. Nu heb ik hem wel los liggen, maar ik krijg hem er met geen mogelijkheid uit...
Het kan echt zo!
Als de bout en moer los zijn, kun je de startmotor iets naar voren schuiven (richting radiator), langs de motorsteun, totdat de kop met de pignon van de starterkrans er uit komt, dan kantel je de kop iets omhoog en dan kun je de motor er helemaal uit pakken.
Je kunt het blok nog wat verder omhoog proberen te krikken, ik neem aan dat je de alle kabels al hebt losgemaakt, dat het rubber van de linker motorsteun los is en dat ook het ruitensproeiervloeistofreservoir (!) + beugel er uit is.
Desnoods kun je ook de hele linker motorsteun van het blok af schroeven (maar dat zou niet nodig hoeven zijn).

Basman
Geregistreerd lid

Bericht door Basman » za 26 mei, 2007 20:23

Ik was er vandaag even helemaal klaar mee, maar ik zal het morgen tussen de buien door nog es proberen. Ik had de auto idd al een stukje verder opgekrikt en stond op het punt om de uitlaatbeugel te verwijderen zodat ik de startermotor er helemaal naar voren uit kon halen.

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » zo 27 mei, 2007 12:58

Zoals 72-Sonett III beschrijft moet het echt kunnen. Heb het meerdere malen zo gedaan. Het is een beetje klungelen maar het kan.

Basman
Geregistreerd lid

Bericht door Basman » zo 27 mei, 2007 19:43

Het is me gelukt! Ik moest gewoon nog wat verder opkrikken, en toen ging het vrij gemakkelijk.

De startmotor was trouwens niet echt kapot. De solenoïde was in de loop van de tijd los getrild (vraag me niet hoe), maar daardoor pakte de haak niet goed, waardoor de motor vaak niet wilde aanslingeren. Maar goed, alles schoongemaakt, gesmeerd en morgen het trucje weer opnieuw toepassen en de startmotor terugplaatsen (als het weer het even toelaat...).

Joost82
Geregistreerd lid

Bericht door Joost82 » ma 28 mei, 2007 9:21

Heerlijk he, dat gepiel. Ik heb eens een knikstuk en een verlengstuk op de dop aangesloten en toen kreeg ik hem los zonder te krikken. Alleen om hem er uit te halen heb ik toen de linker motorsteun toch maar verwijderd. :? :?

Een klein beetje meer ruimte is geen overbodige luxe!

Plaats reactie