handigheidje voor het demonteren van de startmotor gevraagd.
-
klaasj
- Donateur (8x)

handigheidje voor het demonteren van de startmotor gevraagd.
weet iemand een handigheidje hoe je de onderste moer van de startmotor zo makkelijk mogelijk kunt verwijderen. en is dit maat 14 van sleutel.
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Re: handigheidje voor het demonteren van de startmotor gevra
De motor losmaken van de voorste motorsteunen (moeren aan de onderkant losdraaien).klaasj schreef:... handigheidje ... onderste moer van de startmotor
Garagekrik onder de carterpan zetten (met blok hout ertussen) en de motor ca 5 cm omhoog duwen.
(p.s. dan moeten motor en v.bak nog wel aan elkaar vast zitten met die andere 6 bouten...)
Met een lange verlenging op je ratel kun je nu van voren, tussen de startmotor en de carterpan door/langs bij de bout komen.
Ja, dop 14.
-
sabo
- Geregistreerd lid
Ik krijg die bout altijd los door niet een lange maar enkele tussenstukken te gebruiken bij de ratel (3 stuks). Bij de aansluitingen van de tussenstukken ontstaat dan in totaal net zoveel speling dat er een klein bochtje in komt. Dan is de bout los te draaien zonder dat je het blok iets omhoog moet krikken.
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
-
sb153b
- Geregistreerd lid
-
Basman
- Geregistreerd lid
Supertip! Anders was het me zeker niet gelukt. Nu heb ik hem wel los liggen, maar ik krijg hem er met geen mogelijkheid uitDe motor losmaken van de voorste motorsteunen (moeren aan de onderkant losdraaien).
Garagekrik onder de carterpan zetten (met blok hout ertussen) en de motor ca 5 cm omhoog duwen.
Volgens Haynes is het een kwestie van naar achteren trekken, draaien en dan omhoog, maar ik krijg hem echt niet ver genoeg naar achteren om hem omhoog er uit te tillen
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Het kan echt zo!Basman schreef:Supertip! Anders was het me zeker niet gelukt. Nu heb ik hem wel los liggen, maar ik krijg hem er met geen mogelijkheid uit...
Als de bout en moer los zijn, kun je de startmotor iets naar voren schuiven (richting radiator), langs de motorsteun, totdat de kop met de pignon van de starterkrans er uit komt, dan kantel je de kop iets omhoog en dan kun je de motor er helemaal uit pakken.
Je kunt het blok nog wat verder omhoog proberen te krikken, ik neem aan dat je de alle kabels al hebt losgemaakt, dat het rubber van de linker motorsteun los is en dat ook het ruitensproeiervloeistofreservoir (!) + beugel er uit is.
Desnoods kun je ook de hele linker motorsteun van het blok af schroeven (maar dat zou niet nodig hoeven zijn).
-
Basman
- Geregistreerd lid
-
sabo
- Geregistreerd lid
-
Basman
- Geregistreerd lid
Het is me gelukt! Ik moest gewoon nog wat verder opkrikken, en toen ging het vrij gemakkelijk.
De startmotor was trouwens niet echt kapot. De solenoïde was in de loop van de tijd los getrild (vraag me niet hoe), maar daardoor pakte de haak niet goed, waardoor de motor vaak niet wilde aanslingeren. Maar goed, alles schoongemaakt, gesmeerd en morgen het trucje weer opnieuw toepassen en de startmotor terugplaatsen (als het weer het even toelaat...).
De startmotor was trouwens niet echt kapot. De solenoïde was in de loop van de tijd los getrild (vraag me niet hoe), maar daardoor pakte de haak niet goed, waardoor de motor vaak niet wilde aanslingeren. Maar goed, alles schoongemaakt, gesmeerd en morgen het trucje weer opnieuw toepassen en de startmotor terugplaatsen (als het weer het even toelaat...).
-
Joost82
- Geregistreerd lid