Koude motor slaat af, warme loopt prima.

1967-1980
72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » vr 01 jun, 2007 19:43

Jaab schreef:... Ik zou niet weten welke nummertje de acceleratiepompsproeier is maar als ik goed kijk komt de benzine uit de hoofdsproeier.
De hoofdsproeier kun je op je foto niet zien, die zit onder in de vlotterkamer. Ik heb wat nummertjes bij je foto gezet, dezelfde als bij het doorsnedeplaatje;
Afbeelding
1 = luchtsproeier 2e trap
2 = ventilatiepijpje vlotterkamer
5 = luchtsproeier 1e trap
6 = chokeklep
13 = sproeipijp
16 = gasklep 2e trap
17 = mengpijp 2e trap
19 = mengpijp 1e trap
21 = gasklep 1e trap
acc. = pijpje van de acceleratiepomp (sproeier)

Uit het "acc." pijpje komt bij intrappen van het gaspedaal een straaltje benzine - ook als de motor niet loopt. Als de motor loopt (sneller dan stationair) moet er uit de sproeipijp 13 een constante stroom benzine komen.
...rondom de carburateur gespoten met kruipolie zoals eerder geadviseerd en dan gebeurt er niets, dus er is geen valse lucht van buitenaf.
Ik gebruik daar remmenreiniger of starthulp voor (voorzichtig, niet te veel). Als je dat bij lopende motor aan de buitenkant van de carb. op de gasklepas spuit en de motor gaat dan hoorbaar sneller lopen, dan is er een lek waardoor die starthulp naar binnen wordt gezogen en de motor extra brandstof krijgt.
...Zo'n weber kost natuurlijk ook een paar knaken..... en ik vind het ook wel mooi als de motor origineel blijft.
Je kunt hem ook eerst vervangen door een andere Solex, als het probleem dan verdwijnt, weet je dat het aan de carburateur ligt. Een andere Solex kun je wel krijgen voor een paar euro's, zo niet gratis.

Jaab
Geregistreerd lid

Bericht door Jaab » vr 01 jun, 2007 21:17

Uit het "acc." pijpje komt bij intrappen van het gaspedaal een straaltje benzine - ook als de motor niet loopt.
Aha kijk, die info had ik nog niet eerder gehoord. Dat zie ik namelijk niet gebeuren. Ook niet als de motor niet loopt. De chokekleppen gaan wel dicht (bij koude motor) maar er komt geen straaltje benzine uit het acc-pijpje.
Betekent dat dan dat er juist te weinig benzine in de venturi komt in plaats van te veel wat ik altijd dacht? En hoe kan ik ervoor zorgen dat er wel weer peut uit het pijpie komt?

bertus06
Geregistreerd lid

Bericht door bertus06 » vr 01 jun, 2007 21:53

hoi

ik heb met mijn vorige hetzelfde probleem gehad

ook van alles geprobeerd (nieuwe pakkingen,schoongemaakt enz) alleen kleine verbeteringen

toen heb ik een ander luchtfilter gemaakt en het probleem was weg

toen ik de auto verkocht wou de nieuwe eigenaar het orginele filter er weer op en het probleen was er weer

sluit met je hand het gat van het luchtfilter eens af als hij dan gewoon doorloopt is het daar mis

mvg bert

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » vr 01 jun, 2007 22:40

Jaab schreef:...die info had ik nog niet eerder gehoord. Dat zie ik namelijk niet gebeuren. Ook niet als de motor niet loopt.
De acceleratiepomp zit aan de rechterzijkant tegen de carburateur, achter een vierkant dekseltje. Er steekt een hefboom uit naar beneden, die weer via een stangetje met een veertje, aan de voorkant aan de as van de gasklep vast zit.

Als je het gaspedaal intrapt, duwt het stangetje tegen de hefboom, die beweegt weer een membraan en die perst dan weer wat benzine door het dunne buisje in de venturi... behalve natuurlijk als de hefboom vastgekoekt zit, of het veertje stuk is... het stangetje beweegt dan wel, maar niet de hefboom (vanwege dat veertje... Kun je het nog volgen? Het is wat moeilijk in woorden te beschrijven maar als je het ziet, snap je het meteen.)

Als je dus vanuit gesloten stand de gasklep beweegt, moet ook de hefboom van de acc. pomp bewegen en benzine naar binnen spuiten (dus ook met niet lopende motor, zolang er benzine in de vlotterkamer zit)
Afbeelding
(zal later nog eens een scherpe foto maken...)

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » vr 01 jun, 2007 22:49

:offtopic:
bertus06 schreef:hoi
Ha die Bertus... Weer heelhuids terug uit Oostenrijk? Hoe is het met die benzinepomp afgelopen?

Jaab
Geregistreerd lid

Bericht door Jaab » vr 01 jun, 2007 23:15

Ok Martin. Superfijn die info man. Ga ik morgen weer mee verder. Ik snap precies wat je schrijft. Je hoort morgen weer.
En Bertus, wat jij schreef heb ik nog niet gedaan. Als ik met de hand de bovenkant van de carburateur geheel afdek, dan slaat de motor wel af. Dus dat is goed. Ik zal morgen ook eens de inlaat van de luchtfilter afsluiten. Kijken wat er gebeurt. Maar goed, eerst maar eens het mechaniek van de acc.pomp morgen checken. Wordt vervolgd.

Groeten, Jaap

bertus06
Geregistreerd lid

Bericht door bertus06 » vr 01 jun, 2007 23:57

hoi
[/colorHa die Bertus... Weer heelhuids terug uit Oostenrijk? Hoe is het met die benzinepomp afgelopen]

hoi martin

hartstikke goed , de anwb stond de volgende morgen om 08.45 al bij het hotel met de pomp
een nieuwe van de saabclub , ga daar eens vlug lid van worden

mvg bert

Jaab
Geregistreerd lid

Bericht door Jaab » za 02 jun, 2007 21:16

Het mechaniek van de acc.pomp werkt naar behoren. Echter er komt geen benzine uit het pijpje. Dus het handeltje uit elkaar gehaald en ik vond het membraan er niet meer zo jofeltjes uitzien. Omdat ik even niks anders had, heb ik een membraan gemaakt van een fietsbinnenband. Helaas komt er nu met stilstaande motor nog geen benzine uit het pijpje bij gas geven. Maar ja, een fietsband is natuurlijk ook wat slapper.
Wat ik nog wel heb gedaan is de ontsteking iets verdraaid. Goed gemerkt waar die stond en vervolgens de verdeler dusdanig verdraaid dat de motor beter ging lopen. Proefrit gemaakt en gemerkt dat ik net iets te veel heb verdraait want de motor pingelt. Weer iets terug gezet en ik moet zeggen dat het nu veel beter gaat. Als ik nu het gas vlot intrap, stottert de moter niet meer zo als die gedaan heeft. Het is nog niet optimaal maar in ieder geval stukken beter. Nu nog een keer een origineel membraan er in en dan denk ik dat het goed moet komen. Ergens anders op het forum had ik gezien dat je bij http://www.bccp.nl/nl/indexnl.htm een setje kan bestellen (Dank je Martin). Maar ik kan het betreffende setje niet vinden. Is het soms uit de handel? Ik kom alleen deze pagina tegen
http://www.bccp.nl/shop2/enter.html?lan ... t=d28.html
Dan kan je klikken op "Pierburg & Zenith metrisch service kits"
en daar staat de juiste niet bij, of kan het ook die S06G KIT 32+34/2B2+2B5 AUD/VW/96128601A € 34,00 zijn?[/url]

Jaab
Geregistreerd lid

Bericht door Jaab » zo 03 jun, 2007 10:43

Zowaar, ik had een mail gestuurd naar bccp (gisterenavond laat) en ik heb nu (op zondag) al antwoord terug ! :!:
Vraag gestuurd hoe ik het setje uitdit topic viewtopic.php?t=19507&start=0&postdays= ... t=membraan kan bestellen en kreeg dit antwoord terug:

Wanneer achter het 32/35 TDID staat, is onderstaand het materiaal wat u zoekt.
Dit ligt op voorraad, en kunt u via de webshop bestellen.
http://www.bccp.nl/shop2/enter.html?lan ... 167.421528
Wij verzenden dit aan u na vooruitbetaling of onder rembours, u kunt uw keuze bij het verlaten van de webshop aangeven.

vr. groet
Wineke Hommes

BCCP Fuelsystems (webmail)
www.bccp.nl
+31 (0)524 562507

Ik denk dat het de goeie is, dus dat gaan we dan maar eens doen.

bertus06
Geregistreerd lid

Bericht door bertus06 » zo 03 jun, 2007 11:18

hoi

http://www.saabnl.nl/techniek/9596ontsteking.htm

jaab daar staat beschreven hoe je de ontsteking zonder afstel lamp kunt afstellen

tevens willen de centrifugaalgewichtjes nogal eens vastzitten op de asjes vooral die met het dikkere (zwaardere) veertje , je kunt via het inspectieluikje (dekseltje wat je kunt verwijderen) een klein beetje kruipolie erin spuiten om dat te verhelpen

mvg bertus[/quote]

Plaats reactie