Aankoop Sonnett
-
paulha
- Lid van verdienste
Aankoop Sonnett
Ben al een tijdje op zoek naar een Sonnett voor de restauratie, nu stonder er in Leek bij Hofman (http://www.hofman.nl/autos.php?klassiekers) 2 te koop een gele en een blauwe, inmiddels is de gele van het net verdwenen (verkocht?).
Wat ik me afvraag;
- Wat zijn de ervaringen met Hofman?
- Heeft iemand van het forum de gele gekocht?
- Heeft iemand de beide auto's daar bekeken en wat is prijs/kwaliteit daar?
Ik moet eerlijk zijn dat ik niets van de Sonnett weet (behalve wat ik gelezen heb over de 95 en 96 is toch hetzelfde blok) maar was er al op verliefd geworden vanaf de eerste keer dat ik hem zag in de showroom bij Saab importeur Vianen.
Oh ja, waar specifiek op te letten bij aanschaf van een Sonnett
Thanks
Wat ik me afvraag;
- Wat zijn de ervaringen met Hofman?
- Heeft iemand de beide auto's daar bekeken en wat is prijs/kwaliteit daar?
Ik moet eerlijk zijn dat ik niets van de Sonnett weet (behalve wat ik gelezen heb over de 95 en 96 is toch hetzelfde blok) maar was er al op verliefd geworden vanaf de eerste keer dat ik hem zag in de showroom bij Saab importeur Vianen.
Oh ja, waar specifiek op te letten bij aanschaf van een Sonnett
Thanks
-
bert knip
- Donateur (9x)

aankoop sonett
De beide sonetten hebben volgens mij al een jaar te koop gestaan.
De gele lijkt verkocht, maar beide auto s zijn al een keer beschreven als
min of meer sloop. Bovendien heeft de blauwe geen soccerball of andere lichtmetalen velgen wat hem minder waard maakt (500 euro?) dus ik zou zeker niet te veel bieden.Ik zou zeker willen weten of de versnellingsbak goed is omdat de verhoudingen van de bak anders zijn dan die van 96.
Een 96 bak en motor passen natuurlijk wel.
Vaak is de kofferbak, vooral onder de accu verrot, maar dat is redelijk eenvoudig te repareren. kijk ook de kokerbalken na.
Belangrijk punt zijn ook de remmen, vooral de hoofdremcylinder, die
lastig te verkrijgen is en als je er een kunt vinden ongeveer 300 euro kost
Ik heb zelf mijn sonett II bij Hofman gekocht waarbij de motor niet liep.
Thuis eenmaal aan de praat liep hij vast omdat de oliepomp stuk was.
IK hoop dat ik je niet te bang heb gemaakt, want ik rijd al 15jaar met veel plezier bijna dagelijks met mijn sonett s. vr gr Bert
De gele lijkt verkocht, maar beide auto s zijn al een keer beschreven als
min of meer sloop. Bovendien heeft de blauwe geen soccerball of andere lichtmetalen velgen wat hem minder waard maakt (500 euro?) dus ik zou zeker niet te veel bieden.Ik zou zeker willen weten of de versnellingsbak goed is omdat de verhoudingen van de bak anders zijn dan die van 96.
Een 96 bak en motor passen natuurlijk wel.
Vaak is de kofferbak, vooral onder de accu verrot, maar dat is redelijk eenvoudig te repareren. kijk ook de kokerbalken na.
Belangrijk punt zijn ook de remmen, vooral de hoofdremcylinder, die
lastig te verkrijgen is en als je er een kunt vinden ongeveer 300 euro kost
Ik heb zelf mijn sonett II bij Hofman gekocht waarbij de motor niet liep.
Thuis eenmaal aan de praat liep hij vast omdat de oliepomp stuk was.
IK hoop dat ik je niet te bang heb gemaakt, want ik rijd al 15jaar met veel plezier bijna dagelijks met mijn sonett s. vr gr Bert
-
sabo
- Geregistreerd lid
Als je zo'n sonett wil gaan restaureren gaat het behoorlijk in de papieren lopen. Wil je het goed doen is er een motor- en bakrevisie nodig, revisie van koppelingssysteem en remsysteem, en ook nog het strak maken en spuiten. Buiten de koop kun je op 6 à 7 duizend euro rekenen. Laswerk e.d. moet je dan zelf doen. Ook belangrijk is om je af te vragen of de auto's wel geheel origineel en kompleet zijn, maar daarvoor zul je moeten gaan kijken.
-
Manic
- Lid van verdienste
Ik heb even geen idee wat de huidige prijs heb, maar heb me van meerdere kanten laten vertellen dat de gevraagde prijzen voor beide auto's veel te hoog zijn gezien het gebodene. Zelf heb ik hier zo even geen kaas van gegeten, maar afgaande op deze personen zou ik persoonlijk deze auto's op basis van de prijzen (welke ik van een klein jaartje geleden ken) links laten liggen en rustig uitkijken naar iets gunstigers.
Greetz,
Dennis
Greetz,
Dennis
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Het gebeurt niet zo vaak dat hier in de buurt knappe Sonetts te koop aangeboden worden. Als je echt wat wilt kan je altijd nog kijken naar de auto's die op Saabnet.com of Ebay te koop worden aangeboden. De prijzen liggen in de VS een stuk lager dan hier en voor het bedrag in dollars zie je met regelmaat auto's die er een stuk beter uitzien dan die slopers die hier ter sprake zijn gekomen. Toegegeven, die grote waterplas maakt het niet eenvoudig, maar voor mijn gevoel wordt er meestal meer waarde voor het gevraagde geld geboden. Als je aan het aankooptraject wat tijd en geld kunt besteden moet je toch iets leuks kunnen vinden.
Alex
Alex
-
jwaterink
- Donateur (6x)

Je kunt beter een kant en klare kopen, of je moet het leuk vinden jezelf een jaar in je garage op te sluiten op water en brood, want deze 2 trekken je financieel arm voordat ze af zijn.Manic schreef:Ik heb even geen idee wat de huidige prijs heb, maar heb me van meerdere kanten laten vertellen dat de gevraagde prijzen voor beide auto's veel te hoog zijn gezien het gebodene. Zelf heb ik hier zo even geen kaas van gegeten, maar afgaande op deze personen zou ik persoonlijk deze auto's op basis van de prijzen (welke ik van een klein jaartje geleden ken) links laten liggen en rustig uitkijken naar iets gunstigers.
Greetz,
Dennis
-
paulha
- Lid van verdienste
Kortom als ik het goed begrijp:
- 1e restauratie project een sonnett kiezen is de lat bijhoorlijk hoog leggen.
- Restauratie Sonnetts in NL zijn te duur voor hun geld (aanschaf).
- Onderdelen zijn moeilijk te verkrijgen tenzij je kiest voor een 96 motor/bak, wat hem weer niet orgineel maakt.
- Betere optie is een (bijna) kant en klare uit de VS/CA halen.
Wow, dit had ik niet verwacht, maar goed dat ik de vraag hier gesteld heb.
Ik wil iedereen bedanken voor de adviezen en ga op het gemak verder kijken wat er zoal te koop is, ik hou jullie op de hoogte!
ps: wat zijn de kansen om een Sonnett bv in Zweden te vinden?
- 1e restauratie project een sonnett kiezen is de lat bijhoorlijk hoog leggen.
- Restauratie Sonnetts in NL zijn te duur voor hun geld (aanschaf).
- Onderdelen zijn moeilijk te verkrijgen tenzij je kiest voor een 96 motor/bak, wat hem weer niet orgineel maakt.
- Betere optie is een (bijna) kant en klare uit de VS/CA halen.
Wow, dit had ik niet verwacht, maar goed dat ik de vraag hier gesteld heb.
Ik wil iedereen bedanken voor de adviezen en ga op het gemak verder kijken wat er zoal te koop is, ik hou jullie op de hoogte!
ps: wat zijn de kansen om een Sonnett bv in Zweden te vinden?
-
jwaterink
- Donateur (6x)

-
marcelgerry
- Geregistreerd lid
Paul, ook in Zweden is de Sonett zeer schaars. Soms wordt er op www.blocket.se nog wel eens een Sonett aangeboden.
Deze is inmiddels verkocht.

En deze staat nog steeds te koop. Heb je wel direct de hoofdprijs.

http://www.blocket.se/vi/12081818.htm?ca=17_s
Deze is inmiddels verkocht.

En deze staat nog steeds te koop. Heb je wel direct de hoofdprijs.

http://www.blocket.se/vi/12081818.htm?ca=17_s
-
Alex B
- Geregistreerd lid
-
V4liefhebber
- Geregistreerd lid
Het hangt geheel af van wat men wil.
Veel is nog voor een Sonett te krijgen, echter meestal moet men wel geduld hebben. Onderdelen welke specifiek voor de Sonett gebruikt zijn kan men oa. vinden via Ebay en de Zweedse Sonett Club.
Technisch is de Sonett grotendeels gelijk aan de 96V4. Onderdelen voor motor, remmen (excl. hoofdremcilinder), versnellingbak, plaatwerk kan men dan ook via de bekende adressen bestellen.
Zeker, de verhoudingen in de versnellingsbak zijn verschillend tov de 96. De vraag is echter of je dit merkt. Kroonwiel en pinion zijn overigens via de Zweedse Saabclub te bestellen.
Zelf restaureren is zonder twijvel duurder, maar zeker leuker. Euro 1000 is tijdens een restauratie zo uitgegevn. "Slordige"auto's kosten ca. Euro 5500-6500. Gerestaureerde Euro 8000- ???.
Let goed op bij import uit Amerika. Ik heb mijn Sonett begin '90-jaren in Amerika gekocht (destijds waren erniet veel Sonett's in Nederland). Er was mij een goede auto beloofd. Dus auto gekocht en gelijk een afspraak gemaakt bij de RDW. Echter, toen ik de auto in de haven van Rotterdam zag staan sprongen de tranen me spontaan in de ogen, wat een WRAK
. Gelijk de afspraak bij de RDW afgezegt. Vervolgens tweejaar bezig geweest: motor, versnellingbak (96V4), remmen, elektrischgedeelte, enz. De Sonett is trouwens nog niet klaar, maar zo blijft het leuk.
Sonett's worden er trouwens in Amerika ook niet goedkoper op. Auto's met werk kosten daar ookal snel $2000,-, en vervolgens is het afwachten wat men krijgt (wel spannend
)
Waar ik mee begon: het hangt ervan af wat men wil. Kan men veel zelf doen, heeft men de ruimte, tijd en het geld? Zelf restaureren.
Heeft men geen ruimte, tijd, zin (ook belangrijk), enz, rustig blijven rond kijken. Vorig jaar stond een mooie gerestaureerde Sonett op de onderdelendag te koop voor Euro 7800.
Veel is nog voor een Sonett te krijgen, echter meestal moet men wel geduld hebben. Onderdelen welke specifiek voor de Sonett gebruikt zijn kan men oa. vinden via Ebay en de Zweedse Sonett Club.
Technisch is de Sonett grotendeels gelijk aan de 96V4. Onderdelen voor motor, remmen (excl. hoofdremcilinder), versnellingbak, plaatwerk kan men dan ook via de bekende adressen bestellen.
Zeker, de verhoudingen in de versnellingsbak zijn verschillend tov de 96. De vraag is echter of je dit merkt. Kroonwiel en pinion zijn overigens via de Zweedse Saabclub te bestellen.
Zelf restaureren is zonder twijvel duurder, maar zeker leuker. Euro 1000 is tijdens een restauratie zo uitgegevn. "Slordige"auto's kosten ca. Euro 5500-6500. Gerestaureerde Euro 8000- ???.
Let goed op bij import uit Amerika. Ik heb mijn Sonett begin '90-jaren in Amerika gekocht (destijds waren erniet veel Sonett's in Nederland). Er was mij een goede auto beloofd. Dus auto gekocht en gelijk een afspraak gemaakt bij de RDW. Echter, toen ik de auto in de haven van Rotterdam zag staan sprongen de tranen me spontaan in de ogen, wat een WRAK
Sonett's worden er trouwens in Amerika ook niet goedkoper op. Auto's met werk kosten daar ookal snel $2000,-, en vervolgens is het afwachten wat men krijgt (wel spannend
Waar ik mee begon: het hangt ervan af wat men wil. Kan men veel zelf doen, heeft men de ruimte, tijd en het geld? Zelf restaureren.
Heeft men geen ruimte, tijd, zin (ook belangrijk), enz, rustig blijven rond kijken. Vorig jaar stond een mooie gerestaureerde Sonett op de onderdelendag te koop voor Euro 7800.
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Re: Aankoop Sonnett
Ik heb ze beide bekeken voor een kennis die ze eventueel beide wel wilde kopen. Die gele Sonett was van Justin van Abrahams, hij heeft hem destijds gekocht voor US$1500;paulha schreef:Ben al een tijdje op zoek naar een Sonnett voor de restauratie, nu stonder er in Leek bij Hofman
- Heeft iemand de beide auto's daar bekeken
Die blauwe heeft in ieder geval een kapotte v.bak en roest- en bodyschade.Justin Van Abrahams schreef: I'd originally planned a rotary engine for it on a tip from Jack Ashcraft, but after buying the adapter that was needed, I found out there was a huge amount of work that would still need to be done, and I just didn't have the time to do it and everything else I've got going on. I sold it to a VW nut here in town who wanted to try his hand at
the Sonett... guess he must have resold it...
When I sold it about a year and a half ago it started right up, and he drove it the 15 miles from my place to his. The carb was pretty awful at first, but after running for a short while it seemed to loosen up and the car ran fine. Fourth gear makes a pretty loud racket when cruising along - a grinding noise - but it seemed to do alright anyway. Basically, the car needs maintenance that any car that sat for 30 years would need, but there is nothing truly wrong with it.
I'm still amazed that not only did it find its way overseas, but that
randomly someone that knew me found it!
-Justin
Foto's; modules.php?set_albumName=album570&op=m ... _album.php
In de USA worden regelmatig project Sonetts aangeboden voor prijzen vanaf US$500, soms twee tegelijk in één koop. Als je het combineert met een vakantie naar de VS, daar een Sonett koopt en dan zelf transport naar NL regelt c.q. op de boot zet naar NL, dan heb je voor een paar 1000 euros een rijdende Sonett.
Hier op eBay maar liefst 4 Sonetts + één 95 tegelijk voor buy now $4500.