stelsysteem achterrem

1967-1980
Plaats reactie
rmelle
Geregistreerd lid

stelsysteem achterrem

Bericht door rmelle » za 04 aug, 2007 18:10

tussen al het geweld van een fantastische Sonett turbo ff een "kleine" vraag!

ik heb het probleem dat de stelschroef op mijn ankerplaat van de achterrem VAST zit, en dan bedoel ik echt VAST.
afgebroken stukjes van een decoupeerzaag zijn geen echt goed stel systeem denk ik.
ik denk dat ik niet de enige ben met dit probleem.
wie heeft een oplossing?
of gaat vervanging de enige oplossing worden?
kruipolie al een week lang geeft geen resultaat...

Ik ga aanstaande september met de 96 op huwelijksreis, een handrem en werkende achterremmen vind ik dan wel erg prettig...

oftewel: saab rules ook in een (aanstaand) huwelijk...

geluk

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: stelsysteem achterrem

Bericht door 72sonett-III » za 04 aug, 2007 20:47

rmelle schreef:...de stelschroef op mijn ankerplaat van de achterrem VAST zit, en dan bedoel ik echt VAST....
Ja, dat wil inderdaad wel eens gebeuren...

Als je de remtrommel e.d. er al af hebt, kun je net zo goed nog verder gaan en de ankerplaat er ook af halen, die zit met 4 boutjes vast op de as, maar je loopt dan ook het risico dat er boutjes afbreken... :( (Als ik me goed herinner steken twee van die boutjes aan de achterkant door de as, daar kun je kruipolie op spuiten.)
Als je de ankerplaat er af hebt, kun je makkelijker bij die stelschroef komen en er ook zwaarder gereedschap op zetten. Wat ik als oplossing wel eens gehoord heb (maar nooit zelf toegepast), is om een gewone (zeskante) moer op het uitstekende vierkante deel te lassen zodat je meer grip hebt, voor een dop b.v. Het probleem is dan dat je de stelschoef nooit meer helemaal naar binnen kan draaien zonder eerst weer die opgelaste moer er af te halen...

Stelschroeven zijn overigens nog nieuw te krijgen bij Skandix en de Zweeds Saabclub.

Ik heb het probleem ook wel eens gehad, maar uiteindelijk toch die stelbout weer draaiend kunnen krijgen. Dan kun je hem ook helemaal naar binnen draaien en met kopervet er weer in zetten.

Deze pagina kende je al? http://www.saabnl.nl/techniek/9596remmen.htm#achter
Afbeelding
Ik ga aanstaande september met de 96 op huwelijksreis...
Aha! Alle remmen moeten dus los...

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » zo 05 aug, 2007 16:41

Ik heb een 10 mm. dop met 1/4" aansluiting met het vierkantje op de stelschroef getikt en geperst, en daarna met een 10 mm. inbussleutel de stelschroef losgedraaid. Werkte in mijn geval perfect.

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » zo 05 aug, 2007 17:01

Maar daarna toch wel nieuwe gemonteerd Martien?

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » ma 06 aug, 2007 8:23

Nee, de dop eraf getikt en het vierkant weer netjes vierkant gemaakt (iets kleiner uiteraard). Na het schoonmaken van de schroefdraad alles weer gemonteerd met kopervet en tot op heden blijft dit goed gangbaar.

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » ma 06 aug, 2007 11:00

Martien, kun je zo'n klusje ook goed uitvoeren zonder dat de remtrommel open is? Bij mijn 95 zit de zaak nl. ook vast.

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » ma 06 aug, 2007 11:52

Dat is op zich geen probleem. Het is, gezien de bereikbaarheid, alleen wat lastig om de dop op de stelbout te tikken. Volgens mij heb ik toen een goedkope dop genomen, en het vierkantje een beetje uitgevijld, maar dat weet ik niet zeker meer. Ik heb het dopje nog wel liggen, dus ik kan vanavond even kijken.

rmelle
Geregistreerd lid

stel systeem

Bericht door rmelle » ma 06 aug, 2007 16:31

het probleem is dat er een bescherm beugeltje over de stelmoer is gelast of genageld. die maakt het bereiken erg lastig.
zat er al aan te denken om 't te verwijderen.
maar daar hou ik niet zo van.

heb de ankerplaat moeren nu al een tijdje in de kruip olie.
ik voel er niets voor om die af te breken....
dus gemonteerd er aan werken vind ik prettiger

de auto wordt elke dag gebruikt....

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: stel systeem

Bericht door 72sonett-III » ma 06 aug, 2007 18:09

rmelle schreef:het probleem is dat er een bescherm beugeltje over de stelmoer is gelast of genageld. die maakt het bereiken erg lastig.
zat er al aan te denken om 't te verwijderen....
Als ik me goed herinner draait de stelschroef in dat beugeltje, daar zit de schroefdraad in. Als je het beugeltje er af haalt door de twee klinknagels weg te slijpen, komt denk ik ook die stelschroef mee. Ik heb hier geen losse ankerplaat meer liggen dus ik kan het niet goed bekijken (en ik heb even geen zin om een wiel van een auto af te halen om het beter te zien).

Plaats reactie