iemand sterkere dynamo geprobeerd
-
innuendo_to
- Geregistreerd lid
iemand sterkere dynamo geprobeerd
Ik wil onze saab 96v4 weer wat vaker gaan gebruiken en ik wilde hem wat gebruiks vriendelijker maken (o.a. koeling verbeteren). Na wat googlen kwam ik deze pagina tegen:
http://www.performance96.co.uk/alternator.html heeft iemand al geprobeerd om een zwaardere dynamo erin te zetten??
quote:
"The stock 35amp SAAB 96 alternator can quickly and easily be upgraded to a later 70amp model from a SAAB 90, 99 or 900 from 1978 -1987."
The part numbers are:
H.C-CA207 or Lucas-LRA442
http://www.performance96.co.uk/alternator.html heeft iemand al geprobeerd om een zwaardere dynamo erin te zetten??
quote:
"The stock 35amp SAAB 96 alternator can quickly and easily be upgraded to a later 70amp model from a SAAB 90, 99 or 900 from 1978 -1987."
The part numbers are:
H.C-CA207 or Lucas-LRA442
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Re: iemand sterkere dynamo geprobeerd
Ja, ik heb een 70 A dynamo uit een 900 in de Sonett zitten. Moest wel wat omgebouwd worden; die van een 900 draait de andere kant op dus de koelfan van de Sonett moest er weer op. Ik heb ook een deel van de bevestiging moeten wegslijpen maar misschien was het ook wel mogelijk geweest om een deel van het huis te gebruiken. Dit is een Bosch dynamo met geïntegreerde spanningsregelaar.innuendo_to schreef:... heeft iemand al geprobeerd om een zwaardere dynamo erin te zetten??
De standaard dynamo in een 95/96 was trouwens al 55 A (in ieder geval vanaf 1977).

Waarom zou je het eigenlijk willen? Ga je extra verbruikers aansluiten? Schijnwerpers, airco? Het extra vermogen moet wel uit de motor komen...
-
innuendo_to
- Geregistreerd lid
-
Tenfour
- Moderator + Donateur

-
sb153b
- Geregistreerd lid
Pas nog gelezen dat de dynamo al een flinke belasting betekent van de toch al als kwetsbaar bekend staande lagering in de motor.
Zelf een wat strak gespannen snaar kan die lagering in betrekkelijk korte tijd de das omdoen.
Een zwaardere dynamo die moet werken betekent ook een extra belasting voor die lagering en je koeling...
Met de uitrusting van die tijd, dus zonder teveel energieverslindende zaken, moet ie het kunnen redden, zeker met de 55 A uitvoering.
Zo'n fan hoeft niet permanent bij te staan, dan is er meer aan de hand. Bovendien, hoeveel trekt zo'n fan? 10A oid? Plus zeg 15 A voor licht, 5 ampere voor aanjager, 5 A voor radio, 10 A voor diversen incl starten en eigen fan. 10 A voor achteruitverwarming. Ok als alles aan staat is er misschien niets over maar ook niets te kort en wanneer staat nu alles full-time tegelijk aan?
Cornell
Zelf een wat strak gespannen snaar kan die lagering in betrekkelijk korte tijd de das omdoen.
Een zwaardere dynamo die moet werken betekent ook een extra belasting voor die lagering en je koeling...
Met de uitrusting van die tijd, dus zonder teveel energieverslindende zaken, moet ie het kunnen redden, zeker met de 55 A uitvoering.
Zo'n fan hoeft niet permanent bij te staan, dan is er meer aan de hand. Bovendien, hoeveel trekt zo'n fan? 10A oid? Plus zeg 15 A voor licht, 5 ampere voor aanjager, 5 A voor radio, 10 A voor diversen incl starten en eigen fan. 10 A voor achteruitverwarming. Ok als alles aan staat is er misschien niets over maar ook niets te kort en wanneer staat nu alles full-time tegelijk aan?
Cornell
-
V4liefhebber
- Geregistreerd lid
-
V4liefhebber
- Geregistreerd lid
-
Tenfour
- Moderator + Donateur

Hoi Henk,V4liefhebber schreef:Tenfour schreef:
De elektrische fan welke op de foto te zien is, weet je ook nog van welke auto deze komt?Tevens is de auto uitgerust met electrische fan met sensor en handmatige aan/uit schakeling...
Ik vermoed dat de electrische fan uit een Sonett komt. Ik weet dit niet precies omdat Rein vd Pol dit op voorraad had liggen en heeft ingebouwd.
Roger
-
V4liefhebber
- Geregistreerd lid
-
V4liefhebber
- Geregistreerd lid
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Eh... een Sonett heeft origineel geen electrische fan...Tenfour schreef:Ik vermoed dat de electrische fan uit een Sonett komt.
In een Sonett III past aan de voorkant van de radiator wel probleemloos een fan uit een 99/900, je moet dan wel de aansluitingen omdraaien zodat hij blaast i.p.v. zuigt.

In een Sonett of een 95/96 kun je aan de binnenkant een fan maken van een 900 turbo (deze is platter dan van een non-turbo).

In een 95/96 moet je dan nog wel de as en het lager van de standaard fan weghalen, of een distributiedeksel van een Ford Taunus zien te vinden, deze had geen fan en het deksel is helemaal vlak.
Zie ook de website van Bill Tubs;

Hij heeft er ook een dynamo van een 1982 900 in zitten;

-
Tenfour
- Moderator + Donateur

Weer wat geleerd72sonett-III schreef:Eh... een Sonett heeft origineel geen electrische fan...Tenfour schreef:Ik vermoed dat de electrische fan uit een Sonett komt.
-
bertus06
- Geregistreerd lid
