g**_+^%$# k$# saab (opgelost)
-
bertus06
- Geregistreerd lid
ja , jullie hebben eigenlijk wel gelijk
maar ga een modernere dynamo plaatsen met ingebouwde spanningsregelaar (die zijn gereviseerd al goedkoper als een tweedehandse dynamo met spanningsregelaar en dat andere kastje) en dan vervallen er al een aantal draden en heb gelijk wat meer amp
wil ook niet meer die lange dikke stroomdraad voor bijladen helemaal van de dynamo onder, langs allerlei bewegende/draaiende delen , het blok door naar de startmotor maar via een kortere weg direct op de accu en de stuurdraad wou ik van de + bobine afhalen mocht ook dat tot in de km teller gesmolten zijn
dan blijft er voor niet zoveel meer over alleen de verlichting,toeter,stuurstroom startmotor,oliedruk en temperatuur
en kan ik ook meteen de elektrische waterpomp en koelfan eindelijk eens inbouwen en aansluiten
binnen moet ik wel div orginele onderdelen hebben , moet ik nog uitzoeken heb nog niet echt goed gekeken ivm mijn oog
en verkopen ,denk dat ik dat na al het werk/verbeteringen wat er gaat komen en de veranderde apk freqentie niet meer wil
bovendien zijn er sokken te krijgen zodat je van de veranderde bedrading geheel niets meer ziet
mvg bert
maar ga een modernere dynamo plaatsen met ingebouwde spanningsregelaar (die zijn gereviseerd al goedkoper als een tweedehandse dynamo met spanningsregelaar en dat andere kastje) en dan vervallen er al een aantal draden en heb gelijk wat meer amp
wil ook niet meer die lange dikke stroomdraad voor bijladen helemaal van de dynamo onder, langs allerlei bewegende/draaiende delen , het blok door naar de startmotor maar via een kortere weg direct op de accu en de stuurdraad wou ik van de + bobine afhalen mocht ook dat tot in de km teller gesmolten zijn
dan blijft er voor niet zoveel meer over alleen de verlichting,toeter,stuurstroom startmotor,oliedruk en temperatuur
en kan ik ook meteen de elektrische waterpomp en koelfan eindelijk eens inbouwen en aansluiten
binnen moet ik wel div orginele onderdelen hebben , moet ik nog uitzoeken heb nog niet echt goed gekeken ivm mijn oog
en verkopen ,denk dat ik dat na al het werk/verbeteringen wat er gaat komen en de veranderde apk freqentie niet meer wil
bovendien zijn er sokken te krijgen zodat je van de veranderde bedrading geheel niets meer ziet
mvg bert
-
bertus06
- Geregistreerd lid
gevonden , ook bosch alleen 65 amp ipv 35 , bmw 316weet iemand uit welk model auto een passende te vinden is (het huis) dat zou me morgen een hoop gezoek op de sloop schelen
komt mooi uit voor mijn elektr. waterpomp en koelvin, kunnen de orginele rammelende koelfan en waterpomp die nog niet lekte maar al wel speling had eruit
startmotor ook uitelkaar gehaald , dinsdag kan ik de bronzen lagertjes,koolborstels en bendix ophalen
heb ik even de tijd voor de bedrading en de rest
mvg bert
-
bertus06
- Geregistreerd lid
-
bertus06
- Geregistreerd lid
Re: kabelboom
mooi,klaasj schreef:hey ik heb er nog wel 1 liggen. voor een jagermeister mag je hem ophalen.
maar hij is al gemaakt en loopt al
[rechts al tape over de draden morgen nog even de draden aan de linkerzijde
mvg bert
-
bertus06
- Geregistreerd lid
als je op het plaatje klikt kun je dat zien , ook dat de kabel van de dynamo 3 keer zo dik is en div minkabels nu anders/beter zitten ipv onderling aanelkaargekoppeld nu apart direct op de accu , buiten de 3 die op het chassis zittennike schreef:Wat voor soort draden heb je nu uiteindelijk gebruikt? Uit electriciteits snoeren?
en ja waar dat kon heb ik ook stukken van verlengkabels 1.5 gebruikt oa temp , olie zenders en knipper en stadslicht , die verbruiken echt geen 16 amp hoor en zijn veel beter als die oude 30 jarige orginele bedrading die overal gecorrodeerd en bij twee keer buigen afbreekt , wat ook de reden is dat ik dat niet wilde , was ook goedkoper geweest , die overigens op de centrale voedingsdraad na , ook nergens dikker is dan 1.5
en natuurlijk ook meteen de bedrading voor de waterpomp en de elektr. fan
bij de rest normale draad 2 in 3 kleuren
alles bij elkaar ongeveer 35/37 m
mvg bert
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Bertus, nou je het toch allemaal hebt uitgevoerd zoals je zelf wou en nog precies weet hoe het zit: Markeer de kabels even aan beide uiteinden. Als er dan ooit foutgezocht moet worden, kan iemand anders er ook nog wijs uit worden.
De directe koppeling naar de minpool van de accu vind ik eigenlijk helemaal niet zo'n gek idee.
Wel zou ik inderdaad iets aan de ommanteling doen, zoals nike opperde. als je de boel niet weer los wilt halen kun je een donorommanteling in de lengte opensnijden en met tie-wraps of galvaniserende tape sluiten. Zorg daarbij dat de ommanteling overlapt. Dan blijven de kabels vrij van vuil en krijg je ook niet van die vervelende plakzooi op de kabels zelf.
De directe koppeling naar de minpool van de accu vind ik eigenlijk helemaal niet zo'n gek idee.
Wel zou ik inderdaad iets aan de ommanteling doen, zoals nike opperde. als je de boel niet weer los wilt halen kun je een donorommanteling in de lengte opensnijden en met tie-wraps of galvaniserende tape sluiten. Zorg daarbij dat de ommanteling overlapt. Dan blijven de kabels vrij van vuil en krijg je ook niet van die vervelende plakzooi op de kabels zelf.
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
-
bertus06
- Geregistreerd lid
nike schreef:Alles goed en wel, maar de tape die je eromheen wikkelt, is niet hittebestendig .
ja de veiligheid is zeker belangrijk , zullen ook wel wettelijke bepalingen voor zijn , zeker als er + kabels doorheenlopen die niet gezekert zijn en daardoor blijven gloeien/smelten/brand veroorzakenVulcaniserende tape. Onder invloed van warmte versmelt deze en vormt een gesloten geheel
wat bij de orginele kabelboom ook zo zat (centrale voedings draad en dynamo laad draad , beide op startmotor gemonteerd zonder zekering of relais) en wat ook deze kortsluiting heeft veroorzaakt , deze lopen nu via de kortste weg van dynamo naar de accu , nou ja 30 jaar geleden waren er heel andere prioriteiten dan veiligheid
maar wees gerust deze lopen nu niet meer door de draadboom alleen draden die gezekert zijn via de zekeringskast , of zoals de draden voor temp,oliedruk,aansturing toeter die alle minkabels zijn , dan hoeft dat niet meer want bij de geringste kortsluiting springt de zekering
en voldoet tape voldoende zie je trouwens op div merken standaart gemonteerd zitten
wat de draadkleuren aangaat met 5 witte 4 gele 4 blauwe 2 rode en zwarte en een groene maakte dat ook weinig meer uit
zoveel werk was de bedrading trouwens ook niet daar heb je nog geen schema voor nodig het zijn maar eenvoudige auto`s
bedankt voor de goede adviezen
mvg bert
-
bertus06
- Geregistreerd lid