dual pipe exhaust en ML schema

1967-1980
Plaats reactie
thomkins
Geregistreerd lid

dual pipe exhaust en ML schema

Bericht door thomkins » di 13 nov, 2007 12:30

Sinds kort dit forum ontdekt, in een woord geweldig, vorige week een vraag gepost voor een tectyleer schema van een 900 classic , die prompt beantwoord werd.Wat overmoedig geworden nu twee vragen in verband met de 96:vanuit engeland{highgate saab}wordt een dubbel, maar gescheiden uitlaat systeem aangeboden voor de 96, weet iemand of dit in nederland te koop is en wat zijn de ervaringen, ik begreep dat er nogal wat gevraagd wordt voordat het past, oa aanpassing uitlaat spruit stuk, is het erg opdringerig qua geluid?? Heeft iemand specifiek gegevens over het tectyleren van de 96 dwz een tectyleer schema?? Ik zou daar erg mee geholpen zijn. Dank c.thomkins leiden

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » di 13 nov, 2007 14:07

Ze zijn niet te koop in Nederland, maar je kunt gewoon bestellen bij Highgate. Reken wel op een aardige bom bijkomende vrachtkosten, maar het is dan ook een behoorlijk pakket. Eigenaar Mel is momenteel organisatorisch nogal in beweging (een half jaar geleden is zijn zakenpartner uit de zaak gestapt en hij staat er nu alleen voor), dus het kan zijn dat je niet direct antwoord krijgt of dat hij ze nu niet op voorraad heeft.

Je kunt de uitlaat in principe zo op het uitlaatspruitstuk schroeven, maar je hebt meer profijt als je de uitlaatpoorten en de flens uitvijlt tot 38mm diameter; dit komt overeen met de begindiameter van de pijp. Als je dit doet gaat de motor merkbaar soepeler lopen. Vooral bij gas loslaten heb je veel minder terugslag. Aan de naar buiten gekrulde rand waar de flens in valt moet je ter hoogte van de bevestigingsbouten / tapeinden platte kanten slijpen anders maak je het jezelf erg moeilijk met het vastzetten van de pijp aan het motorblok. Dit is een kwestie van even de slijpschijf er op zetten en met ongeveer 3 tellen per vlak ben je wel klaar. Omdat je erg weinig ruimte overhoudt tussen uitlaatpijp en tapgat voor de bevestigingsbouten / tapeinden kan je beter geen bouten meer gebruiken; bij het vast- en losdraaien lopen die aan op de pijp. Als je al tapeinden hebt kan je het beste verlengmoeren kopen en die van één kant af net zo ver rondslijpen tot je de pijp zonder aanlopen van de moer kunt vastschroeven. Klink misschien weer ingewikkeld, is werderom met de slijpschijf binnen een kwartier voor 4 moeren geregeld; vergeet ook niet een plat kantje aan de tussenring te slijpen. Zorg er voor dat je in ieder geval de tapeinden die aan de onderkanten zitten met de hand kan indraaien en verwijderen. Als de uitlaat dan goed vast zit onder de auto (kom is straks nog op) en de motor moet er uit is het een kwestie van de moeren losdraaien en de onderste tapeinden verwijderen en dan heb je op die bevestigingspunten geen last. Tapeindes bij het indraaien altijd met veeeeel kopervet insmeren, dan houd je het gangbaar en doet het niet zo zeer aan je vingers als je ze er uit moet draaien.

Tenzij het ondertussen veranderd is (ik kocht de mijne al weer 7 jaar geleden) worden er weinig bevestigingsmaterialen bijgeleverd voor zo'n 35kg uitlaat. Ik heb de mijne extra voor en achter de grote dempers vast gezet met grote rubbers; geeft toch een veiliger gevoel.

De mijne zit onder de Sonett en daarom kan ik geen vergelijking geven in herrie tussen een Highgate en een Simons, maar herrie maakt ie. Als je voor of naast de auto staat valt het wel mee, maar achter is het wel aardig voelbaar; op de vroegere Highgate site werd heel toepasselijk geschreven:"like a TVR in heat".

Alex

Plaats reactie