Moeilijk schakelen in de 1
-
Bert47
- Geregistreerd lid
Moeilijk schakelen in de 1
Mijn Saab 96 van 1971 laat zich soms moeilijk van stilstand in de 1 schakelen. Wel in stilstand makkelijk naar 2, 3 en 4. Ik heb de stuurhouder/schakelstang reeds afgesteld en ook de kruiskoppelingen onderaan de schakelstang hebben niet teveel speling. Ook de speling op het koppelingspedaal is goed. Het voelt aan alsof het in de bak zelf zit. Is dit een meer voorkomend probleem. En wat is eraan te doen.
Bedankt
Bert
Bedankt
Bert
-
Ulwembu
- Geregistreerd lid
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
-
Bert47
- Geregistreerd lid
Antwoord 1 lijkt te helpen. Als het schakelen niet gaat, de koppeling op laten komen, hij staat dan nog in z'n vrij. Opnieuw intrappen en dan de 1 inleggen. Blijkt meestal te werken. Bedankt voor de tip.
Zijn er nog meer saab96rijders die met dit probleempje kampen? En wat is de dieperliggende oorzaak?
Bert
Zijn er nog meer saab96rijders die met dit probleempje kampen? En wat is de dieperliggende oorzaak?
Bert
-
sb153b
- Geregistreerd lid
Ik ben geen 96 rijder noch expert maar is het niet zo dat bij een 95/96 bak het draaipunt van de koppelingsgaffel in het bakhuis uitslijt?
Bij slecht vrijkomende koppeling zal je dit het eerst merken ik 1 en achteruit.
Indien antwoord 1 lijkt te helpen zou het kunnen dat het hydraulisch systeem van de koppeling ontlucht moet worden of lekkage (in of uitwendig) heeft.
Suc6 iig!
Cornell
Indien antwoord 1 lijkt te helpen zou het kunnen dat het hydraulisch systeem van de koppeling ontlucht moet worden of lekkage (in of uitwendig) heeft.
Suc6 iig!
Cornell
-
sb153b
- Geregistreerd lid
Ik ben geen 96 rijder noch expert maar is het niet zo dat bij een 95/96 bak het draaipunt van de koppelingsgaffel in het bakhuis uitslijt?
Suc6 iig!
Cornell
Suc6 iig!
Cornell
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Nee, het draaipunt van het druklager in de gaffel slijt uit naar achteren (wordt ovaal) waardoor het druklager uiteindelijk niet meer haaks op de drukgroep drukt en de koppeling ongelijkmatig vrij komt.sb153b schreef:... is het niet zo dat bij een 95/96 bak het draaipunt van de koppelingsgaffel in het bakhuis uitslijt?
Moeilijk vanuit stilstand in de 1 of achteruit schakelen komt meestal door een versleten cupje in de koppelingshoofd- of hulpcilinder.
Dat je wel makkelijk naar 2, 3 en 4 kan schakelen (met lopende motor en ingetrapt pedaal neem ik aan) is wat vreemd...
-
Bert47
- Geregistreerd lid
Ik heb nog verder onderzocht hoe hij het beste schakelt van vrijstand naar de 1. Daarvoor heb ik ook de koppeling "scherp" afgesteld, dat wil zeggen met zo weinig mogelijk vrije slag (binnen de voorgeschreven speling). Meestal schakelt hij dan al goed. Als het eens niet gaat helpt het om de koppeling opnieuw in te trappen en dan een tweede poging te doen met inschakelen. Meestal lukt het dan.
Bert, Saab 96 V4, 1971.
Bert, Saab 96 V4, 1971.
-
robertw
welliswaar off-topic, maar de truuk om de bak in zijn 1 te krijgen door eerst in neutraal, koppeling op, dan koppeling in van 2 naar 1 is iets wat ik in al mijn 3 alfa 33's ook standaard deed (en nu nog steeds in de 900 en alle voorgaande auto's). is een x-de natuur geworden. (met uitzondering natuurlijk van die ene NG900 automaat die ik heb gehad).
/rw
/rw