Gekocht en voor een deel in huis: 1 Sonett

1967-1980
Plaats reactie
MvR
Geregistreerd lid

Gekocht en voor een deel in huis: 1 Sonett

Bericht door MvR » za 01 dec, 2007 20:28

Hallo allemaal,

Vorige week een levendige topic over mijn-eventueel-aan-te-schaffen sonett. Wel, de titel zegt het al: gekocht.

Ik ben nog met een zeer deskundige kennis voor een tweede keer wezen kijken. De auto heeft ook zijn goedkeuring (betekent veel voor mij) en dus vandaag met een autoambulance het chassis opgehaald. Met pijn en moeite op de ambulance getild (de Sonett heeft geen wielen aan het chassis zitten) en voor de rest dózen vol onderdelen ingeladen. 'k Moet vanwege de grote hoeveelheid spullen nog wel een keer terug. De carrosserie moet ik met een busje ophalen.

Goed: gekocht 1 mellow yellow Sonett 1974, gebouwd in dec 1973, vandaar het lage getal aan het einde van het chassisnummer: 281.
De auto is helemaal compleet. Het chassis is zo goed als af, moet nog doorgelast worden en daarna behandeld. De voor- en achterwielophanging is helemaal gereviseerd en klaar om gemonteerd te worden, evenals alle stuurinrichting-onderdelen. Met een beetje doorwerken kan'ie binnenkort weer rollen!

Bekleding en stoffering is helemaal compleet; ook de zwarte delen boven de deurpanelen zijn schadevrij (ik heb me laten vertellen dat ze nogal moeilijk te krijgen zijn). De hemelbekleding is oud, verweerd; de stoelen lijken te zijn aangevallen door een grizzlybeer.

Er zitten -de gebruikelijke- scheuren in het polyester rond de koplampen etc.

Bij de auto zit ook een origineel (!) Saab Sonett onderdelenboek. In onberispelijke staat. Da's wel fijn.

Wat mis ik (het is er wel, maar kapot): de 'chromen' omlijsting van het achterlicht. Dus, als iemand die nog over heeft, hoor ik het graag.

Ik heb op photobucket (zie link onderaan) twaalf foto's bijgeplaatst. Omdat de tub nu andersom ligt, is het veel eenvoudiger om ook de andere kant te fotograferen.

'k Ben benieuwd naar jullie adviezen!

Groet,

Menno

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: Gekocht en voor een deel in huis: 1 Sonett

Bericht door 72sonett-III » za 01 dec, 2007 22:04

MvR schreef:... de titel zegt het al: gekocht.
Gefeliciteerd! Lijkt me nog wel een behoorlijk project om alles weer in elkaar te krijgen maar met hulp van dit forum moet dat lukken... :)
Waarom heeft de vorige eigenaar de auto eigenlijk verkocht? Zich verkeken op de omvang van zo een restauratie?
Het chassis is zo goed als af, moet nog doorgelast worden...
Op de foto's te zien, zitten b.v. de nieuwe kokerbalken er onder gepunt/proplast. Dat is volgens de RDW/APK regels ook de goede methode;
RDW schreef:Artikel 2.2.22
Toegestane wijze van repareren
...Motorrijtuigen met een volledig dragend chassis ...
...Beoordelingsnorm voor roestschadereparaties ... bevestigingen van onderdelen of secties van de bodemplaat
1. Voor alle onderdelen, bevestigingen van onderdelen of secties van de bodemplaat waarvoor een roestschadegradatie is gegeven, geldt dat:
a. reparaties met pasklare gedeelten, waarbij elk deel deugdelijk aan het oorspronkelijke materiaal is gelast, toegestaan zijn;
b. vervanging van delen is toegestaan mits deugdelijk gelast
...
2. Onder deugdelijk gelast zoals bedoeld in het eerste lid wordt verstaan:
a. kettinglassen welke ten minste 50% van de omtrek van het te lassen gedeelte bestrijken en goed zijn verdeeld over die omtrek, of
b. proplassen (gatlassen) met ten minste een diameter van 4 mm en een onderlinge afstand van niet meer dan 20 mm.
Je mag volgens deze regels dus 50% kettinglassen maken of proplassen >4 mm x 20 mm.
Er is in dit forum al eens over deze regels gediscussieerd en sommigen waren (in tegenstelling tot art. 2.2.22) van mening dat doorlassen (stomp lassen) bij een APK geen probleem is.
Ik heb me bij het ombouwen van mijn '77 96 naar een cabrio aan de APK regels gehouden (dus dragende delen niet stomp gelast) en de auto is daarmee ook goedgekeurd.
Als ik jou was, zou ik er vooraf zeker van willen zijn dat doorlassen later geen problemen geeft.
Bij de auto zit ook een origineel (!) Saab Sonett onderdelenboek. In onberispelijke staat. Da's wel fijn.
Ja en zo een origineel onderdelenboek is ook nog geld waard...
Wat mis ik (het is er wel, maar kapot): de 'chromen' omlijsting van het achterlicht. Dus, als iemand die nog over heeft,

De achterlichten van een Sonett III zijn hetzelfde als van een vroege 99, inclusief die omlijsting (in chroom of zwart) dus zou niet zo moeilijk te vinden moeten zijn. (Als je er twee vindt... één van de mijne is ook gebroken.)

Op één van de foto's lijkt er een plaatje met "Sonett III" onder op de bodemplaat gelast?
Afbeelding :)

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 02 dec, 2007 0:10

maar met hulp van dit forum moet dat lukken... Smile
Ja, dat denk ik ook wel. 'k Ga maandag al even bij een mede-forummer kijken naar een Sonett in prima staat.

de nieuwe kokerbalken er onder gepunt/proplast.
Klopt, met doorlassen bedoel ik dat ze behalve de punt- en proplassen allemaal nog eens even goed strakgemaakt moeten worden. Sommige lasrupsen verdienen nog wel wat aandacht voordat het goed is naar mijn normen (...). Wel goed dat je dat RDW stuk er even bij doet! Stelt me eigenlijk alleen maar meer gerust dat de vorige eigenaar echt wel wist waar hij mee bezig was!

origineel onderdelenboek is ook nog geld waard.
Gaat dus niet meer weg. Maar als iemand nog eens een vraag heeft: de tekeningen zijn ook erg duidelijk en verhelderend. Bijvoorbeeld staat er heel duidelijk in hoe de retourleiding vanaf het blok terug moet lopen naar de tank.

Enne, van dat Sonett-plaatje: dat is het dashboardplaatje! De vorige eigenaar was bezig om het schoon te maken in zijn werkplaats en is er niet meer aan toegekomen om het af te maken. Het is blijven liggen.

Groet,
Menno

Plaats reactie