95: 1976 een dimlicht brandt niet, wat is dat?

1967-1980
Plaats reactie
mailmichiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

95: 1976 een dimlicht brandt niet, wat is dat?

Bericht door mailmichiel » di 04 dec, 2007 22:42

Een klein raadsel dat ik nog niet 1,2,3 heb opgelost:

Het dimlicht rechts brandt niet, links wel,

Grootlicht en kleinlicht brandt aan beide zijden, achterlichten branden ook.

Ik heb uiteraard het H4 lampje vervangen voor een nieuwe, maar dat hielp niet.

Zekeringen (onder rechter ruitenwisser gecontroleerd) maar die waren OK.

Zit er nog een apart relais voor de koplampen in? Of waar kan de oorzaak liggen?

Alvast dank

Michiel

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » di 04 dec, 2007 23:16

Kink in de kabel tussen de connector van de rechter lamp en de linker. Als het goed is zitten in de connector van de rechter lamp de kabels dubbel in de kabelschoentjes. Vanaf daar lopen ze door naar de linker koplamp. Ergens daar tussen in zal de blauwe of de grijze onderbroken zijn of niet meer geleiden door corrosie. Het relais dat de verlichting regelt is het grote zilverkleurige ding dat naast de zekeringenkast zit.

Alex

mailmichiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mailmichiel » di 04 dec, 2007 23:21

Alex, dank voor je antwoord!

maar uh rechts doet het niet en links wel... :?

Het relais kan het volgens mij niet zijn want dan zouden beiden lampen het niet meer doen. Geldt hetzelfde voor de zekeringen?

Michiel

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » di 04 dec, 2007 23:27

Vaak is het corrosie van de zekering en de klemmetjes waar die inzit.
Als je de zekering even ronddraait en/of door een nieuwe vervangt gaat het vaak vanzelf weer . Als de leidingen in het zekeringen kastje zelf oud zijn kan je de hele kast goed met contactspray inspuiten en een nachtje laten staan.
Als het contact aan staat en je zekeringen of delen van het kastje of de pinnetjes warm worden, zit daar waarschijnlijk het probleem.

De zekeringen zijn veel sneller op dan het nieuwe type zeker als er vocht bij komt.
Ze zijn gewoon te krijgen bij de Brezan.

Ik zou dit eerst eens proberen. De koplampen hebben ieder een eigen zekering namelijk, als ik het me goed herinner helemaal aan de buitenkant, aan de schermzijde

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » di 04 dec, 2007 23:39

Twee keer gekeken en toch verkeerd gezien :oops: . Ik moet niet meer na tien uur 's avonds proberen slimme antwoorden te geven.

Alex

mailmichiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mailmichiel » wo 05 dec, 2007 22:02

op schreef:Vaak is het corrosie van de zekering en de klemmetjes waar die inzit.
Als je de zekering even ronddraait en/of door een nieuwe vervangt gaat het vaak vanzelf weer .
10 punten! en door voor de wasmachine!

Wijlhuizen heeft inderdaad even gekeken en constateerde hetzelfde!

Dank voor de input

Michiel

Plaats reactie