Ik ben nog niet zo thuis in de 96 omdat ik die nog maar kort in bezit heb.
Een vraag over het volgende. Als mijn tank op cira 1/2 a 1/3 leeggereden is wil hij s ochtends niet meer starten. Ik krijg hem weer aan de praat als ik de benzineslang los gehaald heb en met mijn mond de brandstof weer aanzuig. Ik heb het idee dat bij een volle tank de wet van de communicerende vaten er zorg voor draagt dat de benzine in de leiding naar de brandstofpomp op de motor gevuld blijft. Bij een zeker tankinhoud gebeurt dit kennelijk niet meer en loopt de peut s nachts terug en heeft de brandstofpomp te weinig kracht om de benzine weer door de leiding naar de motor toe te krijgen.
Iemand bekend met dit probleem met daarbij een oplossing??
Wat is de tank tankinhoud?
Bedankt weer
Andy
niet meer starten bij een half lege tank
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Re: niet meer starten bij een half lege tank
Het lijkt me dat de klepjes in de benzinepomp niet goed meer sluiten. Misschien een andere pomp monteren (of een elektrische onder de achterbank - erbij).ammolenaar schreef:...en heeft de brandstofpomp te weinig kracht om de benzine weer door de leiding naar de motor toe te krijgen.
Als ik me goed herinner, 40 liter.Wat is de tank tankinhoud?
-
Manic
- Lid van verdienste
Ik ben er zelf ook (nog) niet zo heel erg in thuis, maar ik kan me voorstellen dat er ergens een terugslagklep in de brandstofleiding zou kunnen zitten, misschien is deze lek?
Een andere reden die ik me zo kan bedenken is dat de pomp wat aan kracht inboet en daardoor niet voldoende brandstof in de carb krijgt, of het filter is misschien verstopt waardoor er bij het starten te weinig benzine doorkomt.
Maar dit berust op louter giswerk
Tankinhoud ben ik ook nog wel benieuwd naar, ik dacht een liter of 30, maar anderen zeggen weer 40-45.
Greetz,
Dennis
Een andere reden die ik me zo kan bedenken is dat de pomp wat aan kracht inboet en daardoor niet voldoende brandstof in de carb krijgt, of het filter is misschien verstopt waardoor er bij het starten te weinig benzine doorkomt.
Maar dit berust op louter giswerk
Tankinhoud ben ik ook nog wel benieuwd naar, ik dacht een liter of 30, maar anderen zeggen weer 40-45.
Greetz,
Dennis
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
Hiervoor heb je in principe meerder mogelijkheden, waaronder:
01. De tank 'trekt vacuüm', door een 'afgeknepen' ontluctingsslang van de tank.
02. Een afgebroken/doorgeroeste aanzuigleiding in de tank.
03. Een verstopt (eventueel aanwezige) benzinefilter.
04. Een defect membraan in de bezinepomp, waardoor de bramdstof weer terug naar de tank kan stromen.
05. 'Broze' aanvoerslang bij de brandstoftank.
06. Water/vuil/roest in de brandstoftank.
En er zullen vast nog wel andere mogelijkheden zijn, maar dit zijn er vast een paar.
01. De tank 'trekt vacuüm', door een 'afgeknepen' ontluctingsslang van de tank.
02. Een afgebroken/doorgeroeste aanzuigleiding in de tank.
03. Een verstopt (eventueel aanwezige) benzinefilter.
04. Een defect membraan in de bezinepomp, waardoor de bramdstof weer terug naar de tank kan stromen.
05. 'Broze' aanvoerslang bij de brandstoftank.
06. Water/vuil/roest in de brandstoftank.
En er zullen vast nog wel andere mogelijkheden zijn, maar dit zijn er vast een paar.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
het gebeurt blijkbaar alleen als de tank half leeg is, bij volle tank geen probleem, dus geen vacuum zuigen. Dan zou het ook geen probleem meer moeten zijn als je de dop van de tank daait.De900C-GAS schreef:01. De tank 'trekt vacuüm', door een 'afgeknepen' ontluctingsslang van de tank.
dan zou je het probleem altijd moeten hebben en benzinegeur moeten ruiken.02. Een afgebroken/doorgeroeste aanzuigleiding in de tank.
een benzinefilter zit dan doorgaans tussen de pomp en de carburateur, er zou dus wel benzine bij de pomp moeten komen.03. Een verstopt (eventueel aanwezige) benzinefilter.
Bij een lek membraan zou er benzine uit het ontluchtingsgaatje in de pomp moeten komen, zeker bij een volle tank en met een lek membraan perst de pomp ook niet meer.04. Een defect membraan in de benzinepomp, waardoor de brandstof weer terug naar de tank kan stromen.
Tja... misschien, maar lijkt mij onwaarschijnlijk05. 'Broze' aanvoerslang bij de brandstoftank.
Dan zou het ook bij volle tank een probleem moeten zijn.06. Water/vuil/roest in de brandstoftank.:
Mijn gok blijft; defecte pomp en wel een defect klepje aan de zuigkant; als de tank vol is loopt de benzine uit zichzelf naar de pomp, die hoeft dus dan niets te zuigen, als het benzineniveau gedaald is tot onder de hoogte van het aanzuigklepje, zuigt de pomp niet meer, e.e.a. zoals ammolenaar zelf al aangeeft.
Ik heb nog wel een paar gebruikte benzinepompjes liggen, kun je krijgen voor portokosten. Ik heb al mijn mechanische pompjes vervangen door elektrische.
-
ammolenaar
- Donateur (2x)

jongens bedankt voor alle sugesties.
Ik geef Martin de meeste punten met zijn defecte kleppen in de benzinepomp. Het komt inderdaad alleen voor bij een halflege tank. Voor de pomp zit zo'n doorzichtig filterje wat op het moment van niet meer willen starten al leeg staat. Peut loopt dus gewoon terug in de slang bij een zekere tankinhoud. Goed om te weten is ook dat er bij de tank geen electrische pomp zit die eventueel stuk is.
Kortom: ik ga de brandstofpomp vervangen. Ik geloof dat ik die in de vijf dozen met onderdelen die ik bij de koop mee kreeg wel zag zitten.
Andy
Ik geef Martin de meeste punten met zijn defecte kleppen in de benzinepomp. Het komt inderdaad alleen voor bij een halflege tank. Voor de pomp zit zo'n doorzichtig filterje wat op het moment van niet meer willen starten al leeg staat. Peut loopt dus gewoon terug in de slang bij een zekere tankinhoud. Goed om te weten is ook dat er bij de tank geen electrische pomp zit die eventueel stuk is.
Kortom: ik ga de brandstofpomp vervangen. Ik geloof dat ik die in de vijf dozen met onderdelen die ik bij de koop mee kreeg wel zag zitten.
Andy
-
sabo
- Geregistreerd lid