stabilisatorstang achter - ijzer op ijzer

1967-1980
Plaats reactie
ari96
Geregistreerd lid

stabilisatorstang achter - ijzer op ijzer

Bericht door ari96 » vr 14 mar, 2008 13:23

Bij mijn linker achter stabilisatorstang zijn roest spoortjes te zien. Het rubber op het draaipunt ter hoote van de achterbank is daar wat versleten. Hoe kan ik dit het beste oplossen?

Vervangen van de complete stang of zijn er nog andere creatieve oplossingen.

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: stabilisatorstang achter - ijzer op ijzer

Bericht door 72sonett3 » vr 14 mar, 2008 13:54

ari96 schreef:Vervangen van de complete stang of zijn er nog andere creatieve oplossingen.
Dat is inderdaad afkeur bij een APK... Je kunt proberen het rubber wat meer naar één kant te persen, maar je kunt er ook twee grote nylon ringen tussen maken, met een gat groot genoeg om over de stalen bus in de rubbers te schuiven, dan is het ijzer/ijzer contact weg.

Afbeelding

Afbeelding

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » vr 14 mar, 2008 14:19

Ik had precies hetzelfde. Gewoon het rubber wat buiten de reactiestang uitkomt wegsnijden tot op de stalen bus, en net zoals Martin zegt, 2 nylon of teflon ringen over de bus monteren. Je bent wel verplicht de bevestiging onder de achterbank los te maken, omdat anders de bout van de reactiestang er niet uit kan.

ari96
Geregistreerd lid

Bericht door ari96 » vr 14 mar, 2008 15:05

Dank voor de snelle reacties, ik weet wat me, wat dat betreft, vanavond te doen staat.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » vr 14 mar, 2008 19:30

Martien_96V4 schreef:...Je bent wel verplicht de bevestiging onder de achterbank los te maken, omdat anders de bout van de reactiestang er niet uit kan.
Ah... maar dan zit de bout de verkeerde kant op gemonteerd, de boutkop hoort naar het midden van de auto gekeerd te zijn, de moer naar de buitenkant. Daarvoor zit er een ´deuk´ in de vloer, zodat je de bout er uit kan schuiven zonder de bevestiging onder de achterbank los te maken...

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » vr 14 mar, 2008 22:30

Dan was 't bij mij toch al eens los geweest, want de moer zat aan de binnenzijde. De moer was zelfborgend, zoals verplicht, maar volledig metaal, zonder nylon. Behoorlijk zwaar losneembaar, terwijl er geen spatje roest op de bout, de schroefdraad of in de bus zat.

Plaats reactie