Adres voor motor-onderdelen

1967-1980
Plaats reactie
MvR
Geregistreerd lid

Adres voor motor-onderdelen

Bericht door MvR » do 20 mar, 2008 20:28

Ik kan het niet meer vinden: er is eens een adres voorbijgekomen van een bedrijf in Drente (Emmen?) dat Ford motoronderdelen op voorraad heeft. Wie heeft het adres?

Zaterdag haal ik mijn appel-en-een-ei motorblok op. Gewoon eentje extra is nooit weg. Ik wil het zelf gaan reviseren (voor zover dat kan natuurlijk, er is altijd wel een bedrijf nodig voor het honen o.i.d.)

Vandaag heb ik een origineel werkplaatshandboek binnengekregen. Nog helemaal origineel, met onaangetaste plastic kaft :D :D De beschrijving van de motorrevisie is een stuk helderder dan die in Haynes staat. Ondanks dat, zijn er nog tips en trucs die eenieder in de loop van de jare heeft verzameld en die niet in een handboek staan? Ik lees met veel belangstelling de topics van de laatste weken over het kietelen van een V4-blok (andere kleppen etc) Ik wil best wel een motorisch experiment starten!

Menno

Tjeho
Geregistreerd lid

Bericht door Tjeho » do 20 mar, 2008 20:52

Ik wil best wel een motorisch experiment starten!
Waar denk je zelf aan? Hoeveel geld wil je besteden? :confused:

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » do 20 mar, 2008 23:42

...Waar denk je zelf aan? Hoeveel geld wil je besteden?
Dat weet ik nog niet. Ik heb Triumph-ervaring en dat was duur door het bijkomende werk. (maar wel zinnig, gezien het feit dat Triumph krukassen nogal eens breken door onbalans). Alle waar naar zijn geld. En ik wil echt niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten!

Waar ik aan denk? Gewoon 1500 krukas, evt. boren (overmaat), beter ademende koppen: grotere kleppen, geflowde koppen. Inlaatspruitstuk dat ideaal aansluit. Min of meer elementaire aanpak. Geen radicale toestanden. Een blok dat goed uitgebalanceerd draait en goed te gebruiken is in het dagelijks verkeer.
...Je zult Hans Thedinga in Emmen bedoelen:
Ja! Dat is 'm. Wat je verder beschrijft, is wel wat ik in gedachten heb. Hoewel ik het opbouwen ook wel zelf wil proberen.

Het blok dat ik zaterdag haal is compleet, minus de carb. en de verdelerkap. Nou, die carb. die zou ik toch vervangen en de verdelerkap is zo te koop. Dus eerst maar eens schoonmaken en dan gaan ontmantelen. Ook tips betreffende schoonmaken, rubriceren en opslaan zijn welkom. Het is voor mij de eerste keer dat ik echt een blok helemaal ontmantel, dus nieuw.

Menno

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » vr 21 mar, 2008 0:16

http://www.oldcars.de heeft ook bijna alle motordelen voor de V4.

Bas96
Geregistreerd lid

Bericht door Bas96 » vr 21 mar, 2008 1:05

als je toch ga reviceren bus motor reiniger in spuiten en afspuiten met de hogedrukspuit alles lekker schoon werkt prettiger en je kan zien wat je loshaalt veel succes

Tjeho
Geregistreerd lid

Bericht door Tjeho » vr 21 mar, 2008 10:59

Waar ik aan denk? Gewoon 1500 krukas, evt. boren (overmaat), beter ademende koppen: grotere kleppen, geflowde koppen.
Zorg dat je eerst langzamerhand je materialen bij elkaar zoekt.
Als alles is gedemonteerd en je moet dan nog zoeken..........
Ik heb eventueel nog wel 4 x 37mm kleppen (uitlaat) voor je.

Zuigers van een Capri V6 2300cc passen ook en zijn lichter dan de oude originele V4 zuigers. Je moet alleen ca 1mm van de bovenzijde van je blok halen. Je kunt je originele drijfstangen gebruiken. Code van deze (91mm) zuigers is Mahle 90V81U2.

Ford RS2000 (Pinto) zuigers zijn alleen geschikt voor combinatie met een 1700 krukas en eventueel V6 drijfstangen (ook Ford).

Tjeho
Geregistreerd lid

Bericht door Tjeho » vr 21 mar, 2008 11:19

zouden Ford Focus zuigers ook passen
Ik kan geen Ford Focus zuigers vinden met een diameter van 90mm of groter. Alles zit een beetje in de range van ruim 70 tot ruim 80mm.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » vr 21 mar, 2008 17:51

...Zorg dat je eerst langzamerhand je materialen bij elkaar zoekt.
Ja, dat is een goed idee. Ik heb daar goede ervaringen mee. Alleen is het me nog niet helemaal duidelijk welke onderdelen ik nodig heb (ligt ook aan mijn uiteindelijke eisenlijst natuurlijk).
Maar, laat ik eens beginnen met het motornummer: 302169S en daarboven staat heel klein 'MA'. Is daar al iets uit op te maken?

Menno

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » vr 21 mar, 2008 18:39

MvR schreef:...laat ik eens beginnen met het motornummer: 302169S ...
Als het een ´Saab´ V4 blok is, kan de S betekenen dat het blok uit een Sonett komt.
daarboven staat heel klein 'MA'.
MA - Is dat duidelijk te zien? In een Sonett zou dat MX kunnen zijn;
EY is 1500 cc, hoge compressie
EX is 1500 cc, lage compressie
MY is 1700 cc, hoge comp.
MX is 1700 cc, lage comp.

Is er ook een krukas bij dat blok?

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » vr 21 mar, 2008 22:50

Het zal wel MX zijn, dat lijkt het meest op MA. De motor is helemaal compleet: carb. met heel veel toeters en bellen op het spruitstuk, koppeling, brandstofpomp, verdeler met een vacuumpotje met twee aansluitingen etc. Ik kan niet zeggen of het ooit uit elkaar is geweest o.i.d.: er zit een dikke laag vettig vuil op. Eerst maar eens een plek vinden waar ik dat schoon kan maken. Als alles goed schoon is, ga ik verder.

Zoveel mogelijk verzamelen voor ik aan de gang ga. Behalve pakkingen heb ik nu nog geen idee wat ik allemaal moet hebben. Grotere kleppen, Mahle zuigers(?)... Pertronics, Weber (of die Amerikaanse modificatie?)

Bestaat er ergens een compleet overzicht van verbeteringen? Ik weet dat sommige klassieker-merken daar een hele leidraad voor hebben.

Ik houd me aanbevolen!

Menno

Plaats reactie