Voor het serieuze werk!

1967-1980
Plaats reactie
Tjeho
Geregistreerd lid

Voor het serieuze werk!

Bericht door Tjeho » zo 16 mar, 2008 16:59

Leuk inlaat manifold voor de rally rijders: zie ebay Zweden

Afbeelding

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 16 mar, 2008 17:23

Ik heb 'm gisteren ook gezien; word ik hebberig van! Dan komt al gauw de vraag in me op: is dat niet zelf te maken? Uiteindelijk zitten het 'hoorns gewoon op het min of meer origninele spruitstuk gefixeerd met bouten of draadeinden.

Tweede vraag: wat is de leiding die aan de rechterkant door de hoorns loopt?

En dan de carburateurs: iedereen zit altijd met een schuin oog naar Webers te kijken. Maar ik weet vanuit de Triumph-wereld dat er ook tovenaars bezig zijn met Keihin (of Mikuni) carbs. van een motorfiets! In dit geval 4 stuks die elk ongeveer 400 cc moeten bedienen.

Het voordeel van 2e hand motorcarbs. schijn te zijn dat ze minder duur zijn dan vergelijkbare Webers en dat ze veel fijner af te stellen zijn.

Menno

Tjeho
Geregistreerd lid

Bericht door Tjeho » ma 17 mar, 2008 18:57

is dat niet zelf te maken?
De volgende is misschien iets makkelijker:

http://www.youtube.com:80/watch?v=6xXAOlC_Aw0
wat is de leiding die aan de rechterkant door de hoorns loopt?
Misschien aansluiting vacuummeter?

Ulwembu
Geregistreerd lid

Bericht door Ulwembu » ma 17 mar, 2008 19:35

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » ma 17 mar, 2008 23:35

MvR schreef: Maar ik weet vanuit de Triumph-wereld dat er ook tovenaars bezig zijn met Keihin (of Mikuni) carbs. van een motorfiets! In dit geval 4 stuks die elk ongeveer 400 cc moeten bedienen.

Het voordeel van 2e hand motorcarbs. schijn te zijn dat ze minder duur zijn dan vergelijkbare Webers en dat ze veel fijner af te stellen zijn.

Menno
Dat brul ik nu ook iedere keer (bij het irritante af). Een bankie CV carbs (geen flatslides/smoothbores tenzij je een rodeostier van je Saab wil maken) van een Yamaha Fzr 1000 of een Hayabusa of ga zo maar door. Perfect af te stellen en je auto loopt als een kogel. Bovendien kan bijvoorbeeld Freriks in Goes erg goed uit de voeten met die dingen: Met naalden, sproeiers en mengbuizen van Dynojet is de boel helemaal scherp te zetten.

Mooi gezicht ook op die crossflow

Afbeelding

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » di 18 mar, 2008 0:19

Nou, ik heb nog wel een motorblok staan dat ik wil (laten) reviseren (ligt aan de hoeveelheid werk of ik het zelf doe of laat doen). Ik zou het best wel eens willen proberen! In mijn omgeving zitten genoeg handige mensen die met lasapparaten en of draaibanken (voor de hoorns etc) mooie dingen kunnen doen.

Ik heb zelf geen motorfiets-verleden; ik weet op dit moment ook niet voldoende over het juiste type carbs. voor een 96, maar ik houd me aanbevolen! Als het op een Porsche 356 of een Triumph kan, moet het op een Saab ook kunnen! Kijk hier (klik a.d. linkerkant op 'Carburetors') maar eens wat ze met een Triumph Spitfire (1500 cc) kunnen.

Menno

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » di 18 mar, 2008 9:29

Nou ja, daar zitten wel flatslides tussen! Dan wordt ie heel snappy op het gas. Denk dat je voor op de weg beter CV carbs zou kunnen nemen voor wat meer 'driveability'

Bij flatsides bedien je direct de gasschuiven, bij CV's (ConstantVacuum) reageren de gasschuiven op onderdruk. Overigens waren Keihin flatsides altijd makkelijker af te stellen dan Mikuni Flatslides. Ik geloof dat Sweedspeed ook ervaring heeft met deze carburateurs

Leuk hoor.

Afbeelding

Tjeho
Geregistreerd lid

Bericht door Tjeho » di 18 mar, 2008 21:21

Lijkt me dat bij bovenstaande carburateurs sowieso de ademhaling van de v4 moet worden aangepast. Koppen flowen ook.........

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » wo 19 mar, 2008 2:07

Tjeho schreef:Lijkt me dat bij bovenstaande carburateurs sowieso de ademhaling van de v4 moet worden aangepast. Koppen flowen ook.........
:D Het was ook maar een voorbeeld van een mooi setje flatslides....je hebt ze ook met een kleinere diameter :wink:

Tjeho
Geregistreerd lid

Bericht door Tjeho » za 29 mar, 2008 16:50

Genoemde speciale inlaatspruitstuk (eerste artikel): >1000 euri's

http://www.tradera.com/SAAB_96_V4_KORSI ... n-60224180

Heb je al een saabje voor..........

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » za 29 mar, 2008 20:13

volgens mij zaten die dingen hierop:

Afbeelding

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » za 29 mar, 2008 20:39

Mijn broer heeft nog een carb set liggen van een peugeot 205 ralley.
Misschien dat iemand daar wat mee kan als hij ze kwijt wil tenminste.

Plaats reactie