koppeling ontkoppelt onvolledig
-
theun
- Donateur (3x)

koppeling ontkoppelt onvolledig
Dag allemaal.
Ik ben begonnen met mijn eerste 96. de auto heeft een paar jaar stil gestaan. auto rijdt prima, een probleem. ik kan de eerste en de achteruitversnelling maar lastig inschakelen (niet zonder krassen) verder schakelen gaat redelijk (wel iets meer weerstand dan normaal)
Het koppelingspedaal heeft wel druk, maar de slag is zeer klein, hij pakt helemaal onderin. (je wil hem door de bodem heen drukken, want voor je gevoel is hij niet ontkoppelt) koppelingsvloeistof is ververst en ontlucht, kan ik er verder nog wat aan afstellen? of is mijn drukgroep kapot?
alvast bedankt
Ik ben begonnen met mijn eerste 96. de auto heeft een paar jaar stil gestaan. auto rijdt prima, een probleem. ik kan de eerste en de achteruitversnelling maar lastig inschakelen (niet zonder krassen) verder schakelen gaat redelijk (wel iets meer weerstand dan normaal)
Het koppelingspedaal heeft wel druk, maar de slag is zeer klein, hij pakt helemaal onderin. (je wil hem door de bodem heen drukken, want voor je gevoel is hij niet ontkoppelt) koppelingsvloeistof is ververst en ontlucht, kan ik er verder nog wat aan afstellen? of is mijn drukgroep kapot?
alvast bedankt
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
-
theun
- Donateur (3x)

-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
Ik kan dat topic niet meer vinden, maar er schiet mij iets te binnen, het gat waar de as van de 'koppelingsvork'
door gaat kan uitslijten bij de versnellingsbakken/koppelingshuizen van dit type SAAB en de bevestiging van
de as aan de 'koppelingsvork' kan volgens mij ook nog loskomen.
Volgens mij weet 72sonett3 hier meer vanaf en je zou hem een PB'tje kunnen sturen hierover.
Wanneer het een van de bovenstaande mankementen is, dan zal de versnellingsbak in zijn geheel uitgebouwd
moeten worden.
door gaat kan uitslijten bij de versnellingsbakken/koppelingshuizen van dit type SAAB en de bevestiging van
de as aan de 'koppelingsvork' kan volgens mij ook nog loskomen.
Volgens mij weet 72sonett3 hier meer vanaf en je zou hem een PB'tje kunnen sturen hierover.
Wanneer het een van de bovenstaande mankementen is, dan zal de versnellingsbak in zijn geheel uitgebouwd
moeten worden.
-
tonke40
- Donateur (10x)

-
BartVL
- Geregistreerd lid
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Ja, 9 van de 10 keer is dat het probleem.De900C-GAS schreef:Ik denk aan één of en dat kan helaas ook, beide cilinders die inwendig defect is/zijn.
Kijk eerst of er genoeg vloeistof in het reservoir zit,
dan of er misschien vloeistof uit/langs de hulpcilinder op de bak lekt - rubber hoesje even los maken - je ziet dan een spoor naar beneden lopen,
dan of er onder het dashord, boven bij bij het pedaal, misschien vloeistof uit de hoofdcilinder lekt...
en dan kan het ook zonder zichtbare lekkage en vloeistofverlies nog een rotte afdichting in de hoofdcilinder zijn...
ontluchten heb je blijkbaar al gedaan, maar het is soms moeilijk om alle lucht er goed uit te krijgen...
Controleer inderdaad ook of je vrije slag goed is (4 mm) maar pas op bij afstellen, dat de vork van het druklager niet te ver naar binnen gaat en bij draaiende motor de drukgroep raakt, dan zijn de rapen echt gaar...
Zie ook http://www.saabnl.nl/techniek/9596koppeling.htm
Hieronder wat foto's van een bak die ik in de schuur heb liggen.
Hier zie je de bovenste bevestiging van het druklager in de arm, duidelijk al wat uitgelubberd naar achteren (met de speling zichtbaar aan de voorkant van het gat), dus bij ingetrapt pedaal drukt het lager niet meer vlak en gelijkmatig tegen de tafel van drukgroep...

Aan de krassen in de binnenkant van het huis zie je dat de druklagerarm en de drukgroep al een keer onzacht met elkaar te maken hebben gehad, zeer waarschijnlijk door een foute afstelling van de vrije slag.

Met het kleine vierkante boutje (onder, rechts) stel je de vrije slag af;

-
theun
- Donateur (3x)

-
72sonett3
- Geregistreerd lid
De hoofdcilinder kan inwendig lekken, dan bouw je onvoldoende druk op zonder dat er zichtbare lekkage is.theun schreef:beide cylinders zijn lekvrij
'A', een maat voor de afstand tussen het druklager en de drukgroep, afstellen op 4 mm met het vierkante boutje.ga eerst de vrije slag (voorzichtig) proberen!