Even bij BCCP geweest; meer vragen dan antwoorden!

1967-1980
Plaats reactie
MvR
Geregistreerd lid

Even bij BCCP geweest; meer vragen dan antwoorden!

Bericht door MvR » ma 25 feb, 2008 22:32

Vanmiddag op familiebezoek in Hardenberg (zie ook de posting onder 'gespot'). Van daar is het een klein stukje naar BCCP. In mijn achterhoofd heb ik nog steeds een conversie naar een ICH 34 Weber. Ze hebben een directe vervanger voor mijn FoMoCo op de plank liggen. Ik ging er ook bijna bij liggen: 267 euro :shock:

Wel mooi spul, maar op de weg terug schoot me iets te binnen, waarop ik eerst een antwoord wil hebben voordat ik het internet op ga om er via eBay eentje te kopen: mijn FoMoCo heeft een beugel bovenaan de carb. in de vorm van een omgekeerde letter Y. Met de poot van de Y hou je het deksel van het luchtfilter op zijn plaats en druk je het hele filterhuis extra vast op de bovenkant van de carb. (Aan de onderkant van het luchtfilter zitten ook twee pootjes waarmee het luchtfilter aan de kleppendeksel zit).

De ICH heeft die Y-vormige beugel niet. En de BCCP-uitvoering is geen uitzondering: ook de Jack Ashcraft website toont een ICH zonder die beugel. Betekent dat, dat je altijd een K&N luchtfilter o.i.d. moet gebruiken met die carb.? Ik weet niet of ik dat wel wil: mijn ervaringen met een K&N op een 96 is schokkerig rijgedrag bij koud weer.

Volgens mij zijn er wel een paar mensen op dit forum die een FoMoCo hebben vervangen voor zo'n ICH 34. Ik ben benieuwd. Zeker met wat foto's!

Menno

wlkts
Geregistreerd lid

Bericht door wlkts » di 26 feb, 2008 23:23

Een iets andere situatie maar mischien brengt het je op een idee.
Ik heb de solex carburateur laten vervangen door een Weber met behoud van het oude filterhuis.
Die Y waarmee je het deksel vastschroeft zit bij mij niet aan de carb vast maar aan de filterhuisbodem. Een ander oud filterhuis wat ik heb liggen is precies hetzelfde. Mischien is het iets van dit model filterhuizen of hoort het bij de saab's met Solex carb.
Een Weber is vaak wat hoger. Bij mij is de opening van de bodem van het luchtfilter wat aangepast zodat die wat dieper om de manchet valt. Het past net nu. De horizontale stang van het motorkap scharniermechanisme is het laagste punt en die raakt al snel de voorkant van het filterhuis. Een K&N sportfilter is platter en korter waardoor het gemakkelijker past.
Ik heb er wel een K&N filter in maar met het deksel erop ziet het er weer tamelijk origineel uit. Met koud weer geen problemen maar met dat oude filterhuis maak ik natuurlijk niet optimaal gebruik van het filter. Bovendien kan ik de luchtinlaat nog naar de uitlaat richten voor warme lucht. Fotootje zonder deksel.
Afbeelding
succes
W

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » di 26 feb, 2008 23:36

Vandaag een dag gesleuteld aan mijn Triumph. Degene die me met raad en daad terzijde staat / de moeilijke klussen voor me doet weet alles van Webers af. Gewoon eng, maar nu erg handig. We hebben de juiste Weber opgezocht op het internet (Webcon) en zijn commentaar: "Waarschijnlijk moet je een deel van het stangenstelsel van je oude FoMoCo afhalen en dat aan de Weber lassen (...)" en als tweede stelde hij ook al dat de Weber waarschijnlijk iets hoger is door een losse alu. ring die bovenop de carb. zelf geplaatst wordt.

Je hebt dan inderdaad gelijk dat een gewoon luchtfilter wel eens erg krap kan worden! Maar met een K&N bedoelde ik het hele filter, zonder dat je de winterstand-slurf kunt gebruiken: de lucht die het filter ingaat is simpelweg te koud.

Verder had hij nog een ideetje wat ik hier ook maar eens naar voren breng: de V-op-zijn-kop-vormige slang die vanaf het kleppendeksel naar de voet van de carb. loopt (linker cilinderrij als je in de rijrichting kijkt) schijnt niet meer leverbaar te zijn. Hij herinnerde zich dat een bepaald type Ford Fiesta o.i.d. ook zo'n gevormde slang heeft. Alleen of dat ook oliebestendige slang is?

De slang op mijn motor is zo goed als doorgesleten. Nog niet helemaal, want dan zie je gelijk een smurrie op en rond het inlaatspruitstuk, er is immers een kleine overdruk die de troep wel rondblaast.

Menno

Tenfour
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Tenfour » di 26 feb, 2008 23:42

Afbeelding

Een Weber 36/36 DCD werkt ook goed op een V4. Zie de foto voor het resultaat. Bij koud weer was de motor idd erg schokkerig.

10-4

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » di 26 feb, 2008 23:46

Hoe heb jij die slang vanaf het kleppendeksel naar de carb. zo mooi rondlopend gekregen zonder dat'ie zichzelf dichtknijpt door de scherpe bocht?

Menno

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Even bij BCCP geweest; meer vragen dan antwoorden!

Bericht door 72sonett3 » wo 27 feb, 2008 1:43

MvR schreef:... mijn FoMoCo heeft een beugel bovenaan de carb. in de vorm van een omgekeerde letter Y.
Die beugel zit toch gewoon in de bovenrand van de carb. gehaakt? Heeft de carburateur wel zo een gleufje waar je de Y beugel in kan haken?
mijn ervaringen met een K&N op een 96 is schokkerig rijgedrag bij koud weer.
In mijn '77 96 heb ik zo een K&N filter op een Weber 32/36 zitten (als op die rode 96 van wlkts hierboven), geen probleem mee.

Het gebogen slangetje is van de carterventilatie, van het linker kleppendeksel naar de PCV klep op de plaat onder de carburateur en is inderdaad nergens meer te krijgen. Je kunt wel iets maken van rechte slang en koperen waterleidingknietjes.

Tjeho
Geregistreerd lid

Bericht door Tjeho » za 08 mar, 2008 19:03

Ik schrik een beetje van deze prijzen. Tja het is hagelnieuw, maar heb je ook meteen de juiste sproeier bezetting?
Tijdens het verzamelen van mijn V4 spullen de afgelopen maanden, heb ik 2 Weber 32/36 (1 handchoke em 1 ato choke) en een Solex 32/32 EEIT op de kop getikt. Ik geeft gemiddeld 25 euri's voor zoiets. Laat daar nog een revisie set van 25-30 euro bij komen, dan zit je nog ver onder het bedrag van 250 euro.

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » za 03 mei, 2008 22:39

Tjeho schreef:Ik schrik een beetje van deze prijzen. Tja het is hagelnieuw, maar heb je ook meteen de juiste sproeier bezetting?
Tijdens het verzamelen van mijn V4 spullen de afgelopen maanden, heb ik 2 Weber 32/36 (1 handchoke em 1 ato choke) en een Solex 32/32 EEIT op de kop getikt. Ik geeft gemiddeld 25 euri's voor zoiets. Laat daar nog een revisie set van 25-30 euro bij komen, dan zit je nog ver onder het bedrag van 250 euro.
Waar haal jij die weber dan vandaan voor dat geld? ik zoek er nog 1. en waar kan ik geschikt die revisiesetjes kopen?

Tjeho
Geregistreerd lid

Bericht door Tjeho » zo 04 mei, 2008 11:33

Waar haal jij die weber dan vandaan voor dat geld?
Speuren op Marktplaats en de duitse Ebay. Soms zoeken op Ford & carburateur. Revisie setjes vind je ook op ebay (duits & engels).

B.V. : http://cgi.ebay.de/Ford-Taunus-1600-GT- ... 18Q2el1247

Ebay amerika is ook een alternatief, verzendkosten zijn hier het probleem.

Succes!

Plaats reactie