Radiator vervangen: waar op letten?

1967-1980
MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » ma 05 mei, 2008 22:09

Probleem met de motorkapsluiting is opgelost: eerst het front wat verder naar voren gehaald en weer vastgezet (we hebben het hier over max. 3 mm! De grootte van de boutgaten is bepalend). Dat was een verslechtering. Toen de andere kant op: max. naar het blok toe -zeg maar- weer vastgezet en hopla, alles doet het prima! Het totale verschil is hoogstens 6 mm. Maar blijkbaar voldoende. Ik heb het nu rijkelijk ingespoten met WD40, maar welk vet is eigenlijk het juiste voor de slotvanger?

Vanmiddag op het heetst van de dag een stuk van 50 km gereden met wisselende snelheid, ook stadswerk. De meter komt niet verder dan precies halverwege! In eerste instantie loopt de meter op tot voorbij 'N', dan opent de thermostaat. De temp.meter daalt dan tot voor de 'N', klimt op naar precies halverwege en blijft staan!

Ik heb de rit twee keer onderbroken om (met draaiende motor en de kachelkraan open) langdurig onder de motorkap te turen naar evt. lekkages etc. Met steeksleutel 11 op de bovenste nippel nog een paar keer ontlucht, maar er kwam alleen koelvloeistof uit. Het niveau in het expansievat is wel aan het dalen, maar dat zal wel door de lucht komen. Ik houd het in de gaten!

Wat ben ik al sleutelend nu verder tegengekomen? Qua problemen niet erg ernstige dingen (of het moest het gebroken kabeltje zijn; maar dat treft geen blaam na 38 jaar trouwe dienst). Wel een tip voor iedereen die de volgende keer aan de kachelkraan gaat sleutelen: check -met de kraan nog gemonteerd- vooraf of het niet de kabel is die de boosdoener is. Het viel me op dat de kabel erg stroef ging. Als je de kabel losneemt en smeert, heb je een behoorlijke kans dat het allemaal weer beter functioneert. In mijn geval was het wel de kraan: hij wil zonder brute kracht niet meer open of dicht. Alleen in de bankschroef, met gebruik van een tang kan ik het klepje bewegen.

Het is al met al wel een uitgebreid verhaal geworden. Allereerst om me goed te realiseren waar ik aan ging beginnen, vooral aan de hand van de adviezen en tips van anderen (dank, dank!). In de tweede plaats ook als een soort naslag voor volgende sleutelaars.

Menno

Plaats reactie