koppelingsproblemen 96L '76
-
RightfullOwner
- Geregistreerd lid
koppelingsproblemen 96L '76
Echt al heel veel plezier van mijn 96 gehad, ik gebruik hem dagelijks. Maar.........Helaas, ook ik krijg te maken met koppelingsproblemen. Laatst heb ik mijn koppeling en drukgroep laten vervangen. Dat scheelde echt gigantisch, wat een trekkracht komt er dan opeens uit dat kleine motortje.
Het probleem waar ik echter nu tegenaan loop is het knarsen (tandjes poetsen) als ik een stuk gereden heb. Zoals te verwachten in de eerste en achteruit versnelling. Als eerste heb ik gekeken naar de vrije slag met het vierkante boutje, maar dit lijkt weinig tot geen resultaat te brengen. De garage waar ik hem heb laten repareren zegt dat dit vanzelf verdwijnt als de koppelingsplaten wat afslijten. Ik twijfel hier een beetje aan.
Volgens mij kom ik dan dus uit bij het vervangen van het hulpcylindertje van de koppeling. Of ben ik wat vergeten?
Hierover wat vraagjes.
*Is deze reparatie mogenlijk zonder de motor helemaal uit te bouwen, en moet ik het koppelingssystem leeg laten vloeien.
*Hoe krijg ik de pen los uit het koppelingshuis?
*hoe lang ben ik met deze reparatie zoet (ongeveer)
*Waar haal ik het beste een revisie setje?
*Waar moet ik echt op letten tijdens het reviseren?
Thx Bert.
Het probleem waar ik echter nu tegenaan loop is het knarsen (tandjes poetsen) als ik een stuk gereden heb. Zoals te verwachten in de eerste en achteruit versnelling. Als eerste heb ik gekeken naar de vrije slag met het vierkante boutje, maar dit lijkt weinig tot geen resultaat te brengen. De garage waar ik hem heb laten repareren zegt dat dit vanzelf verdwijnt als de koppelingsplaten wat afslijten. Ik twijfel hier een beetje aan.
Volgens mij kom ik dan dus uit bij het vervangen van het hulpcylindertje van de koppeling. Of ben ik wat vergeten?
Hierover wat vraagjes.
*Is deze reparatie mogenlijk zonder de motor helemaal uit te bouwen, en moet ik het koppelingssystem leeg laten vloeien.
*Hoe krijg ik de pen los uit het koppelingshuis?
*hoe lang ben ik met deze reparatie zoet (ongeveer)
*Waar haal ik het beste een revisie setje?
*Waar moet ik echt op letten tijdens het reviseren?
Thx Bert.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Re: koppelingsproblemen 96L '76
Of de hoofdcilinder...RightfullOwner schreef:...Volgens mij kom ik dan dus uit bij het vervangen van het hulpcylindertje van de koppeling. Of ben ik wat vergeten?
Controleer of er lekkage is uit de hulpcilinder, zie verder http://www.saabnl.nl/techniek/9596koppeling.htm
-
Bas96
- Geregistreerd lid
-
RightfullOwner
- Geregistreerd lid
Das een hele mooie pagina, thx sonnet.
Wat ik in de beschrijving niet zo goed snap is of ik het cylindertje er zo af kan draaien, of dat ik eerst het systeem moet vloeien, en hoe ik stangetje 1 uit de tekening los krijg.
Ik kan niet direct lekkage ontdekken, geen grote plassen koppelvloeistof of iets dergelijks. Ontluchten heb ik inmiddels ook al twee maal gedaan. Of moet dit elke keer na het stellen van het vierkante boutje?
De koppeling voelt verder goed aan. Het pedaal staat wel wat laag.
Als ik de stelschroef wat verder naar binnen draai, waardoor m'n pedaal verder naar boven komt, en dan hard (echt hard) op het pedaal druk kan ik hem "door" de koppeling heen trappen.
Wat vinden julie van het verhaal dat dit moet slijten?
Ik kan niet direct lekkage ontdekken, geen grote plassen koppelvloeistof of iets dergelijks. Ontluchten heb ik inmiddels ook al twee maal gedaan. Of moet dit elke keer na het stellen van het vierkante boutje?
De koppeling voelt verder goed aan. Het pedaal staat wel wat laag.
Als ik de stelschroef wat verder naar binnen draai, waardoor m'n pedaal verder naar boven komt, en dan hard (echt hard) op het pedaal druk kan ik hem "door" de koppeling heen trappen.
Wat vinden julie van het verhaal dat dit moet slijten?
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
De hulpcilinder zit met een bout op de achterkant vast op de versnellingsbak. Als je de bout losdraait, pak je de hulpcilinder er zo af.RightfullOwner schreef:... of ik het cylindertje er zo af kan draaien...
Het ´stangetje´ zit vast aan de druklagerarm en steekt los in de hulpcilinder. Om de hulpcilinder te reviseren hoef je de vloeistof er niet eerst uit te halen.
Als je het rubber van de hulpcilinder wegschuift is het daarachter ook droog? Als daar geen lekkage is, is waarschijnlijk de hoofdcilinder aan revisie toe. Als je onder het dashbord kijkt, onder de hoofdcilinder, is daar ook geen lekkage te zien? (dat hoeft niet, maar áls het daar lekt weet je het zeker...)Ik kan niet direct lekkage ontdekken, geen grote plassen koppelvloeistof of iets dergelijks.
Nee, heeft niets met elkaar te maken. Als je na herhaaldelijk ontluchten toch problemen hebt, is het zeer waarschijnlijk de hoofdcilinder.Ontluchten heb ik inmiddels ook al twee maal gedaan. Of moet dit elke keer na het stellen van het vierkante boutje?
Pas daar wel mee op... als je dat met een draaiende motor doet en de drukgroep grijpt de arm van het druklager, dan is de hele boel aan gort en dan kun je weer naar de garage... Zie ook viewtopic.php?t=38851Als ik de stelschroef wat verder naar binnen draai ...en dan hard (echt hard) op het pedaal druk kan ik hem "door" de koppeling heen trappen.
Gel*l.Wat vinden julie van het verhaal dat dit moet slijten?
-
RightfullOwner
- Geregistreerd lid
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Ik denk het niet, aangezien je daar geen lekkage vaststelt... Ik zou dan meteen beide doen; hoofd- en hulpcilinder. Beide uit de auto halen en op de werkbank reviseren en ontluchten is wel zo makkelijk.RightfullOwner schreef:Ik ga eerst de hulpcylinder reviseren. Kijken of daar het probleem mee opgelost is.....
Hier b.v. bij de Saab Club NL, maar de meeste auto-onderdelenzaken kunnen ze ook bestellen.... wie heeft er voor mij een revisie setje?
-
RightfullOwner
- Geregistreerd lid
-
sabo
- Geregistreerd lid
Er kan ook inwendige lekkage in de koppelingscylinders zitten. De olie loopt dan terug. Je kunt dit controleren door het pedaal in te drukken en in de versnelling een tijdje te wachten. Gaat de koppeling langzaam pakken dan is er lekkage.
Als er lucht inzit moet je bij een aantal keren het pedaal goed intrappen een betere koppelingswerking krijgen.
En een derde item om te checken: zijn de goede platen en drukgroep gemonteerd (volgens Saab-specificaties en niet die volgens Ford-specificaties).
Succer ermee.
Als er lucht inzit moet je bij een aantal keren het pedaal goed intrappen een betere koppelingswerking krijgen.
En een derde item om te checken: zijn de goede platen en drukgroep gemonteerd (volgens Saab-specificaties en niet die volgens Ford-specificaties).
Succer ermee.
-
jota
- Geregistreerd lid
koppeling perikelen
Het probleem met de koppeling zit hem bijna altijd in de stand van de tafel van de drukgroep. Bij montage moet hier heel goed naar gekeken worden. Zit deze tafel te laag dan direct shims gebruiken tussen drukgroep en vliegwiel. Zeker eerst de cylinders controleren. revisie setjes heb ik op voorraad.
johan
johan
-
RightfullOwner
- Geregistreerd lid
Probleem opgelost
. Ik ben uiteindelijk toch nog een keer terug naar de garage gegaan toen het probleem op zijn ergst was. De garagist erkende het probleem en heeft er gratis een nieuwe plaat en drukgroep ingezet. Te gek! Er bleek een foutje in de plaat te zitten waardoor hij ingescheurd was. Bij normaal gebruik had dit nog niet mogen gebeuren. Echt heel tof van ze. Ook heeft hij de koperen leiding van de hoofdcilinder vervangen. Rijd weer als een zonnetje.