verzinken saab 96

1967-1980
Plaats reactie
Paul Glenz
Geregistreerd lid

verzinken saab 96

Bericht door Paul Glenz » di 03 jun, 2008 22:04

Ik wil mijn saab 96 verzinken.

Heeft iemand ervaring hiermee opgedaan ?

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: verzinken saab 96

Bericht door 72sonett3 » di 03 jun, 2008 23:15

Paul Glenz schreef:Ik wil mijn saab 96 verzinken. ...ervaring?
viewtopic.php?t=34084

Geen 96 maar Sonett;
http://www.martin-roth.com/sonett_turbo.htm

Afbeelding

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » di 03 jun, 2008 23:52

Ik heb de site niet doorgeworsteld, misschien staat het er wel ergens, maar... hoeveel weegt het gegalvaniseerde chassis nu meer dan het chassis in oorspronkelijke staat? Lijkt me een aardige gewichtstoename!

Menno

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 04 jun, 2008 0:07

MvR schreef: maar... hoeveel weegt het gegalvaniseerde chassis nu meer dan het chassis in oorspronkelijke staat?
Behoorlijk wat... Hij noemt ergens dat hij was vergeten wat extra gaten te maken om overtollig vloeibaar zink uit holle ruimten te laten lopen...

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » wo 04 jun, 2008 11:31

Ik neem aan dat je het over thermisch verzinken hebt, het mbv elektriciteit verzinken lijkt me gezien de afmetingen en de noodzakelijke perfecte voorbewerking minder haalbaar en koudverzinken met verf is prima maar mi minder effectief en slechts voor de buitenzijde.
Mijn Mazda 323 rallyauto was destijds ook door de eer-vorige eigenaar thermisch verzinkt. De Mazda stamde nog uit een tijd (1978) dat men het roestprobleem, mede door de slechte kwaliteit van wereldwijd gebruik autostaal, niet goed onder controle had.
Het is bij een goede voorbewerking wel dé oplossing tegen het roestprobleem, bij mijn auto was daar totdat ie verkocht was geen sprake meer :P .
Hoewel mijn Mazda daarna al heel wat meegemaakt had en dus niet meer volkomen strak was om dat te contoleren schijnt het wel zo te zijn dat er tijdens het verzinkproces vervorming van 'n de plaatvlakken kan optreden. Misschien is een 96 er vanwege z'n bolle vorm minder gevoelig voor maar het is wel duidelijk iets anders dan de getoonde Sonett.
Iets anders is dat de hechting van de verf wel eens minder optimaal kan zijn, mijn Mazda had daar nauwelijks last van, hoogstens iets op wat plekken op de buitendorpels. Ook bij de voorbewerking kan je problemen ondervinden, je zal een opgeruwd oppervlak moeten hebben ivm de hechting van de lak en eventuele oneffenheden (dikke en dunne stukken, druppels en de vrij grove kristalstructuur van thermisch verzinkte oppervlakken) is lastig weg te werken, mede omdat je niet zomaar kan gaan schuren aan zink vanwege de gezondheidsrisico's die het met zich meebrengt. Mocht de auto tzt toch gelast moeten worden dan moet de zinklaag eerst verwijderd worden voor een prima hechting en het voorkomen van inademing schadelijke dampen.
Hoeveel zwaarder ie wordt is een simpel rekensommetje, de te verwachten gemiddelde laagdikte maal het geschatte te verzinken oppervlak (binnen en buiten) maal de soortelijke massa van zink.
Als je met vragen zit kan je het beste binnen de galvaniseerbranche proberen antwoorden op je vragen trachten te vergaren...
Ben overigens benieuwd wat voor kostenplaatje eraan vast zou hangen..
Suc6,
Cornell

Plaats reactie