voorwielophanging

1967-1980
72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 09 jun, 2008 16:40

Sven V4 schreef:De bovenste veer is bij mij nauwelijks te bewegen, en daardoor klemt ie de twee delen remklauwendelen veel te strak op elkaar. Hoe krijg je alles het beste los en schoon?...
De onderste scharnierpen (4) zal wel vastzitten (zie het verhaal van Martien_96V4).

- remblokjes er uit halen en remzuiger naar binnen drukken.
- het klemplaatje onder de bovenste klemveer (2) opzij draaien, dan kruipolie op/tussen het onderste scharnierpunt spuiten en tegelijkertijd het beweegbare deel van de remklauw krachtig heen- en weer bewegen totdat de scharnierpen weer gangbaar is.
- kopervet op de langs elkaar schuivende delen smeren (ook op het plaatje/veer bovenaan)
- remblokjes er weer in

(Skandix had revisiedelen voor 2 en 4 - ik heb nog nieuwe 5 en 6.)

Afbeelding

Sven V4
Geregistreerd lid

Bericht door Sven V4 » ma 09 jun, 2008 17:02

Dat lijkt me luid en duidelijk, ga vanavond ermee bezig. Nieuwe 5 en 6 zitten er al op, Skandix bestellen moet gebeuren als ik weer in Nederland ben.
Laat de auto hier woensdagavond al in Zweden bij collega in garage staan, en ga in Juli terug om mn V4 naar Nederland te rijden :)

Hoorde dat het geluid misschien ook het gevolg kan zijn als je de wielmoeren niet strak genoeg aandraait, maar te strakke wielmoeren wordt je ook niet blij van. Ik zag 18kg m staan, maar hoe kien je dit enigzins uit met een gewone dop met +- 60 cm steel eraan...
Kan dat op gevoel of verkloot ik dan de boel...

Groet
Sven

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 09 jun, 2008 23:58

Sven V4 schreef:Hoorde dat het geluid misschien ook het gevolg kan zijn als je de wielmoeren niet strak genoeg aandraait, maar te strakke wielmoeren wordt je ook niet blij van. Ik zag 18kg m staan
Die 18 kgm is voor de naafmoer. De 5 wielmoeren zitten met 8-10 kgm vast (die doe ik altijd op gevoel...)
maar hoe kien je dit enigzins uit met een gewone dop met +- 60 cm steel eraan...
Dan hang je er een gewicht aan van 30 kg; 30 x 0,60 = 18 kgm. Je kunt ook een langere pijp op de dop zetten, b.v. 1 m, dan moet er 18 kg aan etc...

Je moet in ieder geval zorgen dat het gaatje door de as overeenkomt met de kroonmoer (voor de splitpen), dus soms moet je de moer weer iets terugdraaien.

Sven V4
Geregistreerd lid

Bericht door Sven V4 » di 10 jun, 2008 8:26

hmm, ja heb de beide (naaf)moeren nu 1 gat verder vastgedraaid. Heb niet echt beschikking over een gewicht van 30kg of een langere pijp helaas... Het zingende geluid is nu verandert naar bijna aanhoudend geluid op rechte stukken, en het is weg op het moment dat je naar links of rechts stuurt.... Het kan de rem zijn die nog steeds niet terugdraait of is er iets mis met de lagers??? iemand ideeen?

"Gelukkig" is gisteren mijn remslang geknapt dus heb er nog eens een klus bij :( dat wordt een krappe planning...

Groet
Sven

Plaats reactie