lekkage koelwater

1967-1980
Plaats reactie
k.strikwerda
Geregistreerd lid

lekkage koelwater

Bericht door k.strikwerda » vr 08 aug, 2008 15:52

Als m'n 96 stationair loopt (wel een kwartier) dan blijft de motor mooi op temperatuur en is er geen sprake van waterlekkage. Als ik echter rijd met de auto, ook al is het maar 10 minuten, dan wordt de motor heet en komt er koelwater uit het expansievaatje naast de radiateur. Er zit volgens mij geen lucht in het systeem, ik heb de kachel op heet gezet en het systeem ontlucht.
Weet iemand wat de oorzaak kan zijn van dit euvel?

Tjeho
Geregistreerd lid

Bericht door Tjeho » vr 08 aug, 2008 17:23

Ik ben bang dat je een lekke koppakking hebt......... :(

k.strikwerda
Geregistreerd lid

Bericht door k.strikwerda » vr 08 aug, 2008 17:32

Ik had gehoopt dat dit niet het geval was. Ik heb op het forum gezocht maar kan geen "gebruiksaanwijzing"vinden om de koppakking te vervangen.

Tjeho
Geregistreerd lid

Bericht door Tjeho » vr 08 aug, 2008 18:07

Nooit eerder gedaan? Ik heb net een blok open liggen, kun je zien hoe het eruit ziet. Dit op slechts ca 5km van je af. Doe anders even een PB'tje.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » vr 08 aug, 2008 19:53

k.strikwerda schreef:...Ik heb op het forum gezocht maar kan geen "gebruiksaanwijzing"vinden...
Eerst vaststellen of het de koppakking is ---> compressie meten. Het zou eventueel nog de thermostaat kunnen zijn die niet open gaat (maar niet echt waarschijnlijk).

Koppakkingen vervangen (in grote stappen);
- pakkingset aanschaffen (met tenminste 2 koppakkingen, L&R, inlaatspruitstuk pakking, 2x kleppendekselpakking)
- koelwater aftappen
- waterslangen losmaken van carb. en thermostaathuis
- carburateur verwijderen
- dynamo losmaken, ventilatorriem er af halen, dynamo in uiterste stand naar rechts kantelen (om ruimte te maken
- verdeler er uit halen, markeer de stand van de rotor (hierna de motor niet meer verdraaien!)
- kleppendeksels er af halen, tuimelaarassen losmaken, stoterstangen er uit pakken
- inlaatspruitstuk losmaken/weghalen
- uitlaten losmaken van de koppen
- koppen losmaken
- alles schoonmaken van pakkingresten
- nieuwe koppakkingen plaatsen
- koppen plaatsen, bouten in goede volgorde met goede moment vastzetten
- tuimelaarassen terugplaatsen
- inlaatspruitstuk terugplaatsen met nieuwe pakking
- verdeler weer terug plaatsen (in dezelfde stand als waarin losgemaakt!)
- kleppen stellen
- uitlaten weer vastmaken
- carb. terugplaatsen
- slangen weer aansluiten

Dat was het wel zo'n beetje, je bent er wel een uur of 4 mee bezig... Het helpt als je het Haynes V4 handboek er bij hebt.

Als anderen en nog meer/duidelijkere/betere foto's en aanvullingen hebben dan kan dit zo bij de handleidingen.
Afbeelding
Afbeelding

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » vr 08 aug, 2008 20:45

Zet de motor op TDC van cylinder 1. Op die manier heb je bij het verwijderen en installeren van de verdeler steun aan de markeringspunt en -streep op de bovenrand van het verdelerhuis. Vanwege de schuine vertanding heb je een verschil tussen de stand van de rotor tussen het moment dat je de verdeler in het gat gaat duwen en het moment dat ie op z'n plaats zit. De rotor moet bij het begin naar de streep wijzen en dan komt ie vanzelf bij de punt terecht (of was het nou andersom :? ?).

Alex

k.strikwerda
Geregistreerd lid

Bericht door k.strikwerda » vr 08 aug, 2008 20:48

Bedankt voor de royale beschrijving. Ik heb die pakkingen vervangen (30 kilometer geleden). Kan het zijn dat de bouten opnieuw, vaster aangedraaid moeten worden? Ik kan me niet voorstellen dat de nieuwe pakking nu al stuk is.
Hoe komt het trouwens dat zo'n pakking stuk gaat, is dat van ouderdom of is er een andere oorzaak?

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » za 09 aug, 2008 0:18

k.strikwerda schreef:Bedankt voor de royale beschrijving.
Het kan nog véél gedetaileerder, zoals Alex B al opmerkte...
Ik heb die pakkingen vervangen (30 kilometer geleden). Kan het zijn dat de bouten opnieuw, vaster aangedraaid moeten worden?
Ze moeten in een bepaalde volgorde in 3 fasen aangedraaid worden tot een voorgeschreven moment. Op de verpakking van een originele SAAB koppakkingset die ik hier heb liggen, staat dat je na 2000 km de kopbouten moet natrekken en de kleppen moet stellen.
Ik kan me niet voorstellen dat de nieuwe pakking nu al stuk is.
Ik ook niet.
Hoe komt het trouwens dat zo'n pakking stuk gaat, is dat van ouderdom of is er een andere oorzaak?
Ja, bij normaal gebruik hoofdzakelijk ouderdom. De metalen rand rond de cilinderopening wordt langzaam weggevreten door roest, tot het moment dat er een gat ontstaat tussen de cilinder en het oliekanaal naar de tuimelaars, of naar het koelwater of naar de buurcilinder... of alles tegelijk...
Afbeelding

Tjeho
Geregistreerd lid

Bericht door Tjeho » za 09 aug, 2008 8:15

Omdat beide koppakkingen zijn vernieuwd, is een lekkende koppakking waarschijnlijk niet de boosdoener (ik ga ervan uit dat de juiste pakkingen zijn gebruikt).
Controleer nog eens of je ontsteking goed staat, teveel na-ontsteking kan een hete motor opleveren.

k.strikwerda
Geregistreerd lid

Bericht door k.strikwerda » do 14 aug, 2008 20:07

Na ontluchting van het kachelsysteem met hulp van Tjerk het expansietankje losgemaakt en zo hoog mogelijk boven de motor gehouden. De luchtbelletjes blijven in het koelsysteem. Ergens komt dan toch nog lucht vandaan....
Heeft iemand idee wat het euvel is?

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » do 14 aug, 2008 22:55

Wellicht komt het van dit forum, maar ik heb eens de tip gelezen dat je met een CO meter kunt vaststellen wat voor 'soort' luchtbellen er uit het systeem komen.
Het klinkt wel logisch: als je met zo'n snuffelaar een onderzoek doet vlak boven het wateroppervlakte van het expansievat, zal er in het geval van een lekke koppakking CO te meten zijn in het expansievat.
Er schijnen ook chemische testsetjes in de handel te zijn. Google maar eens op 'CO-meting' en 'koelsysteem'.

Zo'n test is makkelijker uit te voeren dan opnieuw de koppen er af halen!

Menno

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » vr 15 aug, 2008 9:30

Geen scheurtje in een kop?

Plaats reactie