speling balanspoelie

1967-1980
Plaats reactie
ari96
Geregistreerd lid

speling balanspoelie

Bericht door ari96 » ma 11 aug, 2008 23:20

Na het horen van korte tikjes, bij het gasgeven en loslaten uit de warme motor, op onderzoek uitgegaan. Ontdekte dat ik de balanspoelie een paar millimeter heen en weer kon draaien. Nu de motor in de auto laten zitten en het distributiedeksel los gehaald en geconstateerd dat er tussen de tandwielen een voelermaat van 1mm gestoken kan worden. Je kan zien dat het tandwiel wat weg gesleten is.

Is dit teveel?
Wat is hieraan te doen?
Kan de motor in de auto blijven?
Moet er in dit stadium nog meer vervangen worden?

Dank voor reactie,
Jacco

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » di 12 aug, 2008 19:28

Een millimeter is wel heel erg veel volgens mij, dus ik zou er zeker wat aan doen als ik jou was. Het balansastandwiel is relatief eenvoudig te vervangen, maar heel belangrijk is de vraag hoe groot de speling van de balansas is. Als je die over grote afstanden van links naar rechts of van onder naar boven kunt bewegen ben je ook aan nieuwe balansaslagers toe en dat is een operatie waarvoor de motor uitgebouwd moet worden. De balansas gaat nl aan de achterkant de motor in en uit.

Het lastige bij het vervangen van de distributietandwielen is het vervangen van het krukastandwiel. Hiervoor moet de carterpan los en misschien redt je het om de schroeven los te krijgen als je de motor een stuk ophijst, maar met dezelfde vaart kan het alleen maar als je de motor uit de auto haalt.

Met de speling die jij opgeeft lang doorrijden is wachten op brokken. Ik denk dat je je het beste geestelijk kunt gaan voorbereiden op het uitbouwen van de motor.

Alex

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: speling balanspoelie

Bericht door 72sonett3 » di 12 aug, 2008 21:25

Heb je een fiber balansastandwiel of een stalen? Fiber slijt wat meer.
Zie verder wat Alex B schrijft...

Fiber (zonder tanden):
Afbeelding

Met tanden:
Afbeelding

ari96
Geregistreerd lid

Bericht door ari96 » za 16 aug, 2008 21:21

72sonett3 schreef:Heb je een fiber balansastandwiel of een stalen? Fiber slijt wat meer.
Dank voor jullie snelle reacties, excuus voor mijn trage...

Het is een fiber balansas tandwiel, welke dus flink gesleten is. Wat verdere speling betreft heb ik niets kunnen constateren. Mijn idee is dan ook alleen dit tandwiel te vervangen.

Heb mijn handboeken er op na geslagen maar kan niet uitvinden hoe het van de as te krijgen?

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » za 16 aug, 2008 21:34

ari96 schreef:Heb mijn handboeken er op na geslagen maar kan niet uitvinden hoe het van de as te krijgen?
Je hebt de poelie en het deksel er al af, dus met een beetje geluk kun je het tandwiel dan met de hand van de balansas afschuiven, anders met een poelietrekker. Pas dan wel op want de tanden breken zomaar van het tandwiel af... Je moet voor dat geval dus eerst wel al een ander tandwiel bij de hand hebben.

Op de balansas zit een losse spie in een spiebaan, die spie kan blijven zitten. Let er bij montage van het nieuwe tandwiel op dat de ingeslagen markeringen in de tandwielen overeenkomen. Zie ook hier

Afbeelding

ari96
Geregistreerd lid

Bericht door ari96 » za 16 aug, 2008 21:41

Ben nu aan het kijken waar dit tandwiel los te krijgen is, in ieder geval niet bij Skandix. Andere tips?

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » za 16 aug, 2008 22:18

ari96 schreef:... tandwiel los te krijgen... Andere tips?
Bij Oldcars.de voor 69 euro.
Afbeelding
Ook gebruikt voor 43,32 euro en complete set van 3 tandwielen voor rond 200 euro, afhankelijk van uitvoering (staal/kunststof/aluminium).

Vraag ook eens bij 'onderdelen gezocht', er is vast nog wel iemand die een gebruikt tandwiel heeft liggen (er van afgezien of het monteren van een gebruikt tandwiel een goede keus is...).

Tjeho
Geregistreerd lid

Bericht door Tjeho » za 16 aug, 2008 22:44

Tjeho
Geregistreerd lid

Bericht door Tjeho » za 16 aug, 2008 22:50

72Sonett3 schreef

Bij Oldcars.de voor 69 euro.

Dit is natuurlijk excl. BTW en verzendkosten, reken maar iets boven de 100 euri's.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » za 16 aug, 2008 23:08

Tjeho schreef:Dit is natuurlijk excl. BTW en verzendkosten, reken maar iets boven de 100 euri's.
Ja, 82,11 incl BTW. Het kán goedkoper...

Tjeho
Geregistreerd lid

Bericht door Tjeho » zo 17 aug, 2008 9:24

Een alu balans tandwiel, zijn dezen op de markt verkrijgbaar?
Het nokkenas tandwiel heb ik nu in 3 uitvoeringen. Bijna vol kunststof (eerste uitvoering in Saab), de tweede van metaal en met kunststof tanden (aftermarket van Ford?) en de derde van aluminium (Ford V6 uitvoering uit de USA). Er zit nogal behoorlijk gewicht verschil tussen deze 3. Ik zal het verschil eens even wegen vandaag.

Maar nogmaals alu balans wielen??

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » zo 17 aug, 2008 18:40

Tjeho schreef:Een alu balansas tandwiel, zijn dezen op de markt verkrijgbaar?
Nee, alleen het nokkenastandwiel. Bij oldcars.de hebben ze 3 combinaties;
oldcars.de schreef:Stirnradsatz V4 1,5-1,7l 3-teilig;
Nockenwellenrad Alu - Ausgleichswellenrad Kunststoff
Nockenwellenrad Alu - Ausgleichswellenrad Stahl
Nockenwellenrad Kunststoff - Ausgleichswellenrad Kunststoff

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » zo 17 aug, 2008 20:24

Zal het verschil in materiaal te maken kunnen hebben met de krachten die op de tanden komen te staan? Het nokkenastandwiel heeft het dubbele aantal tanden en draait maar met de halve snelheid dus er is meer krachtverspreiding over de tanden dan bij het balansastandwiel, dat ook nog eens de waterpomp, dynamo en ventilator moet aandrijven (me daarbij realiserend dat je voor het ronddraaien van de nokkenas ook de nodige kracht nodig hebt).

Alex

Plaats reactie