Oude nokvolgers zaak vaak niet meer vlak aan de onderzijde.
Mogen deze worden gevlakt (voor een nieuwe nokkenas)? Of wordt de harde laag dan verwijderd?
Nokvolgers afslijpen?
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Wat ik begrepen heb is dat je bij een andere nokkenas ook de volgers moet vernieuwen om bovenmatige slijtage te voorkomen. Ook bij de volgers is gewicht te besparen door iets anders dan standaard te gebruiken. Ik heb ergens recent op een site gewichtsverschillen tussen drie soorten gezien, maar ik weet niet meer waar; waarschijnlijk saab-v4.co.uk of de Zweedse Saabclub (of was het hier op het forum?). Zouden we in de V4tjes ook hydraulische uit de latere Ford V6-motoren kunnen gebruiken?
Alex
Alex
-
Tjeho
- Geregistreerd lid
Nokvolgers lopen in op de nokkenas. Als je oude, ingelopen nokvolgers op een nieuwe nokkenas zet, dat is deze laatste zo versleten.
Vandaar de vraag van van het slijpen van de volgers (om deze weer vlak te maken). Ik weet alleen niet in hoeverre de harde laag wordt beschadigd.
Hydraulische zijn zwaarder(?) dan standaard volgers. Bij de zwaar getunde v8 motoren worden de hydraulisch ook vervangen door standaard volgers.
Ik zal eens zien of ik een V6 nokvolger op de kop kan tikken en de zaak vergelijken.
Vandaar de vraag van van het slijpen van de volgers (om deze weer vlak te maken). Ik weet alleen niet in hoeverre de harde laag wordt beschadigd.
Hydraulische zijn zwaarder(?) dan standaard volgers. Bij de zwaar getunde v8 motoren worden de hydraulisch ook vervangen door standaard volgers.
Ik zal eens zien of ik een V6 nokvolger op de kop kan tikken en de zaak vergelijken.
-
Ulwembu
- Geregistreerd lid
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Ja, in de SSR catalogus zeggen ze dat er twee soorten waren en dat je niet moet proberen om de standaard nokvolgers lichter te maken omdat ze dan makkelijk stuk gaan. De standaard volgers wegen 100 gram, de rally versie 79 gram.Alex B schreef:...Ook bij de volgers is gewicht te besparen door iets anders dan standaard te gebruiken.
Het moet mogeijk zijn om de oude nokvolgers te slijpen en opnieuw te harden. Vraag eens bij een revisiebedrijf.
Oldcars.de heeft ze overigens nog nieuw.

Dan moet je wel een manier bedenken om de olie er in te krijgen... dus gaten boren naar het olieaanvoerkanaal voor de kleptuimelaars, dat lijkt mij niet eenvoudig. Hoe zit dat bij die V6?Zouden we in de V4tjes ook hydraulische uit de latere Ford V6-motoren kunnen gebruiken?