Contact doet niks meer

1967-1980
Plaats reactie
Sadelrûker
Geregistreerd lid

Contact doet niks meer

Bericht door Sadelrûker » zo 14 sep, 2008 21:48

Nou ik ben vandaag lekker bezig geweest.

Ik heb het schutbord tussen motor en cabine onder handen genomen. Er zitten een aantal gaten in die gelast moeten worden. Dus heb ik de duct tussen kachel en de cabine weggehaald en wat schroeven uit gedraait.

Nu probeer ik te starten en dus helemaal niks. ;-(+
Startmotor draait niet en ook kachelventilator gaat niet draaien.

Ik neem aan dat ik een aardpunt van het contact slot heb verwijderd. :-S+ Ik heb een dikke bruine draad van de carosserie losgemaakt, dus ik denk dat die het is, maar ik heb niet gezien waar de andere kant van de draad aan vast zat. :oops:

Iemand een idee?

Tjeho
Geregistreerd lid

Bericht door Tjeho » zo 14 sep, 2008 22:08

Bruin is inderdaad vaak een aardedraad, controleer ook even de zekeringen.....

Sadelrûker
Geregistreerd lid

Bericht door Sadelrûker » zo 14 sep, 2008 22:18

Tjeho schreef:Bruin is inderdaad vaak een aardedraad, controleer ook even de zekeringen.....
Dank voor de tip, zekeringen zijn goed, heb ik als eerste bekeken :wink:

Volgens het schema in Haynes zit er tussen de startmotor en het contact geen zekering. Daar moet volgens mij een dikke 60A doorheen (750W op 12V)

Zit er een aardaansluiting op hett contact?, het is een beetje lastig kijken daar.

Tjeho
Geregistreerd lid

Bericht door Tjeho » ma 15 sep, 2008 17:06

Volgens het schema in Haynes zit er tussen de startmotor en het contact geen zekering. Daar moet volgens mij een dikke 60A doorheen (750W op 12V)
De stroom die van je contact naar je startmotor gaat is zeker geen 60A. Via je contact bekrachtig je het startrelais (ronde ding boven op je startmotor). Dit startrelais krijgt wel de volle mep van de accu door zich heen (kan ie ook makkelijk hebben). De startmotor is vastgezet aan de motor en heeft hier dan ook de aarde door (aarde draad vaak tussen motor en chassis).

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 15 sep, 2008 22:46

Sadelrûker schreef:Volgens het schema in Haynes zit er tussen de startmotor en het contact geen zekering. Daar moet volgens mij een dikke 60A doorheen (750W op 12V)
Nee, van de accu loopt een hele dikke rode draad naar het startrelais op de startmotor, van hetzelfde contact loopt een dikke grijze draad naar de dynamo en vandaar door naar de bovenkant van de zekeringkast, zekering 3, vanaf dat contact 3 ook een dikke grijze draad naar het contactslot.
Je moet dus op de bovenkant van de zekeringen 1, 2, 3 en 4 altijd 12 V meten, die contacten zijn in het zekeringkastje doorverbonden, en ook op de grijze draad op het contactslot (inderdaad ongezekerd).
Van het contactslot gaat een rode draad naar de bovenkant van zekering 6, maar 5, 6, 7 en 8 zijn met elkaar doorverbonden en die hebben dus alleen 12 V op de stand ´contact aan´.
Van het contactslot gaat ook een gele draad naar het startrelais, deze draad heeft 12 V in de stand ´start´ maar schakelt dus geen 60 A, dat doet het startrelais.

Als je wil controleren waarom er geen 12 V op het contactslot staat, moet je dus deze logische weg volgen; +accu, +startrelais, 2 grijze draden op dynamo, 2 grijze draden op zekering 3, grijze draad op contactslot.
Zit er een aardaansluiting op het contact?
Nee, waarom zou je 12 V direct naar massa willen schakelen??

Sadelrûker
Geregistreerd lid

Bericht door Sadelrûker » ma 15 sep, 2008 23:18

Ja, het begint me nu een beetje te dagen.
Ik heb nog een losse witte draad gevonden die aan de radio zat. De losse steker aan het contact bevestigd en ja hij doet het weer. :P

Maar toch klopt er iets niet:

Afbeelding

Aan het contact zaten een gele draad (naar startrelais, inderdaad geen 60A, die kan alleen door die rode 16mm² draad aan de startmotor), een rode en een witte draad.

Ik mis de groene draad in het schema hierboven. Volgens het elektrisch schema gaat de groene naar de lampen, maar die werkten wel. Wat ik miste was de kachelventilator op de rode draad.

Ik krijg de indruk dat ik de bedrading in dit stuk nog eens dien te controleren en zonodig te vervangen, wellicht is er gerommeld bij het inbouwen van de radio.

Daar komt nog bij dat ik een bruine draad die aan het schutbord geaard was over heb :roll:

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 15 sep, 2008 23:33

Sadelrûker schreef:...nog een losse witte draad gevonden die aan de radio zat.
Die witte draad (code VT = ´vit´) hoort naar de bobine te gaan (contact 15, 12 V bij contact aan), maar de radio kan daar ook bij, bij gebrek aan wat anders...
De rode draad die samen met de witte op het contactslot zit, gaat naar de lichtschakelaar, links in het dashbord.
Maar toch klopt er iets niet:...
Ik mis de groene draad in het schema hierboven.
Klopt, volgens Haynes is die draad ook niet groen, maar grijs (code GR = ´grå´, niet ´grün´ = GN, grön in het Zweeds)... Foutje!
Daar komt nog bij dat ik een bruine draad die aan het schutbord geaard was over heb
Misschien ook van de radio? In de 95/96 zijn aardedraden zwart (code SV = ´svart´).
Geel = code GL = ´gul´

Sadelrûker
Geregistreerd lid

Bericht door Sadelrûker » ma 15 sep, 2008 23:45

Ach ja, in het schema istie GR en dat is niet grun.

Het plaatje is uit het werkplaatshandboek. En in Haynes staat wel keurig GR in het schema maar niet in het lijstje met kleurencodes.

Als de draad die ik "gevonden" heb grijs was en niet wit, dan is het grootste deel van het mysterie opgelost. 8)

Overigens is je eerdere beschrijving om te meten op de zekeringen wel een goeie voor een volgende keer... :lol:

Of binnenkort ter controle.

Plaats reactie