Schakelprobleem 96

1967-1980
Plaats reactie
Drevar
Geregistreerd lid

Schakelprobleem 96

Bericht door Drevar » vr 12 sep, 2008 0:42

Beste dames en heren van het Saabforum :)

Ik heb even een vraag over wat in ieder geval lijkt een probleem in de versnellingsbak van een 96 uit 1976. Ik ben vandaag bij deze auto wezen kijken met het idee om misschien een 96 te kopen, maar vooraf wil ik wel even zeggen dat ik er niet heel veel verstand van heb en dat ik ook niet de beschikking over de auto heb (ik kan dus niets waarnemen verder, dit even met het oog op de 'kijk eens of' vragen :)).

De eigenaresse had de auto nieuw gekocht in '76 en was inmiddels gewend geraakt aan de eigenaardigheden van haar auto, dus zij had er niet veel last van. . Wij - ik wil de auto met een kennis kopen - willen er ook best aan wennen (charme :)) maar niet het risico lopen op een groot mechanisch probleem. Het euvel toont zichzelf als volgt: wanneer de auto in zijn eerste verzet of in de achteruit wordt gezet wil hij soms niet in de versnelling en knarst/poetst hij tanden. Wanneer dit het geval is dan zet ze de bak in zijn vrij, laat de koppeling los, koppeling weer in en dan weer terug in het verzet. Bij de achteruit blijkt dit vaak wat minder succesvol te zijn (al lijkt de achteruit in vele auto's soms wat stug te gaan, natuurlijk). Een enkele keer loopt de versnelling 'vast' en wil er niet meer uit, dan gaat de motor even uit, versnelling in z'n vrij en dan weer starten. Om dit te voorkomen zet ze de auto altijd in z'n vrij als ze moet stoppen, en pas in de versnelling als ze echt moet rijden. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn, en voor ons nog belangrijker, eventuele garagekosten voor het oplossen van dit probleem. Speculaties alleen zijn ook graag welkom :)

We weten niet of het gerelateerd is aan bovenstaande, of dat dit normaal is bij een 96 eigenlijk, maar in de tweede versnelling klinkt de auto enigzins als een auto die in z'n achteruit staat. In de andere versnellingen klinkt hij normaal. Ook daarover zou advies erg fijn zijn.

Alvast bedankt :)

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » vr 12 sep, 2008 11:12

Het zou kunnen dat de koppeling niet goed vrijkomt waardoor het in de versnelling leggen niet lekker gaat, maar ik denk eerlijk gezegd dat de bak op vitale punten erg veel slijtage heeft. Ook dat jankende geluid in de tweede versnelling duidt daar op. Tanden knarsen in de eerste versnelling zou niet horen, dus mogelijk zijn daar de synchromeshringen debet aan. Het zou ook nog kunnen komen doordat de versnellingshandel niet goed is afgesteld. Het hele mechanisme daarvan bij het stuur is als je een paar bouten losdraait te verschuiven waardoor je het goed kunt afstellen.

De kosten om de bak te repareren hangen heel erg af van wat je zelf kunt doen. Van de bak zelf moet je afblijven want dat zijn heel aparte mechaniekjes waar je zonder het goede gereedschap en kennis van zaken alleen maar aan kunt verknoeien. Gelukkig is er in Nederland iemand die heel goed bakken kan repareren: Rein van de Pol. Ik heb z'n telefoonnummer niet zo gauw bij de hand, maar er is vast wel een forummer die dat kan geven. Hij doet het als hobby en is erg snel; het ene weekend brengen, het andere weer ophalen. Mijn Sonettbak was zelfs na twee dagen al klaar. Het hangt er een beetje af van of hij tijd heeft. De prijs hangt af van hoeveel er vervangen moet worden, maar houd als richtprijs zo'n 500 à 600 Euro aan.

De verdere kosten hangen af van of je zelf de motor en bak kunt uit- en inbouwen of dat je het moet laten doen. Bij een garage hang je natuurlijk aan het uurtarief dus dan ben je aan de beurt. Ik heb nooit bij een 96 de boel er uit gehaald, maar ik schat in dat je aan uit- en inbouwtijd gecombineerd een uur of vijf kwijt bent. Als er bouten en moeren erg vast zitten kan dat zomaar opeens veel langer worden. Heb je de ruimte en de spullen dan kan je het ook zelf doen. Met een hulpje erbij kan je natuurlijk sneller werken, maar alleen kan je het ook doen. Ik woon een beetje ver weg :wink: om je te helpen, maar misschien zijn er forummers die je op de een of andere manier willen bijstaan.

Alex

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » vr 12 sep, 2008 14:13

Een ruim 30 jaar oude auto van eerste eigenaar is niet nix!
Ook is het te begrijpen dat een auto na een dergelijke periode wat gedateerd en op sommige punten gebrekkig kan overkomen. Als echte liefhebber neem je dat voor lief en streef je weer naar een zo optimaal mogelijke staat.
Een kapotte bak is zeker als de rest van de auto in goede staat is bepaald niet onoverkomelijk maar kijk wat je zelf kunt of evt voor een redelijke prijs kunt uitbesteden. Persoonlijk zou ik het bij een 96 lastiger vinden dat de auto sterke roestvorming vertoont (vooral in dragende delen en de bodem, zie voor een plaatje van de roestgevoelige plaatsen aan een 96 de site van de 96 vereniging Noord Holland) dan een niet zo fijn versnellingsbakje.
Idd, Van Rein van de Pol hoor ik voor revisie van de bakken slechts goede verhalen, de workshop die wij een jaar of wat terug bijwoonden op het saabclub lustrumfeest was indrukwekkend.
Suc6 met de check-up en de evt aankoop!
Cornell

Drevar
Geregistreerd lid

Bericht door Drevar » vr 12 sep, 2008 14:49

De eigenaresse zei zelf dat ze wilde proberen hem te verkopen als ze daarmee iemand blij kon maken en de auto nog kon redden. Anders wilde ze hem zelf ook wel oprijden :)
De auto zelf is in 1993 door een liefhebber die ieder jaar een 96-er herstelde gerestaureerd. Er zitten een paar roestplekken op de carrosserie, niets dramatisch voor zover wij kunnen constateren, maar de onderkant en dragende delen zijn hard. Ze heeft hem ook keurig onderhouden verder maar, zoals wel meer vrouwen zei ze, alleen de dingen laten vervangen die het niet meer deden (recent nog de accu). Zelf zijn wij niet verschrikkelijk technisch, hoewel een kennis van ons automonteur is en zijn expertise heeft aangeboden. Ook hebben wij geen enorm ruim budget, een volledige restauratie zou er niet inzitten, maar we zouden het wel geweldig vinden om een 96 te bezitten en op de weg te houden.

Overigens bood die website de oplossing voor het gierende geluid in z'n 2, wat in ieder geval een duidelijke oorzaak heeft nu, , waarvoor dus mijn dank :) Dit schijnt te maken te hebben met dat er in zijn 2 ook motorvermogen wordt doorgegeven aan de 4de versnelling. Het is mij alleen niet duidelijk hoe schadelijk dit precies is, aangezien zij ook al beweerde hier lange tijd mee rond te rijden. Ik was er even bang voor omdat mijn autootje na aanschaf in alle versnellingen een vergelijkbaar geluid maakte, en dat was toen een te dure operatie. :)

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » vr 12 sep, 2008 17:07

Allereerst hartelijk welkom op het Saabforum! En leuk dat je een echte Saab wilt kopen (oei, dat 'echte' gaat waarschijnlijk commentaar opleveren...).

Ten tweede: een 96 is een gave auto. Ik heb tussen '80 en '86 met een 96 uit '76 gereden en ik heb begin dit jaar weer een 96 aangeschaft. Het rijdt gaaaaaf en als je er aan gewend bent, wil je niks anders!

Er is vast een reden dat je speciaal deze Saab wilt aanschaffen en misschien heb je er ook al heel wat gezien en uitgeprobeerd. De aanschaf van een 96 is -in relatie met andere merken- een relatief goedkope optie. Vergelijkbare klassieke auto's zijn populairder en dus duurder. Anders gezegd: je kunt voor niet al te veel geld een uitstekende 96 aanschaffen. Misschien moet je nog wat verder kijken voordat je toeslaat.

Om je even wat verder te helpen de wereld die 96 heet: de bouwjaren na 1975 roesten over het algemeen (nog) harder dan de bouwjaren er voor. Staalsoort? Lakkwaliteit? Wie het weet mag het zeggen!

Een ander punt van aandacht (als je het belangrijk vindt, tenminste): een handchoke is te prefereren boven een automatische choke; werkt over het algemeen beter.

En nu we het toch over techniek hebben: uit ervaring weet ik dat het 'potje' van de vacuumvervroeging nog wel eens kapot kan gaan (lekken of vastzitten). Een nieuwe is moeilijk leverbaar en ligt niet bij iedereen zomaar op de plank.

Misschien is het een idee om je woonplaats of woonomgeving aan de linkerkant in je persoonlijke settings op te nemen. Misschien is er een 96 eigenaar die je verder wil helpen.

Menno

Drevar
Geregistreerd lid

Bericht door Drevar » za 27 sep, 2008 1:36

(Even een kleine update.)

Voor mij zijn alle Saabs echte Saabs - maar als het op auto's aankomt heb ik echt een zwak voor de oudere generaties :)

Maar ik heb hem gekocht, de vraagprijs was eerst 1200 en dat hebben we nog naar 750 euro gekregen met de belofte dat we zouden proberen 'het oudje' een nieuwe leven te gunnen. Donderdag aangeschaft en ermee van Maastricht naar Breda gereden, wat sowieso langer duurde dan we hadden verwacht. Slechts 1 keer bij de 9 stoplichten kreeg ik hem pas na een halve minuut weg, maar omdat een kennis in mijn auto achter mij zat werd mijn hoofd er gelukkig niet afgetrokken (en sorry, inwoners van Maastricht :P ).

Hij is gelijk naar de monteur gebracht, en die had het euvel meteen door: de koppeling is totaal versleten. Hij blijft gewoon plakken soms. Daar gaat een nieuwe inkomen. De rest is nog even afwachten totdat hij kans ziet om de de rest van de auto te bekijken. Wat we met die versnellingsbak gaan doen, het gieren, hangt er vanaf hoeveel dat gaat kosten; als dat echt veel is (wij hebben geen groot budget; we zijn nog jong :wink: ) dan laten we dat nog even zitten want op zich kan er nog wel mee gereden worden. Er is inderdaad wat roest, maar dat zijn maar een paar punten voor zover wij kunnen zien en die zijn vrij makkelijk te behandelen. Maar hij moet dus eerst nog eens goed nagekeken worden.

Betreffende de auto: het is er eentje uit 1976 in volgens mij een beetje verschoten veronagroen (bij de restauratie in '93 is hij overgespoten in deze kleur, die eigenlijk voor het bouwjaar '72 is). Hij heeft een automatische choke die er, van wat ik begreep, pas later in is gezet. En het was een genot om in te rijden, hoewel wel wat lawaaiïg en vermoeiend voor gelijk 2 uur achter elkaar. Nadien vond ik mijn bolhoedje (Mazda 121) opeens heel rustig en stil :P Maar dat drukt de pret zeker niet. Nu moet ik alleen nog even weten wat precies alle knopjes en lampjes doen/beteken op het dashboard, want ze zijn niet allemaal even duidelijk en het boekje schijnt verdwenen/gestolen te zijn.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » za 27 sep, 2008 10:08

Drevar schreef:... Slechts 1 keer bij de 9 stoplichten kreeg ik hem pas na een halve minuut weg,
Met een beetje geluk is het alleen de hoofd- of hulpcilinder van de koppeling en niet de koppeling zelf, of de versnellingsbak.

In het geval van kapotte cilinders, dan kun je de auto starten in de 1e versnelling en rijden met de vrijloop ingeschakeld, dan hoef je de koppeling verder niet meer te gebruiken (als de vrijloop nog werkt uiteraard...). Revisie van hoofd/hulpcilinders is relatief simpel, zie http://www.saabnl.nl/techniek/9596koppeling.htm

Als de bak stuk is, kun je het beste een gereviseerde bak kopen, dan ben je weer voor jaren klaar, maar vd Pol levert standaard bakken met de vrijloop semi-permanent uitgeschakeld.
Er is inderdaad wat roest...
Zie ook hier...
... en het boekje schijnt verdwenen/gestolen te zijn.
Je kunt op onderdelenmarkten en bij vd Laan of Anton Potze e.d. nog wel originele instructieboekjes vinden

Drevar
Geregistreerd lid

Bericht door Drevar » za 27 sep, 2008 14:33

Nee, de platen zelf zijn echt totaal versleten en ontkoppelen dan gewoon niet meer. Zodra je meer gas geeft trapt hij ook gewoon door de koppeling heen. Die moet gewoon vervangen worden (en dan gelijk de hele groep natuurlijk, als hij daar toch bezig is). De vrijloop durfde ik niet aan omdat de eigenaresse het gebruik daarvan niet meer wist :) Maar ik heb elders op het forum al een uitleg van jou daarover gevonden, dus de volgende keer kan ik hem eens uitproberen.

Wat de bak betreft, dat is even afwachten. Eigenlijk heb ik nu niet het geld voor het kopen of laten reviseren van de bak (naast de huidige kosten), en als ik met deze oplossing goedkoper uit ben voor een paar jaar dan is dat wat beter en heb ik even tijd om te sparen :)

Hij zal nog even grondiger nagekeken worden, maar in '93 is er behoorlijk wat aan gelast en hele stukken van de bodem e.d. zijn toen al vervangen. Als het goed is blijft dat bij een paar plekjes (op inderdaad de gebruikelijke plekken) en dus even zelf er wat werk in steken.

Die Anton Potze zit nog vrij bij mij in de buurt (ik neem tenminste aan dat het om degene in Ter Apel gaat) dus daar kan ik nog wel eens kijken :)

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » za 27 sep, 2008 16:40

Mijn eerste 96 had ook een 'zingende' bak. De remedie die jaren heeft gewerkt: de radio wat harder zetten :D Hij kan nog wel een tijdje mee met een zingende bak. Okay, ik begrijp dat de koppeling vervangen betekent dat de bak er toch uit is, dat maakt de keuze van vervangen of doorrijden wat moeilijker.

Ik weet niet precies waar je woont, maar Johan T. uit Dalfsen heeft ook nog wel wat versnellingsbakken staan. Hij post hier onder de naam 'Jota'.

Als je de koppeling vervangt, is het ook goed om goed op te letten of de vork die achter de koppeling zit nog wel goed draait om de pin: soms lubbert het gat waar de hij in draait uit, waardoor de vork ongelijkmatig aangrijpt, met als gevolg dat de auto schuddend wegrijdt bij een verkeerslicht. Op het forum is al verschillende keren over dit euvel geschreven en er zijn zelfs foto's van beschikbaar.

Wanneer de koppeling er uit is, heb je meteen een goed moment om de voorste remslangen te controleren. Vooral de remslang rechtsvoor is moeilijk te bereiken als alles gemonteerd is! Dit is wel het ideale moment en nieuwe remslangen zijn nooit een verkeerde investering!

Verder: controleer de waterslangen. Ik weet niet wanneer ze vervangen zijn, maar ook dit is het moment!

Als laatste (voor dit moment...) op za.dag 18 oktober organiseert de Saabclub haar jaarlijkse onderdelendag! Even zoeken op saabclub.nl voor de juiste plaats en tijd.

Menno

Plaats reactie