(Even een kleine update.)
Voor mij zijn alle Saabs echte Saabs - maar als het op auto's aankomt heb ik echt een zwak voor de oudere generaties
Maar ik heb hem gekocht, de vraagprijs was eerst 1200 en dat hebben we nog naar 750 euro gekregen met de belofte dat we zouden proberen 'het oudje' een nieuwe leven te gunnen. Donderdag aangeschaft en ermee van Maastricht naar Breda gereden, wat sowieso langer duurde dan we hadden verwacht. Slechts 1 keer bij de 9 stoplichten kreeg ik hem pas na een halve minuut weg, maar omdat een kennis in mijn auto achter mij zat werd mijn hoofd er gelukkig niet afgetrokken (en sorry, inwoners van Maastricht

).
Hij is gelijk naar de monteur gebracht, en die had het euvel meteen door: de koppeling is totaal versleten. Hij blijft gewoon plakken soms. Daar gaat een nieuwe inkomen. De rest is nog even afwachten totdat hij kans ziet om de de rest van de auto te bekijken. Wat we met die versnellingsbak gaan doen, het gieren, hangt er vanaf hoeveel dat gaat kosten; als dat echt veel is (wij hebben geen groot budget; we zijn nog jong

) dan laten we dat nog even zitten want op zich kan er nog wel mee gereden worden. Er is inderdaad wat roest, maar dat zijn maar een paar punten voor zover wij kunnen zien en die zijn vrij makkelijk te behandelen. Maar hij moet dus eerst nog eens goed nagekeken worden.
Betreffende de auto: het is er eentje uit 1976 in volgens mij een beetje verschoten veronagroen (bij de restauratie in '93 is hij overgespoten in deze kleur, die eigenlijk voor het bouwjaar '72 is). Hij heeft een automatische choke die er, van wat ik begreep, pas later in is gezet. En het was een genot om in te rijden, hoewel wel wat lawaaiïg en vermoeiend voor gelijk 2 uur achter elkaar. Nadien vond ik mijn bolhoedje (Mazda 121) opeens heel rustig en stil

Maar dat drukt de pret zeker niet. Nu moet ik alleen nog even weten wat precies alle knopjes en lampjes doen/beteken op het dashboard, want ze zijn niet allemaal even duidelijk en het boekje schijnt verdwenen/gestolen te zijn.