knipperlichten doen helemaal niets

1967-1980
Plaats reactie
krispie
Geregistreerd lid

knipperlichten doen helemaal niets

Bericht door krispie » vr 10 okt, 2008 18:45

Ik heb een 96 uit 1975 en ben bezig deze weer helemaal netjes op de weg te krijgen en ben ook al een heel eind opgeschoten inmiddels de auto is bijna apk klaar, maar de knipperlichten doen het geen van allen!
Kan iemand mij vertellen wel relais van de knipperlichten is?
Als ik het goed begrijp is het "grote"relais dat op het schutbord zit de knipperautomaat van het grootlicht, maar bij mij zitten er naast het bovenstaande relais nog 2 "kleine" relais...ik kom er zelf niet meer uit en ben ook hard bezig om de auto te mijden helaas...ik zou het erg jammer vinden als de auto op dit punt alleen niet meer aan het verkeer kan deelnemen dus alstublief kan iemand mij helpen hiermee?
Ik woon in Wilp dat ligt tussen apeldoorn en deventer, vast heel vriendelijk bedankt!!!

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » vr 10 okt, 2008 19:14

Allereerst: de zekeringen. Ook al zien ze er ongeschonden uit: vervangen -zelfde amperage- en opschuren van alle contactjes is nooit weg. (Ervaring... die route heb ik zelf ook al een keer afgelegd!)

Onder de klokken, links-onder vanaf het stuur gerekend, zit de knipperlicht automaat. Ik had 'm deze zomer ook kapot. Als je 'm vervangt voor de eerste de beste knipperautomaat, doet hij het waarschijnlijk niet. Even eentje zoeken in een goede automaterialenzaak: de 'pootjes' en de bijbehorende getallen op het relais moeten gelijk zijn aan de tekening, en in de zelfde slagorde zitten.

Gebruik de 'zoek'-functie van dit forum even; midden-zomer had ik ongeveer dezelfde problemen. (Vandaar bovenstaande oplossingen).

Na het plaatsen van dit bericht zag ik dat je in Wilp woont! Vos automaterialen in de Stationsstraat in Apeldoorn heeft (had?) het relais op voorraad.

Menno

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » vr 10 okt, 2008 21:58

Mochten de contactnummers op het nieuwe kastje niet op dezelfde plaats zitten als van je oude relais dan is dat geen ramp; kwestie van de kabelschoentjes in de houder van plaats laten wisselen.

Alex

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: knipperlichten doen helemaal niets

Bericht door 72sonett3 » vr 10 okt, 2008 22:40

krispie schreef:... het "grote"relais dat op het schutbord zit de knipperautomaat van het grootlicht, maar bij mij zitten er naast het bovenstaande relais nog 2 "kleine" relais...
Als je er voor staat is het rechter relais van de achterruitverwarming (met 4 contacten), de linker van de koplampwissers (met 7 contacten als ik me goed herinner).

Het knipperrelais zit links onder/achter het dashbord.

Bert van Beek
Geregistreerd lid

knipperlichten

Bericht door Bert van Beek » vr 10 okt, 2008 23:01

Ook ik had in het voorjaar een niet werkende knipperlichtinstallatie

Doordat ik de motor van mijn tweetakt 1966-er had laten reviseren, waardoor de grill er uit moest, had ik per ongeluk de + en de massa verwisseld bij de knipperlampjes in het grillfront.

Daardoor overleed mijn knipperautomaat (onder het dashboard) aan de linkerzijde.

Nieuwe gekocht bij Anglo Parts te Veenendaal en geplaatst: geen geknipper te zien! Achteraf na meting met een universeelmeter was het niet de zekering, maar de zekeringhouder. Onder de zwarte zekeringhouder zitten namelijk verbindingsstripjes van zekering naar zekering (horizontaal) en een van deze stripjes gaf geen spanning door aan de kop van de zekering. Ik heb toen gewoon met een plusdraad 12V elke zekering aan de bovenzijde verbonden en toen ging de knipperautomaat plotseling aan.

Dus remedie: altijd spanning meten of met een testlampje de bovenzijde van de zekeringkast meten!

succes met je storing zoeken,

met groet,

Bert van Beek

N207
Donateur
Donateur

Bericht door N207 » vr 10 okt, 2008 23:13

De dag nadat wij Knut in Västerås kochten stopten de knipperlichten er ook mee. Tijdens de terugreis hebben we geprobeerd het hierboven al veel genoemde relais te vervangen, maar in Zweden kregen we dit niet voor elkaar. Eenmaal terug in Nederland zijn we naar de Saab dealer gegaan (Gouda) en zij konden het juiste relais bestellen. Sinsdien probleemloze knipperlichten bij Knut.

Dus: even naar de Saab dealer (of Elferink, die kan je waarschijnlijk ook wel helpen).

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: knipperlichten

Bericht door 72sonett3 » vr 10 okt, 2008 23:23

Bert van Beek schreef:... Onder de zwarte zekeringhouder zitten namelijk verbindingsstripjes van zekering naar zekering (horizontaal) en een van deze stripjes gaf geen spanning door aan de kop van de zekering.
Ja, dat is een zeer verraderlijk probleem... alles lijkt OK te zijn en toch staat er geen spanning op. Zo stond ik eens met een morsdode 95 ergens in Duitsland voor een stoplicht... Bleek achteraf datzelfde probleem te zijn.

Ik heb aan de achterkant van het zekeringkastje de klinknagels van dat stripje doorgesoldeerd, toen was het probleem ook verdwenen.

krispie
Geregistreerd lid

knipperlichten

Bericht door krispie » ma 13 okt, 2008 18:25

Ik schrik me kapot wat gaaf dat dit allemaal zo goed werkt met het forum!!!
Ik ben het afgelopen weekend weg geweest vandaar dat ik nu pas reageer.
Ik heb weer volle moed dat het nu vast wel gaat lukken!!!
Ik houd jullie op de hoogte..vast allemaal hartststikke nedankt!!!
Klasse!!!!

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: knipperlichten doen helemaal niets

Bericht door 72sonett3 » ma 13 okt, 2008 21:44

krispie schreef:...ik kom er zelf niet meer uit en ben ook hard bezig om de auto te mijden...
...
Ik ben het afgelopen weekend weg geweest...
Gelukkig, ik was bang dat je het al helemaal had opgegeven... :D

Plaats reactie