mede saabrijders,
zaterdagmiddag ging ik even rijden met mijn oude saab 96 even na een dagje lassen hem even lekker laten knorren (blijft het mooiste geluid)
mijn saab heeft het euvel dat de zekering van de aanjager heel heet wordt, zo heet dat de zekering smelt, maar draadje knapt niet
oorzaak?
als ik gereden heb en de motor uitzet, stijgt het niveau van de koelvloeistof en overloopt deze , indien ik de motor start en iets gas geeft zakt het niveau weer, merk wel op dat de motor niet echt warm wordt, komt maar tot een kwart van de temp-meter, ik vermoed de thermostaat, heb ik gelijk?
hongerige aanjager en koeling
-
Tjeho
- Geregistreerd lid
-
geert1
- Geregistreerd lid
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Re: hongerige aanjager en koeling
Dat is nooit een goed teken... maar misschien zit er nog lucht in het systeem en dat verzamelt zich op de hoogste punten, o.a. bij de temperatuur sensor (en de thermostaat), die geeft daarom niet de watertemperatuur maar de luchttemp aan.geert1 schreef:als ik gereden heb en de motor uitzet, stijgt het niveau van de koelvloeistof en overloopt deze...
Zoek eens op 'ontluchten koelsysteem', is al wel eens iets over geschreven.
-
geert1
- Geregistreerd lid
stijgend niveau van de koelvloestof is opgelost, heb gisteren exansievat schoongemaakt, alsmede de slang van vat naar radiateur (zat veel troep in) ,maar belangrijkste was de dop, want deze functioneerde niet naar behoren, is een dop met thermoopening en deze functioneerde niet meer (teveel opgebouwde druk kon niet meer weg via overloopgaatje.
gelukkig blijkt de dop hetzelfde te zijn als van bepaalde type Ford tractoren, gezien het feit dat mijn kennissen een naast garage ook nog landbouwvoertuigen repareren was een nieuwe zo gevonden, nieuwe dop gemonteerd en probleem is nu weg...
gelukkig blijkt de dop hetzelfde te zijn als van bepaalde type Ford tractoren, gezien het feit dat mijn kennissen een naast garage ook nog landbouwvoertuigen repareren was een nieuwe zo gevonden, nieuwe dop gemonteerd en probleem is nu weg...