compressie meten

1967-1980
Plaats reactie
Martien_96V4
Geregistreerd lid

compressie meten

Bericht door Martien_96V4 » di 11 jan, 2005 7:55

Wie heeft er wel eens compressie gemeten bij een 96V4, en wat waren de drukken ?

innuendo_to
Geregistreerd lid

Re: compressie meten

Bericht door innuendo_to » ma 25 apr, 2005 15:27

Hallo Martien,

Een week geleden de compressie van een blok gemeten. De waardes varieerden tussen de 8 en de 12 bar. We hebben maar 1x gemeten, "ze" zeggen dat je meerdere keren moet meten om een goed beeld te kunnen krijgen.

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » ma 25 apr, 2005 18:17

Tussen 8 en 12 bar zijn wel erg grote verschillen. Bij mij zat alles tussen 10 en 11 bar, bij warme motor en geopende gasklep. Ik vond deze einddrukken niet zo erg hoog, dus vroeg ik me af wat dit bij andere V4's zou zijn.

innuendo_to
Geregistreerd lid

Bericht door innuendo_to » wo 27 apr, 2005 10:55

het blok waarop we hebben gemeten (koude motor) is warm gelopen geweest doordat de balance shaft gears geen tanden meer heeft.

wanneer we het "nieuwe" blok erin hebben gaan we weer meten.

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » wo 27 apr, 2005 22:24

Ik ben benieuwd, laat maar eens wat weten.

frank.v.es
Geregistreerd lid

Bericht door frank.v.es » vr 10 jun, 2005 6:54

Hoi ik heb bij mij 9 3 ook een compressie meting laten doen en dat moets schijnbaar met een koude motor gebeuren. 2.0 LPT motor, alle 4 de cylinderer zogoed als gelijk tussen de 11,5 en 12 bar.

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » za 11 jun, 2005 11:34

:? lijkt me sterk dat je bij koude motor compressie moet meten... Gaat er toch om hoe de motor presteert bij bedrijfstemperatuur d.w.z. warme motor? De motor is immers ontworpen om optimaal te presteren bij bedrijfstemperatuur en niet bij koude motor.
Zelfde reden waarom een dieselmotor zo nagelt bij koude motor: de motor pingelt dan wat bij warme motor verdwenen is...

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » za 11 jun, 2005 12:30

Precies mijn idee

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » zo 12 jun, 2005 18:42

Martien_96V4 schreef:Tussen 8 en 12 bar zijn wel erg grote verschillen. Bij mij zat alles tussen 10 en 11 bar, bij warme motor en geopende gasklep. Ik vond deze einddrukken niet zo erg hoog, dus vroeg ik me af wat dit bij andere V4's zou zijn.
10-11 bar meet ik ook.
Het is belangrijker dat de drukken binnen +/- 1 bar gelijk zijn, dan om de waarde. Één afwijkende waarde, of afwijkende waarden in twee naast elkaar gelegen cilinders, duidt op problemen, b.v. een lekke koppakking, versleten cilinders/zuigers of verbrande kleppen.
De V4 heeft een compressieverhouding van 1:9 dus je moet tenminste 9 bar meten, alles daaronder is Niet Goed.

Warme/koude motor of open gasklep maakt niet veel uit, wel kun je beter alle bougies er uit draaien (en ook + van de bobine losmaken).

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » zo 12 jun, 2005 18:49

Bij gesloten gasklep heeft de luchtstroom veel te veel weerstand, en duurt het erg lang voor je aan de einddruk zit.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » zo 12 jun, 2005 18:52

Martien_96V4 schreef:Bij gesloten gasklep heeft de luchtstroom veel te veel weerstand, en duurt het erg lang voor je aan de einddruk zit.
Het is mijn ervaring dat dat erg meevalt. Bij ca. 5x ronddraaien ben je er al.

Plaats reactie