compressie meten
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
compressie meten
Wie heeft er wel eens compressie gemeten bij een 96V4, en wat waren de drukken ?
-
innuendo_to
- Geregistreerd lid
Re: compressie meten
Hallo Martien,
Een week geleden de compressie van een blok gemeten. De waardes varieerden tussen de 8 en de 12 bar. We hebben maar 1x gemeten, "ze" zeggen dat je meerdere keren moet meten om een goed beeld te kunnen krijgen.
Een week geleden de compressie van een blok gemeten. De waardes varieerden tussen de 8 en de 12 bar. We hebben maar 1x gemeten, "ze" zeggen dat je meerdere keren moet meten om een goed beeld te kunnen krijgen.
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
Tussen 8 en 12 bar zijn wel erg grote verschillen. Bij mij zat alles tussen 10 en 11 bar, bij warme motor en geopende gasklep. Ik vond deze einddrukken niet zo erg hoog, dus vroeg ik me af wat dit bij andere V4's zou zijn.
-
innuendo_to
- Geregistreerd lid
het blok waarop we hebben gemeten (koude motor) is warm gelopen geweest doordat de balance shaft gears geen tanden meer heeft.
wanneer we het "nieuwe" blok erin hebben gaan we weer meten.
wanneer we het "nieuwe" blok erin hebben gaan we weer meten.
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
Ik ben benieuwd, laat maar eens wat weten.
-
frank.v.es
- Geregistreerd lid
Hoi ik heb bij mij 9 3 ook een compressie meting laten doen en dat moets schijnbaar met een koude motor gebeuren. 2.0 LPT motor, alle 4 de cylinderer zogoed als gelijk tussen de 11,5 en 12 bar.
-
RoccoH
- Donateur (5x)

Zelfde reden waarom een dieselmotor zo nagelt bij koude motor: de motor pingelt dan wat bij warme motor verdwenen is...
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
10-11 bar meet ik ook.Martien_96V4 schreef:Tussen 8 en 12 bar zijn wel erg grote verschillen. Bij mij zat alles tussen 10 en 11 bar, bij warme motor en geopende gasklep. Ik vond deze einddrukken niet zo erg hoog, dus vroeg ik me af wat dit bij andere V4's zou zijn.
Het is belangrijker dat de drukken binnen +/- 1 bar gelijk zijn, dan om de waarde. Één afwijkende waarde, of afwijkende waarden in twee naast elkaar gelegen cilinders, duidt op problemen, b.v. een lekke koppakking, versleten cilinders/zuigers of verbrande kleppen.
De V4 heeft een compressieverhouding van 1:9 dus je moet tenminste 9 bar meten, alles daaronder is Niet Goed.
Warme/koude motor of open gasklep maakt niet veel uit, wel kun je beter alle bougies er uit draaien (en ook + van de bobine losmaken).
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
Bij gesloten gasklep heeft de luchtstroom veel te veel weerstand, en duurt het erg lang voor je aan de einddruk zit.
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Het is mijn ervaring dat dat erg meevalt. Bij ca. 5x ronddraaien ben je er al.Martien_96V4 schreef:Bij gesloten gasklep heeft de luchtstroom veel te veel weerstand, en duurt het erg lang voor je aan de einddruk zit.