Hallo iedereen!
Allereerst wens ik iedereen een geweldig 2009!
Dan de uitlaat (en meer)...
Voor de kerst meldde ik dat ik de uitlaat van mijn 96 en de cilinderkoppen rond de kerstdagen zou gaan vervangen. Op het laatste moment veranderde het plan en is de hele familie het naderende ijs ontvlucht naar Florida. Twee weken in de zon... op het strand... De terugkomst was wel even schrikken.
Mijn 96 is ondertussen wel onderhanden genomen. Iemand die ik ken, wilde dit wel doen tijdens de kerstdagen. Hij had nooit eerder een 96 van nieuwe cilinderkoppen voorzien, maar ik voorzag geen probleem. Bovengenoemde persoon was net klaar met de restauratie van zijn Ford GT40 (ja, een echte! De enige rijdende in NL!) en wilde me wel helpen.
Vandaag de auto weer opgehaald. En wat een feest! Uitlaat zit er onder en resoneert niet! Ik had hem vooraf gemeld dat het een veelbesproken onderwerp is op het forum. Zijn oplossing: gewoon geduldig vastzetten met langere bouten/draadeinden en extra rubbers aan alle kanten van het plaatwerk.
Aan de motorkant: allereerst is het koelsysteem doorgespoeld. De inlaat- en uitlaatkant van de cilinderkop zijn helemaal gladgepolijst, het inlaatspruitstuk is schoongemaakt en gestraald en... de kleppen zijn alsnog vervangen. Alan (degene die alles gedaan heeft), heeft tijdens mijn afwezigheid op dit forum gekeken, las over de V6 kleppen en heeft tijdens een zoektocht op zijn zolder een set van een V6 gevonden. Dus mijn originele kleppen zijn weer uit de cilinderkoppen gehaald, de zittingen zijn aangepast en de V6 kleppen zitten er nu in.
Alles weer in elkaar gezet en afgesteld. We hebben alleen nog een kleine discussie over de ontsteking: Alan heeft 'm iets vroeger gezet vanwege het toegenomen vermogen. Ik merkte geen verschil tijdens de stationaire loop en vond het wat overbodig. Totdat ik ging rijden ! Wat een feest: veel meer adem tijdens tussenacceleratie en minder terugslag bij gas los. Alles gaat veel vloeiender. Ik ben alleen wel benieuwd of het vervroegde ontstekingstijdstip invloed heeft op het starten. En -zoals al gezegd- geen resonantie.
Wat wel opvallend is: de temperatuurmeter loopt in eerste instantie verder op, om na het openen van de thermostaat ook verder te dalen. Ik ben er nog niet uit (pas 20 gereden) of dit te maken heeft met het schone koelsysteem en temp.zender of dat het te maken heeft met de vervroegde onsteking.
Ik weet ook nog niet of ik een grotere sproeier nodig heb in mijn 34 ICH. Dat gaan we de komende tijd uitzoeken en eventueel op de nieuwe vermogensbank van Bert Zomer in Holten uitzoeken.
(PS: in Florida maar 5 Saabs gezien: 3x 9-5 met een kenteken uit noordelijke staten, 2x 9-3 Cabrio met Florida-kenteken. We hadden een Chevrolet Impala 2LT met 3,9 ltr. V6 als huurauto. Dit GM-product had toch wel erg veel knopjes van een 9-3 op het dashboard! Deze flexi-fuel auto was toch wel errug comfortabel!!!)
Groet,
Menno