v4 langzamer dan 65 kmh in de 4
-
mailmichiel
- Donateur (2x)

v4 langzamer dan 65 kmh in de 4
Onze 95 V4 (1976) heeft het ondanks het winterweer goed naar zijn zin. Dankzij de motorverwarming start hij makkelijk.
Ik heb zojuist weer even contactpunten gesteld. Het blijft me opvallen dat de motor aardig wat toeren nodig heeft. Eigenlijk zodra je in de 4e versnelling onder de 65 kmh komt, of in de 3e onder de 40 kmh, klinkt ie niet zo fraai meer en moet ik eigenlijk terugschakelen.
Ik heb de contactpunten weer wat nauwer gezet (0.4 mm), dat scheelt iets maar niet veel.
Wat zijn jullie ervaringen? En hoe kan ik dit veranderen? Contactpunten naar 0,3 mm wilde ik eens proberen.
Groet Michiel
Ik heb zojuist weer even contactpunten gesteld. Het blijft me opvallen dat de motor aardig wat toeren nodig heeft. Eigenlijk zodra je in de 4e versnelling onder de 65 kmh komt, of in de 3e onder de 40 kmh, klinkt ie niet zo fraai meer en moet ik eigenlijk terugschakelen.
Ik heb de contactpunten weer wat nauwer gezet (0.4 mm), dat scheelt iets maar niet veel.
Wat zijn jullie ervaringen? En hoe kan ik dit veranderen? Contactpunten naar 0,3 mm wilde ik eens proberen.
Groet Michiel
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
De afstand hoort ±0,4mm te zijn, maar hoe zijn de contacthoek en het ontstekingstijdstip, die ook weer afhankelijk
zijn van de afstand van de contactpunten??
Het meest zuiver voor de contacthoek is een contacthoekmeter en voor het ontstekingstijdstip een stroboscooplamp,
het liefste in combinatie met een toeren teller, want dan kun jet het ontstekingstijdtip het meest nauwkeurig
afstellen.
Verder van belang zijn, voor het goed lopen van de motor, de klepspeling, de afstelling van de carburateur en natuur-
lijk de staat van onderhoud, voor wat betreft het luchtfilter, de bougie's, de bobine- en de bougiekabels, de verdelerkap,
met rotor en hoe oud is de condensator??
zijn van de afstand van de contactpunten??
Het meest zuiver voor de contacthoek is een contacthoekmeter en voor het ontstekingstijdstip een stroboscooplamp,
het liefste in combinatie met een toeren teller, want dan kun jet het ontstekingstijdtip het meest nauwkeurig
afstellen.
Verder van belang zijn, voor het goed lopen van de motor, de klepspeling, de afstelling van de carburateur en natuur-
lijk de staat van onderhoud, voor wat betreft het luchtfilter, de bougie's, de bobine- en de bougiekabels, de verdelerkap,
met rotor en hoe oud is de condensator??
-
sb153b
- Geregistreerd lid
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
-
MvR
- Geregistreerd lid
Mijn eerste gedachte is de ontsteking: probeer eens wat er gebeurt als je de ontsteking iets vervroegd. Gewoon experimenteren.
Als dat niet helpt: probeer eens een Aldon of Pertronics-ontsteking (ik heb er nog een nieuwe liggen/over).
Tweede gedachte: heb je het luchtfilter op de winterstand staan? In sommige gevallen verijst de carb.
Menno
Als dat niet helpt: probeer eens een Aldon of Pertronics-ontsteking (ik heb er nog een nieuwe liggen/over).
Tweede gedachte: heb je het luchtfilter op de winterstand staan? In sommige gevallen verijst de carb.
Menno
-
Alex B
- Geregistreerd lid
-
Oosthoek
- Donateur

Weet je het zeker? Mijn ervaring is exact andersom. Beetje pruttelen in de lage toeren, en daarna als een kanon er vandoor. Er zit ook niet voor niets een op toerental gebaseerde ontstekingsvervroeger op ottomotoren, toch?Alex B schreef:Als je de ontsteking vervroegt loopt ie bij lagere toeren wel mooier, maar bij hogere loop je het op en is de kracht duidelijk weg; niet doen dus.
Alex
-
MvR
- Geregistreerd lid
Het blijft me opvallen dat de motor aardig wat toeren nodig heeft
Misschien heb ik het verkeerd begrepen, maar MailMichiel bedoelt toch ook dat'iet wat mooier moet lopen bij lagere toerentallen (wat 'ie dus momenteel niet doet - nogmaals, als ik het goed begrepen heb)....loopt ie bij lagere toeren wel mooier
Dus vandaar mijn opmerking: ontsteking vervroegen.
Da's waar! Maar waarschijnlijk zuipt hij nu ook omdat hij constant op het gas aan het trappen is!gaat ie ook zuipen
Dat bedoel ik! Niet iedere 96 heeft dezelfde afstelling nodig. En ook niet altijd die van de handleiding. Anders is het, wanneer de auto in het verleden wel normaal gelopen heeft met de standaard afstelling en nu niet meer! Is de vacuumvervroeging okee?Mijn ervaring is exact andersom
Maar even voor de goede orde: heb je eerst contactpunten gesteld en heb je daarna geconstateerd dat de auto veel toeren nodig heeft, of heb je de contactpunten versteld naar aanleiding van de klacht?
Menno
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Jawel, maar dat is ook eindig. Als je de ontsteking te vroeg zet komt de explosie te vroeg en wordt de zuiger tegengewerkt door het verbrandende mengsel. Ik heb de ontsteking eens op 10 graden voor bdp bij stationair toerental gezet. In het onderste toerengebied liep de motor een stuk lekkerder, maar die vier graden extra begonnen hoger op behoorlijk tegen te werken. Bij een programmeerbare ontsteking kan je zoiets natuurlijk wel uitproberen; als mijn lange-termijn Megajoltproject eenmaal zover is ga ik daar zeker mee experimenteren.Er zit ook niet voor niets een op toerental gebaseerde ontstekingsvervroeger op ottomotoren, toch?
Alex