Saab 96l '76 loopt op 3 benen.....edit: loopt heerlijk

1967-1980
Plaats reactie
RightfullOwner
Geregistreerd lid

Saab 96l '76 loopt op 3 benen.....edit: loopt heerlijk

Bericht door RightfullOwner » wo 07 jan, 2009 16:32

Helaas een probleem. De topsnelheid van de saab viel plotseling weg, opeens haalde ik maar 110 tot 115 kph. En stationair begon de auto een beetje te schommelen. In eerste instantie dacht ik aan mijn bougies of kabels maar na deze vervangen te hebben bleken ze alle vier te vonken en door de electronische ontsteking die we er zelf ingebouwd hebben kon er met de timing ook weinig mis zijn.
Bij de aardige automaterialen man om de hoek hebben we toen even een compressiemeting uitgevoerd, en ja hoor. Drie cilinders heel netjes op 11 maar eentje gaf bij de meting maar 4 aan. Onze conclusie is dat er iets mis is met de kleppen van het Saabje. Of er kan natuurlijk ook iets mis zijn met de zuiger...
Wie oh wie heeft er ervaring met het vervangen van deze kleppen voor een redelijke prijs, heeft de benodigde onderdelen, en zou mij bij willen staan bij deze reparatie?
Alle advies is welkom!

Tjeho
Geregistreerd lid

Bericht door Tjeho » wo 07 jan, 2009 20:59

Inderdaad stoterstangen controleren.
Eventueel kleppendeksel verwijderen en de motor met de hand doordraaien (bougies eruit). Zie of alles goed open en dichtgaat, klep voor klep checken. M.i. kun je een lekke (of vastzittende) klep duidelijk horen.
Ook een mogelijklheid is een gebroken zuigerveer (bovenste), hoe zit het met je carterdruk?

RightfullOwner
Geregistreerd lid

Bericht door RightfullOwner » wo 07 jan, 2009 21:02

Dat kan natuurlijk ook nog, maar:
Goed nieuws!
Ben zojuist gehlopen met twee goede 2e hands koppen met kleppen nog gemonteerd door een zeer vriendelijk forumlid. Zondag even ophalen en sleutelen maar weer.
Groetjes Bert

Nog even een lijstje:
Nieuwe koppeling en drukgroep
Nieuwe dubbele uitlaat van voor naar achter
Nieuwe Dynamo
Nieuwe bandjes
Electronische onsteking
Nieuwe bougies en bougie kabels
..............hard opweg naar een nieuwe auto :D

Tjeho
Geregistreerd lid

Bericht door Tjeho » wo 07 jan, 2009 21:39

Ik zou zeker eerst controleren of het geen kleinigheid is. De koppen kun je er altijd nog afhalen..........

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 07 jan, 2009 22:45

RightfullOwner schreef:...Ben zojuist geholpen met twee goede 2e hands koppen met kleppen nog gemonteerd...
Het kan nog een gebroken klepveer zijn. Maakt de motor meer lawaai dan anders? Een gebroken klepveer kun je vervangen zonder de kop te demonteren (alleen het kleppendeksel er af halen).

Als het een verbrande klep is moet de kop er wel af aan die kant. Zie je ook of het niet een gat in de zuiger is (maar niet waarschijnlijk).
Blijft :(

RightfullOwner
Geregistreerd lid

Bericht door RightfullOwner » do 08 jan, 2009 0:05

Gek genoeg maakt de motor niet meer lawaai als anders, stationair klinkt 'tie zelfs heel netjes. Met starten wel af en toe een rare knal uit de pot. Het is echt dankzij die compressiemeting dat we er achter kwamen welke cilinder het was....
Ik hoop inderdaad dat er geen gat in de zuiger zit of iets anders met de cilinder....We zullen zien, komt tijd komt raad.

RightfullOwner
Geregistreerd lid

Bericht door RightfullOwner » zo 18 jan, 2009 20:08

Een van de leukste momenten op dit forum is het moment waarop je kunt zeggen: "Probleem opgelost! :D :D :D" . Vandaag de auto opgehaald bij Johan Tammelink. Echt superservice, de nieuwe koppen zijn geplaatst en de motor loopt als een zonnetje. Johan heeft naast de koppen ook de balansaslager vervangen en allerlei kleine defecten opgelost :bluethumb: . De auto is nog nooit in zo'n goede staat geweest.

We gaan er weer volop van genieten!

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » zo 18 jan, 2009 20:47

RightfullOwner schreef:Een van de leukste momenten op dit forum is het moment waarop je kunt zeggen: "Probleem opgelost!
Jazeker, maar wat was het probleem dan uiteindelijk?

Tjeho
Geregistreerd lid

Bericht door Tjeho » zo 18 jan, 2009 22:15

Het is echt dankzij die compressiemeting dat we er achter kwamen welke cilinder het was....
Inderdaad, wat was de reden van dit probleem??

jota
Geregistreerd lid

uitlaatkleppen

Bericht door jota » zo 18 jan, 2009 22:22

De uitlaatkleppen waren finaal in de zetels weggezakt. Je kon er bijna bij in kijken. Toen de V-snaar eraf was had de poelie erg veel speling in hoogte richting. Na overleg toch maar nieuwe balansaslagers, gelijk de koppeling goed gemaakt, want ook nu was de tafel van de drukgroep weer te ver weg gezakt.

Plaats reactie