klapraampjes achter

1967-1980
Plaats reactie
Bert van Beek
Geregistreerd lid

klapraampjes achter

Bericht door Bert van Beek » di 03 feb, 2009 13:57

Hallo, saabisten

Heb sinds kort roestvrije (roestarme) klapraampjes achter voor mijn 95V4 uit 1977 kunnen scoren,

Maar hoe zitten deze raampjes onder bij de chromen strips vast, het zijn 4 parkers / schroeven per raam.

Heb nu eigenlijk te grote gaten in de carrosserie zitten, lijkt wel, zeker in combinatie met de gaten in de bevestigingsstrips zelf. Of zitten er speciale klemmetjes in die gaten? Het is nu bijna 9 jaar geleden dat ik ze er uit heb gehaald en weet niet meer wat voor schroeven / parkers daarin gezten hebben. De bovenste gaten bij de handgrepen zijn wel klein genoeg voor de parkers (3 per raam).

PS ze zijn niet "groter" geroest.

V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » di 03 feb, 2009 18:19

Zitten met bout/vulring/moer vast. Tussen raam en plaatwerk zit een rubberen vulstukje.

Bert van Beek
Geregistreerd lid

klapraampjes achter

Bericht door Bert van Beek » wo 04 feb, 2009 8:34

Hallo,

Bedankt voor de tip, de rubberen vulplaatjes had ik wel gevonden.

Dit houdt dus in dat de binnenbekleding er af moet en dat de moeren door de ronde carosseriegaten gefriemeld moeten worden.

groet,

Bert

Sadelrûker
Geregistreerd lid

Bericht door Sadelrûker » wo 04 feb, 2009 22:49

Heb een fotootje gemaakt ( in elk geval geprobeerd)

Dit is wel duidelijk denk ik

Afbeelding

Toen mijn camera in het gat gestoken en een paar keer afgedrukt. Resultaat is matig maar met een beetje fantasie zouden die grijze vlekjes moeren kunnen zijn. Het voelt wel als moeren :lol:

Afbeelding

Bert van Beek
Geregistreerd lid

klapraampjes achter

Bericht door Bert van Beek » do 05 feb, 2009 8:21

Hallo forumlid

Bedankt voor de foto

Het is mij nu duidelijk geworden, ik ga ze in het weekend monteren, dit zal nagenoeg het laatste worden. De uitlaat moet er nog onder (is de lange pijp dezelfde als voor een 96?) en ik had wat problemen met een klein gaatje in de radiateur, het is een aluminium koelblok met koperen reservoir. Hoe krijg je aluminium dicht?

met groet,

Bert

Sadelrûker
Geregistreerd lid

Bericht door Sadelrûker » do 05 feb, 2009 22:51

Gaatje in radiateur kan je dicht maken met Bar's Leak

Afbeelding

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: klapraampjes achter

Bericht door 72sonett3 » do 05 feb, 2009 23:47

Bert van Beek schreef:... een aluminium koelblok met koperen reservoir. Hoe krijg je aluminium dicht?
Aluminium met koper? Dat is een wat ongebruikelijke combinatie... Op de 95/96 zat altijd een compleet messing radiator. Als het een Al koelblok is zitten er waarschijnlijk plastic uiteinden op, alum. + koper (of messing) kun je alleen lijmen.

Al kun je lassen, maar Bar's Leaks werkt evengoed en is een stuk makkelijker.

Bert van Beek
Geregistreerd lid

klapraampjes achter

Bericht door Bert van Beek » vr 06 feb, 2009 8:15

Ja, ik vond het ook al vreemd toen ik met een borstel alleen blanke buisjes zag zitten, weliswaar wel met koperen (messing) lamellen er op

De rest van de radiator is van messing, behalve de ophangoren, die zijn van staal.

groet,

Bert

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » vr 06 feb, 2009 9:19

Let er heel goed op bij het terugmonteren dat je bouten die je gebruikt door / in de ophangoren niet te lang zijn! Als je te lange bouten gebruikt, kun je daarmee door de wand van de radiator boren.

De originele ophangoren hebben van boven en van onder een gaatje. gebruik dat als controlemogelijkheid om zeker te zijn dat je de bout niet te ver draait.

Vraag me niet hoe ik dit weet...

Menno

V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » vr 06 feb, 2009 10:48

De uitlaat moet er nog onder (is de lange pijp dezelfde als voor een 96?)
Nee, de lange pijp is langer dan die van een 96.

Plaats reactie