Kunststof spatborden voor de 96

1967-1980
Plaats reactie
Veefour
Geregistreerd lid

Kunststof spatborden voor de 96

Bericht door Veefour » za 23 jul, 2005 22:08

Ik restaureer op dit moment een groene 95, met de bedoeling er dagelijks in te rijden. Gezien mijn ervaringen met de niet te stoppen roestvorming aan spatbordranden wil ik er kunststof spatborden op gaan monteren. Achterspatborden heb ik al, nu nog voorschermen. Wie weet een adresje hiervoor?

Eventueel een adresje die licht beschadigde kunststof spatborden kan repareren voldoet ook, omdat ik al gebruikte kunststof voorschermen van een deen heb gekocht. Deze zijn echter voorzien van de in Denemarken verplichte extra knipperlichten en daardoor niet direct te monteren.

Wie biedt hulp?

Erik

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: Kunststof spatborden voor de 96

Bericht door 72sonett-III » zo 24 jul, 2005 14:04

Veefour schreef: nu nog voorschermen. Wie weet een adresje hiervoor?
Misschien over twee weken in Essen, bij de internationale Saab bijeenkomst, daar is altijd een onderdelenmarkt bij.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » di 26 jul, 2005 9:37

Kunststof spatborden?
Indien de originele slecht te krijgen worden (zoals bij kever, soes GX, Saab 95 & 96) kan dit een goed alternatief zijn.
Voordeel: kunstof is makkelijk bewerken en de schermen roesten niet meer :-)
Nadeel: vaak laat de vormvastheid en soms de afwerking te wensen over.
Dit heeft vooral met de gebruikte mal en de zorgvuldigheid tijdens de productie te maken. Vaak zie je na enige tijd verschil in de gladheid van het oppervlak en in het spuitwerk tov de lak die op metaal is gespoten.
Last but not least: er gaat een groot gedeelte van de botsveiligheid verloren :-( omdat kunststof itt metaal nagenoeg geen botsenergie absorbeert. Dit is natuurlijk wel iets om bij stil te staan want niemand wil botsen maar Saab bouwde niet voor niets al die veiligheid in...
(heb ooit een botstest gezien die veel indruk maakte ; dit was met een kleine Duitse begin jaren '80-auto en een Trabant (van Duroplast, is ook een soort kunststof) die beiden met een betonblok van achteren werden geramd. De kleine Duitse auto was met 50 km/u vaart nog aardig intact, alleen de kofferbak was sterk gedeformeerd, het inzittendencompartiment niet. Bij de Trabi zorgde een test met maar 6 km/u ervoor dat zelfs de voorstoelen naar voren werden gedrukt terwijl van de gehele achterzijde van de auto niets meer over was dan wat brokken kunststof.
Cornell

Plaats reactie