Wie sleutelt er zelf aan zijn 96 V4?
-
LeoR
Wie sleutelt er zelf aan zijn 96 V4?
Ik vraag me af wie in dit forum zelf zijn 96 V4 onderhoud, en/of opknapt?
Ik heb er pas een gekocht en ben nu voorzichtig bezig te kijken waar alles zit, en wat het zoal zou moeten doen. Helaas heb ik nog geen werkplaatsboek of andere handleiding.
Ik heb allereerst de remleidingen vervangen.
Nu ben ik bezig met het achteruitrijdschakelaartje en de benzineleidingen.
Ik heb nog een hele lijst af te werken en ben benieuwd naar ervaringen van 'ervaren' saab sleutelaars.
Ik heb er pas een gekocht en ben nu voorzichtig bezig te kijken waar alles zit, en wat het zoal zou moeten doen. Helaas heb ik nog geen werkplaatsboek of andere handleiding.
Ik heb allereerst de remleidingen vervangen.
Nu ben ik bezig met het achteruitrijdschakelaartje en de benzineleidingen.
Ik heb nog een hele lijst af te werken en ben benieuwd naar ervaringen van 'ervaren' saab sleutelaars.
-
arjennijhof
- Geregistreerd lid
-
GRIFFIN
- Geregistreerd lid
Het opbouwen vind ik meestal lastiger dan het afbouwen. Waar paste dit boutje nu alweerarjennijhof schreef:en dan komt het leukste: het opbouwen.
Het scheelt wel als je een auto goed kent. In het geval van de 96 is het gelukkig allemaal nog niet zo ingewikkeld. Zelf nooit begonnen aan de restauratie van een 96. Maar indien ik er nog een had zou ik het wel allemaal zelf willen (en niet laten) doen.
-
Discus
- Geregistreerd lid
-
LeoR
Oke, sleutelaars genoeg hier dus.
Mijn achterlicht doet het weer, schakelaartje uit elkaar geprutst netjes schoongemaakt, contacten gereinigd en weer in elkaar 'geklonken'.
Benzineleidingen zijn redelijk in orde nu, ik hab alleen nog een lekke vulslang. Die heeft een bocht van 90º, dus ik heb er nog geen te pakken kunnen krijgen. Weet iemand een alternatief?
Nu het koelwatersysteem, voor zover ik kan zien zitten hier wel een stuk of 4-5 verschillende maten slangen op. Vandaag heb ik 1 meter 15mm ø en een halve meter 19mm ø gehaald.
Weet iemand toevallig welke ik nog nodig heb? De pijpjes waar zo op aangesloten zitten zijn nl niet allemaal even rond meer, dat meet wat lastig....
Het ding rijdt anders wel beestachtig, wat een fun!!
Mijn achterlicht doet het weer, schakelaartje uit elkaar geprutst netjes schoongemaakt, contacten gereinigd en weer in elkaar 'geklonken'.
Benzineleidingen zijn redelijk in orde nu, ik hab alleen nog een lekke vulslang. Die heeft een bocht van 90º, dus ik heb er nog geen te pakken kunnen krijgen. Weet iemand een alternatief?
Nu het koelwatersysteem, voor zover ik kan zien zitten hier wel een stuk of 4-5 verschillende maten slangen op. Vandaag heb ik 1 meter 15mm ø en een halve meter 19mm ø gehaald.
Weet iemand toevallig welke ik nog nodig heb? De pijpjes waar zo op aangesloten zitten zijn nl niet allemaal even rond meer, dat meet wat lastig....
Ik draai zoveel mogelijk bouten terug als ik een onderdeel heb verwijderd. Iets meer werk, maar alles is eenvoudig terug te vinden.Het opbouwen vind ik meestal lastiger dan het afbouwen. Waar paste dit boutje nu alweer
Het ding rijdt anders wel beestachtig, wat een fun!!
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Re: Wie sleutelt er zelf aan zijn 96 V4?
In 1993 heb ik mijn '79 96 (jubileum) opgeknapt; helemaal kaal gemaakt, tot een rollende body, gaten dichtgelast, lagers vernieuwd etc. Het spuitwerk heb ik laten doen, daar heb je kennis, ervaring en speciale ruimte voor nodig. De auto ziet er nu, anno 2005 nog steeds perfect uit. Ik ben er wel veel minder mee gaan rijden en niet 's winters.LeoR schreef:Ik vraag me af wie in dir forum zelf zijn 96 V4 onderhoud, en/of opknapt?
In 2000 heb ik een '78 95 overgenomen van een kennis. Ook die is in 2001/02 helemaal uit elkaar gehaald en weer opgeknapt, incl spuiten. De carrosserie was er slechter aan toe dan de 96.
In 2003 heb ik een '77 96 opgeknapt en omgebouwd tot cabrio.
Aan alle V4s, dus ook aan de Sonett, doe ik al het onderhoud zelf.
Aan de 900 doe ik niet zoveel (heeft het ook nog niet nodig).
Zie de Saab96 vereniging, die heeft een NL vertaling van Haynes 95/96 V4 en kopieen van de SAAB werkplaats- en onderdelenboeken. Er wonen ook leden in Zeeland (Brouwershaven, Middelburg, Oost Souburg) dus daar kun je ook gaan kijken als je niet meer weet hoe het zat...Helaas heb ik nog geen werkplaatsboek of andere handleiding.
Alle (stalen) remleidingen of alleen de rubber slangen?Ik heb allereerst de remleidingen vervangen.
Het probleem met de koelwaterslangen is dat sommige een bepaalde bocht hebben die je niet zomaar even kan namaken. Voor die slangen zul je naar SAAB of een -demontagebedrijf moeten. Voor rechte slangen kun je standaard slang bij Brezan halen.
-
arjennijhof
- Geregistreerd lid
Inderdaad veel foto's maken. Onderdelen in afsluitbare zakjes gedaan en op de zakjes genoteerd waar de onderdelen van waren. Verder is er door de SAAB 96 Vereniginging ooit een Illustrated Parts Catalog (IPC) uitgegeven. Hierin staan veel onderdelen in "exploded view" weergegeven. En op dit Forum (en SAAB-900.com) is voldoende know how aanwezig in voorkomend geval.
. Het meest lastige vind ik het vinden van iemand die verstand heeft van het op verantwoorde wijze stralen (en/of ontlakken) en repareren (lassen)van de carosserie.
Tot op heden ben ik hierin nog niet geslaagd.
-
LeoR
Bijna klaar met de verwarmings/koel slangen.
Door de sneeuwbuien maar opgehouden voor vandaag, ik heb helaas geen garage.
Morgen als het weer wat beter is maak ik het af.
Door de sneeuwbuien maar opgehouden voor vandaag, ik heb helaas geen garage.
Yep, ik heb wat op de kop getikt. 2 bochten 33mmø, met een stuk rvs er tussen. Dat zit nu tussen de radiator en de waterpomp. Verder kan alles met standaard slangen. 8, 15, 19, 26mmø (28 zou makkelijker geweest zijn, maar die hadden ze niet) en nog een stukje 33 voor de terugvoer leiding.Het probleem met de koelwaterslangen is dat sommige een bepaalde bocht hebben die je niet zomaar even kan namaken. Voor die slangen zul je naar SAAB of een -demontagebedrijf moeten. Voor rechte slangen kun je standaard slang bij Brezan halen.
Morgen als het weer wat beter is maak ik het af.
-
LeoR
-
dasdaas
- Geregistreerd lid
weet in Zeeuws-Vlaanderen in ieder geval 1 origineel (engelstalig) fabrieks-werkplaats handboek voor voor de Saab 96 te liggen.... 15 jaar geleden in Trollhattan gehaald
Weet niet waar in Zeeland je precies woot, maar als je wil sleutelen mag je em wel eens lenen hoor. Tis een hele dikke willte klapper, dus kopieren kan ook (ben je wel ff bezig hoor!
)
gr, Daan
Weet niet waar in Zeeland je precies woot, maar als je wil sleutelen mag je em wel eens lenen hoor. Tis een hele dikke willte klapper, dus kopieren kan ook (ben je wel ff bezig hoor!
gr, Daan
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
-
thomkins
- Geregistreerd lid
-
sabo
- Geregistreerd lid