Versnellingsbak Saab Sonett III

1967-1980
Plaats reactie
Joopsonett
Geregistreerd lid

Versnellingsbak Saab Sonett III

Bericht door Joopsonett » za 16 mei, 2009 10:07

Heeft er iemand informatie of tips. Ik heb problemen met de versnellingsbak van mijn Saab Sonett. Af en toe gaat hij niet in zijn 1 of in zijn achteruit. Heeft er iemand een technisch handboek van de Saab Sonett? :wink:

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Versnellingsbak Saab Sonett III

Bericht door 72sonett3 » za 16 mei, 2009 23:54

De koppeling is identiek aan de 96. Het Sonett III werkplaatshandboek verwijst dan ook naar het 96 handboek.
Zie o.a http://www.saabnl.nl/techniek/9596koppeling.htm

Als je niet mneer kan schakelen dan zou ik ook als eerste naar de hulp- en hoofdcilinders kijken. Lekkage van de hulpcilinder is makkelijk vast te stellen.
Afbeelding

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » zo 17 mei, 2009 0:14

Een lekke hulpcilinder is wel te zien... het probleem is dat je bij een Sonett III erg moeilijk bij de hoofdcilinder kan komen. Eigenlijk moet dan de hele motorkap er af en dan is het nog een k**klus.

De stuurkolom van een S-III is ook wel te verstellen, maar ik zou eerst de hydrauliek controleren, voordat je wat anders doet.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » zo 17 mei, 2009 0:50

melle z schreef:Ik heb wel eens een lekke hulpcilinder gehad, die van buiten kurkdroog was...
Maar waar lekte het dan heen?
En een Sonett heeft de pook toch op de vloer...
Ja natuurlijk... (ik heb er al maanden niet meer in gereden... :oops: ) maar het mechanisme is wel af te stellen.

V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » zo 17 mei, 2009 10:45

Eigenlijk moet dan de motorkap er af en dan is het nog een k**klus
Hoofdkoppelingscilinder is wel te verwijderen met de kap op de auto. Scheelt je een hoop werk.
Omdat het @#$%$werk blijft reviseert men de cilinder ook wel als deze nog in de auto zit.

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » zo 17 mei, 2009 14:42

kan het probleem niet bij het stelmechanisme zitten bij de pook. ik heb daar in het verleden nogal wat aandacht aan moeten besteden. is fijn regel en stelwerk. :?:

Joopsonett
Geregistreerd lid

Bericht door Joopsonett » zo 17 mei, 2009 15:11

Dank je voor jullie reacties, dan kan ik weer een beetje verder. :D

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » zo 17 mei, 2009 22:05

Als je geen al te grote handen en al te stijve armgewrichten hebt is het verwijderen en terugplaatsen van de cylinder redelijk te doen. Ik vond het minder erg dan ik me aan de hand van de verschrikkelijke verhalen had voorgesteld. Om schade aan de verf a.g.v. remolielekkage zo veel mogelijk te beperken kan je het beste de hulpcylinder mee uitbouwen; dat scheelt weer een slang die los moet. Het reservoirtje met olie kan je het beste leegzuigen met een grote injectiespuit en een stuk dunne slang (of een Easybleed, maar dat is weer een stuk duurder). Als het reservoir (bijna) leeg is kan je hem uit de beugel schroeven en zo de dunne slang in de toevoerslang mikken. Zuig dan de slang zover mogelijk leeg. Daarna kan je de toevoerslang los halen van het reservoir. Als je de toevoerslang dan een beetje recht trekt kan je met de dunne slang het reservoirtje op de hoofdcylinder helemaal leeg zuigen. Het is wel wat extra werk, maar opgeloste verf is ook geen lolletje. Als je de boel weer gaat inbouwen, zorg dan dat de leiding naar de hulpcylinder aan de hoofdcylinder vast zit. Om dat ding in het gat gemikt te krijgen als de hoofdcylinder weer op z'n plaats zit is nl pas echt een #%*^@klus :evil: .

Alex

bert knip
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door bert knip » ma 18 mei, 2009 12:21

Ik heb wel een service manual voor sonett III, is in het engels
vrgr Bert

Plaats reactie