Kitten: ja of nee?

1967-1980
Plaats reactie
rmelle
Geregistreerd lid

Kitten: ja of nee?

Bericht door rmelle » za 11 jul, 2009 12:00

Beste allemaal,

Leuk om tezien dat als je auto steeds kleiner wordt, dat je dan de anatomie van je auto en de bouwwijze begint te begrijpen

ik heb de volgende vraag:
hoe worden door jullie de naden en randen waar water in kan blijven staan gepreserveerd?
ik heb alle scherpe randen en naden van zooi ontdaan en tot mijn geluk is alles nog spijkerhard....
wel is alles lekker aangeroest, onder kit, lak en tektiel zaten ruimtes waar water zijn werk kon doen...

ik heb het dan over:
in de motorruimte de aanhechting met het vuurschot.
in de wielkasten aanhechting binnenscherm met achter spatplaat (is eigenlijk het vuurschot wat tot buiten de binnen schermen komt).

een maat van mij zei: gewoon vol donderen met polymeerkit uit de industrie (ik weet het, heb je mij weer met industriespul)
ik heb daar zoo mijn bedenkingen bij.

mijn gevoel zegt: preserveren, primen, aflakken en gewoon zo laten.

alvast hartelijk dank voor eventuele input, en een fijn weekeinde.

maus
Geregistreerd lid

Bericht door maus » za 11 jul, 2009 22:26

Plekken schoonmaken en ontroesten, epoxyprimer en sikaflex 529 op aanbrengen, dit is een goed aftermarketsysteem.

rmelle
Geregistreerd lid

Bericht door rmelle » zo 12 jul, 2009 8:54

hmmm sikaflex is inderdaad hufterbestendig spul!

was het op een "oude" herstelling ook al tegen gekomen, er zat totaal geen roest onder dat spul...
lijmt, vult en hecht inderdaad als de beste.

bedankt!

fijn weekeinde.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 12 jul, 2009 10:17

Nou, als je in Breskens woont, is Sikaflex geen probleem! Als het goed genoeg is om je jacht mee vol te smeren voordat je de oceaan overzeilt, dan zal het ook wel goed genoeg zijn voor een Saab.

Overigens vind ik het wel een goed idee om industriële producten te gebruiken. Vaak zijn ze niet hufterproof (niet geschikt voor dhz'ers), maar het spul werkt tenminste!

Menno

Sadelrûker
Geregistreerd lid

Bericht door Sadelrûker » zo 12 jul, 2009 22:11

Ik gebruik meestal Shell Tixophalte.

Dichtte in elk geval de lasnaden waterdicht, iets wat niet lukte met siliconen of acrylaat kit.

Enne.. dat Sikaflex 529, waar kopen we dat?

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 12 jul, 2009 23:42

Nou, dat Shell spul mag er ook zijn! Ik heb er 10 jaar geleden een dakgoot mee gerepareerd en dat ik nog steeds dicht! Ik heb de bus/tube (hoe moet je het noemen?) nog steeds en het is nog steeds bruikbaar. Je hebt me op een idee gebracht!

Ik denk dat het Sikaflex spul via de importeur in Utrecht te koop is, of via een bedrijf dat jachten en andere schepen spuit. Vandaar dat ik meldde dat Breskens volgens mij wel een goede plek is om dat soort zeewaterbestendige spullen op te duiken.

Menno

Sadelrûker
Geregistreerd lid

Bericht door Sadelrûker » ma 13 jul, 2009 0:12

Bootjes spuiten doen ze nie zoveul in ZO Brabant.
Maar gezien jouw ervaringen met Shell Tixophalte, hoef ik me dus geen zorgen te maken. :P

Ik heb het er nog geen jaar op zitten, maar op zich beviel het spul me wel.
Heb ook de voorruit van een noodrups voorzien en dat is nog dicht. Maar ja, het zit er nog niet zo lang op :roll:

rmelle
Geregistreerd lid

Bericht door rmelle » ma 13 jul, 2009 15:42

met sikaflex worden de kielen van oceaan racers "vastgelijmd" ok, maar soms breken die zelfs af....

verkrijgbaarheid: visserijcooperatie alhier in bresjes.

wie wil hebben roept maar...

rmelle
Geregistreerd lid

sikaflex 291, scheeps en jacht bouw.

Bericht door rmelle » wo 15 jul, 2009 8:23

zie de volgende pdf.

http://www.mactack.nl/informatie/sikaflex291.pdf

in de pdf staaat:
tijdelijk bestand tegen
brandstoffen, minerale oliën, plantaardige
en dierlijke vetten en oliën;

dus niet geschikt voor in de motorruimte!

wel voor plaatwerk buiten de motorruimte....

Plaats reactie